دغدغه‌های اصلی در قانون اصلاح بازار سرمایه منعکس نشده است/ مجلس به مستندات کانون کارگزاران بی‌توجهی کرد

مدیر حقوقی کانون کارگزاران بورس گفت: کانون کارگزاران تمام تلاش خود را جهت بررسی این پیش نویس و اخذ نظرات کارشناسی متخصصان بازار سهام کرد.انتظار می‌رفت که مجلس شورای اسلامی به این اصلاحات که دغدغه‌های اصلی و نیازهای واقعی بازار بوده، دقت و توجه بیشتری نشان بدهد اما متاسفانه در کمال ناباوری و در اقدامی غیرمنتظره توسط دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش نویس جدیدی که تفاوت های بسیار زیادی با نمونه قبلی خود داشت در تاریخ ۲۸خرداد ماه سال جاری منتشر شد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  باتوجه به اینکه ازسال ۸۴ تاکنون در خصوص قانون بازار سرمایه اصلاحاتی صورت نگرفته، طرح قانون اصلاح بازار سرمایه،  یک فرصت بی‌نظیر بود تا ضمن برطرف کردن ضعف‌های قانونی، زمینه ارتقای بازار سرمایه نیز فراهم شود. همواره یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی، حکمرانی صحیح بازارسرمایه بوده که در این مسیر، گاهی تعارض منافع هم وجود داشت و همین تعارض منافع در سیاستگذاری بازار اختلال ایجاد می‌کرد. بنابراین براساس نظرخواهی عمومی از نخبگان بازار سرمایه پیرامون طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، اصلاحاتی در رابطه با این طرح ایجاد شد اما مجلس به آن بی توجه بود.  

ارشیاناز حیدریان مدیر حقوقی کانون کارگزاران بورس در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: در سال های اخیر سرمایه گذاران زیادی به بازار سهام ورود کرده اند و این بازار تغییرات زیادی را داشته است؛ از این رو اصلاح مقررات مصوب ۱۳۸۴ امری ضروری به حساب می‌آمد، به همین منظور مجلس به اصلاح قانون بازار سرمایه روی آورد.

مدیر حقوقی کانون کارگزاران ادامه داد: به واسطه کارگروه بازار سرمایه و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، پیش نویس ۱۶ ماده‌ای تهیه و در تاریخ ۵ دی ماه سال گذشته برای اخذ نظرهای کارشناسی فعالان بازار سهام منتشر شد.

وی تاکید کرد: قانون اصلاح بازار سرمایه، قانون مادر بوده و نحوه تصویب آن اهمیت سرنوشت سازی در بازار سهام و همچنین اقتصاد دارد و بر همین اساس کانون کارگزاران بالافاصله پس از انتشار، اقدام به اخذ نظرسنجی کتبی از خبرگان و فعالان بازار  کرد و پس از آن نیز کمیته ۳۲ نفره از مدیران عامل اعضای کانون، حقوق دانان، فعالان بازار سرمایه و روسای اسبق سازمان بورس تشکیل شد.

حیدریان بیان کرد: کانون کارگزاران به واسطه کمیته تشکیل شده توانست ۱۵ جلسه فشرده (تا خردادماه) به منظور بررسی موشکافانه ۱۶ ماده مذکور برگزار کند و در نهایت نتیجه آن را در قالب نامه ای به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شد. البته این جلسات ادامه داشته و تاکنون ۲۱ جلسه درباره موارد مربوطه برگزار شده است.

وی ابراز کرد: کانون کارگزاران تمام تلاش خود را جهت بررسی این پیش نویس و اخذ نظرات کارشناسی متخصصان بازار سهام کرد و با توجه به اینکه این کانون تنها مرجعی بوده که تمامی موارد را با حساسیت بالا و جزئیات فراوان مطالعه و تحقیقات تطبیقی انجام داده است، انتظار می‌رفت که مجلس شورای اسلامی به این اصلاحات که دغدغه‌های اصلی و نیازهای واقعی بازار بوده، دقت و توجه بیشتری نشان بدهد اما متاسفانه در کمال ناباوری و در اقدامی غیرمنتظره توسط دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش نویس جدیدی که تفاوت های بسیار زیادی با نمونه قبلی خود داشت در تاریخ ۲۸خرداد ماه سال جاری منتشر شد.

حیدریان تصریح کرد: متاسفانه پیشنهادها و بررسی‌های کانون کارگزاران که حاصل بیش از ۲۱ جلسه فشرده با صاحب نظران و متخصصان بازار سرمایه بوده منعکس نشده و جای تعجب دارد که مجلس شورای اسلامی به هیچ یک از نظرات که مستند و با ادله از سوی کانون کارگزاران ارائه شده بود توجه نکرده است.

۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 30329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha