چرا انتظارات تورمی موجب رشد بورس نشد؟ /ترجیح مردم سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسکی مثل مسکن، طلا و ارز است/شاخص کل به کف ۱.۴ میلیون واحد می‌رسد!

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: ابهام در تصمیم گیری‌های داخلی مربوط به دو موضوع حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی می شود و در واقع این تصمیم‌ها باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود اما تاکنون اثر آن در بازارهای موازی اعمال شده است.اگر تکلیف مذاکرات مشخص بشود، توانایی تصمیم گیری برای سرمایه گذاری خواهند داشت.در غیر این صورت ترجیح به سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسکی همچون مسکن، طلا و ارز دارند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  به باور بسیاری از سهامداران اوضاع بازار سرمایه به شکلی پیش می‌رود که نمی‌توان نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در این بازار برنامه‌ریزی دقیقی داشت. کارشناسان نیز معتقدند دولت با اعمال نظر در بخش‌های مختلف بازار مانع رشد طبیعی شاخص می شود. در حقیقت به باور تحلیلگران شاخص کل عموما نمی تواند معیار مناسبی برای تحلیل وضعیت بازار باشد. از همین رو توصیه می شود برای پیش بینی و ترسیم چشم انداز بازار سهام از مولفه هایی مانند شاخص هم وزن استفاده شود.

محمد ابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: با توجه به اینکه پی بر ای گذشته نگر بازار سهام در محدوده ۷ بوده؛ زمانی که بازار به تعادل می‌رسد و قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود میل پیدا می کنند، سهامداران بزرگ و شرکت های سرمایه گذاری اقدام تحقق سود خود و یا به اصطلاح سیو سود می کنند و پس از آن منتظر می مانند تا با ریزش قیمت ها پی بر ای بازار کاسته شود و مجددا اقدام به خرید سهام کنند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه شاخص کل بورس ریزش شدیدی داشت و شاید بتوان کانال  ۱.۵ الی ۱.۶ میلیون واحدی را محدوده روانی آن دانست؛ بسیاری از سهامداران امیدوار بودند که شاخص از محدوده ۱.۶ عبور کند و با توجه به اینکه برخی از افراد صرفا شاخص را مبنای تصمیم گیری خود قرار می دهند و شاخص هم در نهایت موفق به عبور از این محدوده نشد، این افراد ترجیح دادند سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

سماوی تشریح کرد: علاوه بر تاثیر روانی افت شاخص کل، در حوزه تصمیم گیری های کلان نیز نتیجه مطلوبی به دست نیامده است و در حقیقت مسائلی همچون ابهام در برجام باعث عدم اطمینان و بی اعتمادی بیشتر سهامداران شده که این موضوع به خودی خود بازار را اصطلاحا با خواب مواجه کرده است. به طور حتم ابهام‌های موجود نقش بسیاری در خروج پول از بازار سهام و گسیل حجم نقدینگی به بازارهای موازی داشته است.

وی در تکمیل سخنان خود با بیان اینکه ابهام تصمیم گیری در حوزه کلان تنها مربوط به موضوعات خارجی نمی‌شود و در مسائل داخلی نیز چالش‌های مهمی مطرح است، گفت: ابهام در تصمیم گیری‌های داخلی مربوط به دو موضوع حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی می شود و در واقع این تصمیم‌ها باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود اما تاکنون اثر آن در بازارهای موازی اعمال شده است چراکه در بازار سرمایه، سهامداران مابین سهام ریالی و دلاری تردید و ابهام دارند و اگر تکلیف مذاکرات مشخص بشود، توانایی تصمیم گیری برای سرمایه گذاری خواهند داشت و بدیهیست تا زمان مشخص شدن نتیجه برجام، ترجیح به سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسکی همچون مسکن، طلا و ارز دارند.

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا بازار سهام یکدست سرخ پوش و یا سبزرنگ می شود؟ پاسخ داد: بازاری که تعادل نداشته و بر پایه منطق معامله نمی شود گاهی با رفتارهای هیجانی رو به رو شده و شاهد یکدست سبز یا سرخ پوشدن آن می شویم؛ زمانی می توانیم بگویم بازار سهام متعادل معامله می شود که حجم نقدینگی مابین صنایع بچرخد و این چرخش نقدینگی موجب اثرگذاری اخبار مثبت و تحرک نمادهای دارای پتانسیل بشود.

وی بیان کرد: از طرفی بازاری که فراگیری مثبت و یا منفی و یکجانبه دارد یعنی فعالان آن بازار گرایش چندانی به سرمایه گذاری ندارند و با تکانه های قیمتی تصمیمات کوتاه مدت می گیرند و با کوچک ترین لغزشی ترجیح به خروج سرمایه دارند؛ از این رو در هفته های اخیر شاهد کاهش شدید ارزش معاملات در بازار سهام بودیم و اگر این روند به همین منوال پیش برود، باید انتظار نزول شاخص کل را در کف یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را داشته باشیم.

سماوی تصریح کرر: گمان می کنم بازار سهام به اصلاح خود ادامه می دهد؛ البته باید این نکته را مدنظر داشت که برخی از صنایع همچون فلزات اساسی، استخراج کانی های فلزی و پتروشیمی ها (اوره و اولفین ها) و... پتانسیل رشد دارند و با تخمین افت ۱۰ الی ۱۵ درصدی، به سطح ارزنده‌ای (پی بر ای کمتر از ۵) دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین برای این صنایع می‌توان آینده خوبی را در میان مدت متصور بود.

۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
کد خبر: 30390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha