همه واکنش ها به برکناری سرمربی تیم ملی فوتبال

با تصمیم روز گذشته کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران، دراگان اسکوچیچ صلاحیت فنی لازم را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، طبق تصمیم کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران، دراگان اسکوچیچ، دیگر صلاحیت فنی لازم برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران را ندارد.

ابراهیم قاسمپور، سخنگوی کمیته فنی فدراسیون فوتبال در خصوص جلسه امروز (دوشنبه) این کمیته اظهار کرد: هم خبر خوب داریم و هم خبر بد. تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن را فدراسیون اعلام می‌کند. رفتن اسکوچیچ قطعی شد و کمیته فنی صلاحیت آن را تایید نکرد و گزینه‌هایی مطرح شد. گزینه‌های بعدی را پیشنهاد دادیم و فدراسیون آنها را اعلام می‌کند. به جمع‌بندی نرسیدیم و اسامی در حد حدس و گمان است. در این جلسه این مسائل بحث شد اما کمیته فنی به این نتیجه رسید که گزینه‌هایش را اعلام کند. به صورت تصویری با آقایان ماجدی، محصص و استیلی صحبت شد و نظر کلیه اعضای کمیته فنی مدنظر قرار داده شد.

او درباره حضور کی‌روش در گزینه‌های کمیته فنی توضیح داد: کمیته فنی صلاحیت او را هم تایید نکرد.

قاسمپور درباره نامناسب بودن زمان برکناری اسکوچیچ عنوان کرد: تصمیمی بوده که گرفته شده و درباره آن مشورت شده است. این رای قاطع کمیته فنی بود و اکثریت با حضور اسکوچیچ مخالفت کردند.

وی ادامه داد: من از ابتدا هم با انتخاب اسکوچیچ مخالف بودم، در میانه‌های راه هم مخالف بودم و الآن هم مخالفم ولی متاسفانه زمان را از دست دادیم. به دلایلی رسیدیم که بودن اسکوچیچ نمی‌تواند تیم ملی را کمک کند و حتی من هم که نگران زمان بودم و معتقد بودم دیگر وقت کنار گذاشتن اسکوچیچ نیست، با مطرح شدن آن دلایل با رفتن اسکوچیچ موافقت کردم. من در مسائل مالی اشراف ندارم و به ما ربطی ندارد. می‌خواهد توافق آن‌ها یک دلار باشد یا یک میلیارد دلار.

سخنگوی کمیته فنی اصافه کرد: اگر تصمیم گرفته می‌شود که مربی جدیدی بیاید، فدراسیون خودش به فکر تامین منابع مالی آن است. ما تحت هیچ فشاری این تصمیم را نگرفتیم اما قاطعانه به این نتیجه رسیدیم که اسکوچیچ تمام شده است و نمی‌تواند به ما کمک کند. ماجدی عضو کمیته فنی و سرپرست فدراسیون فوتبال است. ما به عنوان کمیته فنی نظراتمان را اعلام کردیم و فدراسیون آن را اعلام می‌کند. ما به جمع‌بندی رسیده‌ایم اما سخنگوی فدراسیون فوتبال باید آن را اعلام کند. شاید حتی تصمیم ما عوض شود.

قاسمپور در خصوص این که احترامی که باید به اسکوچیچ گذاشته می‌شد، انجام شده یا خیر، عنوان کرد: فکر می‌کنم هیچ توهینی به اسکوچیچ نشده و بحث صلاح مملکت و تیم ملی است. اگر خود قاسمپور هم نمی‌تواند کمک کند، باید برود. نظر کمیته فنی، نظری با مشورت تمام اعضاست و حتی می‌توانند آن را عوض کنند.

یک رسانه آمریکایی: اخراج اسکوچیچ به سود ایالات متحده است!
 

رسانه CBS آمریکا نیز با اشاره به برکناری دراگان اسکوچیچ نوشت: این وضعیت به سود فوتبال آمریکا است. این رسانه نوشت " دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران تقریبا چهار ماه قبل از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برکنار شد. اسکوچیچ از فوریه ۲۰۲۰ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت." فدراسیون فوتبال ایران در جستجوی جایگزینی کوتاه مدت یک مربی دیگر برای جام جهانی است، اما چندین نامزد داخلی برای جانشینی اسکوچیچ در صف هستند که قرار است ظرف چند روز آینده جایگزینی برای او معرفی شود. 

با توجه به مدت زمان باقیمانده تا جام جهانی، منطقی است که یک سرمربی با دانش ایرانی هدایت این تیم را بر عهده بگیرد، زیرا آنها از بازیکنان حاضر در ترکیب آگاهی خواهند داشت. او هم‌چنین چند ماه زمان خواهد داشت تا افکارش را در تیم ملی ایران پیاده کند.

از آنجایی که ایران در گروه B با ایالات متحده همگروه است، این می‌تواند برای تیم گرگ برهالتر یک موهبت باشد. وقتی تیم‌ها چند ماه تا جام جهانی مربی‌های خود را تغییر می‌دهند، ممکن است مسائلی پیش بیاید. متأسفانه، بازی ایران و آمریکا سومین بازی گروهی است و تا آن زمان، تیم ملی ایران احتمالا به هماهنگی بیشتری می‌رسد.  

اسکوچیچ در هدایت تیم موفق عمل کرد و در ۱۵ بازی از مجموع ۱۸ بازی به عنوان سرمربی پیروز از میدان خارج شد، اما دو بازی از سه بازی آخر خود را باخت. برای تیمی که انتظارات در حال افزایش است، این تابستان زمان سختی بود زیرا بازیکنان مربی خود را اخراج کردند و بازی دوستانه برنامه‌ریزی شده در ونکوور مقابل کانادا به دلیل تنش های سیاسی لغو شد.

گزارش شده است که برخی از بازیکنان ایران مقابل اسکوچیچ قرار گرفتند و باخت دوستانه ۲-۱ مقابل الجزایر را به زمان خوبی برای جدایی اسکوچیچ تبدیل کردند. اگر سرمربی جدید بتواند سبک بازی مشابهی را حفظ کند و در عین حال بازیکنان را متحد کند، می‌تواند ایران را حریف سخت‌تری کند، زیرا تیم در حال حاضر قوی است، اما در این مقطع ریسک زیادی وجود دارد.

خبرگزاری آلمان (DPA) : تنها تیم بدون سرمربی

رسانه‌های فوتبالی دنیا به بررسی اخراج دراگان اسکوچیچ و انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران پرداختند. ۱۳۲ روز تا جام جهانی قطر باقی مانده است و ایران تنها تیمی در این رقابت‌هاست که سرمربی ندارد. وضعیت آشفته تیم ملی ایران و دودستگی ایجاد شده بین بازیکنان و اردوی ضعیف در فیفا دی قبلی خیلی از علاقه مندان به فوتبال را نگران کرده است. خبرگزاری آلمان (DPA) با اشاره به خبر اخراج دراگان اسکوچیچ اعلام کرد این سرمربی کروات که تیم ملی ایران را به جام جهانی رساند دیگر در جام جهانی روی نیمکت ایران نیست. البته در این خبر آمده است که دراگان اسکوچیچ ۵۳ ساله هنوز برکنار نشده اما سران فدراسیون فوتبال ایران به دنبال فردی هستند که هر چه زودتر جایگزین او شود. 

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کنونی عمان یکی از گزینه هاست که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ هدایت ایران را بر عهده داشت و در جام جهانی آلمان که ایران از مرحله گروهی فراتر نرفته بود، کار کرد. به نظر می رسد که ایوانکوویچ تنها مربی خارجی است که سران فدراسیون فوتبال ایران او را کاندیدای پست سرمربیگری می دانند و آماده مذاکره با او هستند.این پست به علی دایی، بازیکن سرشناس و سابق تیم ملی ایران نیز پیشنهاد شده بود اما او این پیشنهاد را رد کرد. امیر قلعه‌نویی که در حال حاضر هدایت تیم گل گهر سیرجان را بر عهده دارد و جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان که سابقه کار در تیم ملی را نیز دارد نیز دو نامزد دیگری هستند که ممکن است هدایت ایران را بر عهده بگیرند. 

خبرگزاری آنسا ایتالیا

۵ ماه مانده به جام جهانی قطر که در آن ایران  با تیم های آمریکا، انگلیس و ولز هم‌گروه خواهد بود شاهد تغییر روی نیمکت ایران بودیم. این تصمیم توسط کمیته فنی فدراسیون فوتبال گرفته شده و هیچ توضیحی نیز ارائه نشده است. اسکوچیچ ۵۳ ساله از فوریه ۲۰۲۰ هدایت این تیم را بر عهده داشت؛ زمانی که مارک ویلموتس بلژیکی از سمت خود کنار رفت. ایران تحت هدایت اسکوچیچ عملکرد خوبی داشت و در ۱۵ بازی از ۱۸ بازی تحت هدایت سرمربی کروات پیروز شد و جواز حضور در قطر ۲۰۲۲ را کسب کرد.  خبری که درباره برکناری دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی فوتبال ایران منتشر شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور کرواسی داشت. وکرنیجی در کنار اسپورت ۲۴ گزارش داد اسکوچیچ که ایران را به جام جهانی ۲۰۲۲ رساند از سمت خود کناره گیری می کند و گفته می شود برانکو ایوانکوویچ، یک کروات دیگر هدایت ایران را بر عهده خواهد گرفت.

تعجب روزنامه اماراتی از اخراج اسکوچیچ
 

روزنامه العین امارات به اخراج دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی فوتبال ایران واکنش نشان داد و از این اخراج ابراز تعجب کرد.

به گزارش ایسنا، دراگان اسکوچیچ باوجود آنکه با ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرد اما از کار برکنار شد.

روزنامه العین امارات در واکنش به این اخراج نوشت: یکی از مربیانی که توانست تیمش را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند، نمی‌تواند در این رقابت بزرگ شرکت کند. دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی فوتبال ایران اخراج شد.

این روزنامه در ادامه نوشت: اسکوچیچ درحالی از هدایت ایران اخراج شده که تنها ۴ ماه تا آغاز جام جهانی باقی مانده است. این اقدام فدراسیون فوتبال ایران درحالی است که اسکوچیچ بعد از آنکه جایگزین ویلموتس شد توانست تیم را به عنوان صدرنشین به جام جهانی ۲۰۲۲ بفرستد. اسکوچیچ در ۱۵ بازی از ۱۸ بازی که روی نیمکت ایران نشست تیم را پیروز از میدان خارج کرد و تنها دو بار تیم تحت هدایت او شکست خورد که یکی از آنها بازی دوستانه برابر الجزایز بود.

این روزنامه اماراتی هم از برانکو ایوانکوویچ، علی دایی و جواد نکونام به عنوان گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران یاد کرد.

حسن کامرانی فر : هیات رئیسه تصمیم گیر است

دبیرکل فدراسیون فوتبال  درباره رد صلاحیت دراگان اسکوچیچ در کمیته فنی گفت: این یک مرحله است. هر چند ای کاش کمیته فنی گزارش خود را به فدراسیون فوتبال می‌داد. درباره سرمربی تیم ملی تنها موضعی که دارم این است که نیاز به تصمیم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دارد و هیات رئیسه تنها مرجعی است که می تواند تصمیم بگیرد و اعلام نظر کند. نظر کمیته فنی در هیات رئیسه مطرح می‌شود و نظر نهایی بعد از این ماجرا صادر می‌شود.

کامرانی‌فر در واکنش به اینکه این احتمال وجود دارد فدراسیون با اسکوچیچ در جام جهانی همکاری کند گفت: اعضای محترم هیات رئیسه جزو افرادی صاحب نظر هستند و نظر خود را اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیات رئیسه جلسه‌ای هم با اسکوچیچ خواهد داشت، گفت: فدراسیون فوتبال و هیات رئیسه صحبت‌های اسکوچیچ را هم می‌شنود و به زودی جلسات برگزار خواهد شد.

 

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 30386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha