منصور برزگر:ادبیات دبیر نباید کوچه بازاری باشد/این درگیری‌ها به زیان کشتی تمام خواهد شد

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد گفت: برنامه‌ریزی برای موفقیت حسن یزدانی باید به گونه‌ای باشد که بتواند مدال طلای المپیک پاریس را کسب کند و به پرافتخارترین المپین ورزش و رشته کشتی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، منصور برزگر را می‌توان تاریخ شفاهی کشتی ایران دانست. وی در بیش از چهار دهه فعالیت خود در این رشته توانسته هم در بخش قهرمانی و هم در بخش فنی عملکرد درخشانی به جای بگذارد. برزگر که مدال نقره کشتی بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ مونترال را در کارنامه دارد، در مسابقات کشتی قهرمانی جهان تهران در سال ۱۹۷۳ نیز به مدال طلا رسید. وی سال‌های طولانی سرمربی تیم ملی بود و به همراه تیم ملی کشتی آزاد ایران در چهار دوره المپیک حضور داشت. شادی برزگر با علیرضا حیدری بعد از غلبه وی برابر الدار کورتانیدزه گرجستانی تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها بود.

گروه ورزشی ایرنا پیش از آغاز چرخه نهایی انتخابی کشتی آزاد پای سخنان این پیشکسوت نشست. 

تا ساعاتی دیگر جدال حساس حسن یزدانی با علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم آغاز خواهد شد نظرتان در رابطه با این مبارزه چیست؟

این مسابقه همانند سایر رقابت‌ها در تاریخ کشتی دارای جذابیت زیادی است. هم اینک در تیم ملی نیستم اما از دور نظاره‌گر ملی‌پوشان هستم. باید به گونه‌ای در رده جوانان فعالیت کرد که بتوانیم دو حسن یزدانی دیگر را بسازیم. اگر به پیشینه جویبار نگاه کنیم، رشد کشتی را در آن خواهیم دید. باید به این نکته توجه کرد که در کشتی سوای بدنسازی، تمرینات مداوم (بدن به بدن) می‌تواند کشتی‌گیران خوبی را بسازد. با توجه به نبود ستاره در سایر استان‌ها ورزش کشتی از بین رفته است و باید برای رونق کشتی سیاست و برنامه‌ریزی کاربردی از سوی مربیان و کادر فنی تیم ملی اتخاذ شود. اگر به کشتی روسیه نگاهی بیاندازیم آنان با برنامه‌ریزی لازم در هر وزن چند نفر را ترکیب خود دارند و باید هرچه زودتر این رویکرد را در کشور عملیاتی کرد.

در صورت باخت یزدانی برابر کریمی آیا احتمال دارد او از لیست مسافران بلگراد خارج شود؟

در حال حاضر ۲ کشتی‌گیر در شرایط خوبی به سر می‌برند و قطعا دیدار پیش‌رو دارای حساسیت قابل توجهی است. در صورت شکست یزدانی تصمیم با سیاست فدراسیون است و از آن مطلع نیستم و مربیان و کادر فنی تیم ملی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

برزگر: باید یزدانی را برای طلای المپیک پاریس آماده کنیم/ ادبیات دبیر نباید کوچه بازاری باشد

شما تجربه زیادی در کادر فنی تیم ملی دارید؛ آیا در گذشته هم اینگونه رقابت‌ها برای کسب دوبنده تیم ملی وجود داشت؟

قطعا همیشه این گونه رقابت‌ها سطح کشتی را بالا خواهد برد. اگر به رقابت رضا سوخته سرایی با مرحوم علیرضا سلیمانی، رقابت‌های عباس جدیدی با سه کشتی‌گیر از جمله رسول خادم، علیرضا رضایی و علیرضا حیدری و نیز بهنام طیبی و غلامرضا محمدی نگاه بیاندازیم، خواهیم دید که چنین رقابت‌هایی با جذابیتی دوچندان وجود داشته و به طور قطع مبارزه یزدانی و کریمی از این موضوع مستثنی نیست.

حسن یزدانی به زعم بسیاری نابغه کشتی جهان است اما درگیر کردن او با مسابقات مختلف به فرسودگی بدن وی منجر می‌شود؛ برای این ملی‌پوش باید چه برنامه‌ای داشته باشیم؟

هیچ کشتی‌گیری تاکنون ۲مدال طلای المپیک نگرفته است (جهان پهلوان تختی یک طلا و ۲ نقره المپیک کسب کرد). همه ما دوست داریم که یزدانی رشد کند. اکنون باید برنامه‌ریزی و حریفان را رصد کنیم و با کارشناسی و آنالیزهای لازم زمینه موفقیت این نابغه کشتی را فراهم کنیم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که وی بتواند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال طلای خوشرنگ خود را برای دومین بار کسب کند. می‌توان با حضور نفرات دوم به سایر رقابت‌ها این آزمایش را از یزدانی دور کرده و بختش را برای رسیدن به طلای المپیک افزایش دهیم.

برزگر: باید یزدانی را برای طلای المپیک پاریس آماده کنیم/ ادبیات دبیر نباید کوچه بازاری باشد

در ۲۴ ساعت آینده تکلیف شمار زیادی از نفرات اصلی تیم ملی کشتی آزاد مشخص خواهد شد. مدیریت پژمان درستکار در تیم ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من درستکار در این مقطع موفق ظاهر شده است. وی در حال حاضر در ابتدای راه قرار دارد و باید به سرمربی تیم ملی کشتی آزاد میدان داد. او را باید بعد از جهانی ارزیابی کرد و باید دید تا آن موقع می‌تواند برنامه‌های خود را عملیاتی کندیا خیر. هم اینک فدراسیون و درستکار در یک مسیر حرکت کرده و با هماهنگی لازم کار خود را به پیش می‌برند.

سرمایه‌گذاری فدراسیون در کشتی آزاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توانیم انتظار یک حسن یزدانی دیگر را داشته باشیم؟

در رده پایه متاسفانه برنامه تکاملی و ضعیفی داریم. باید در بخش پایه در تمامی ابعاد تلاش کرد. اگر انتظار داریم تا شاهد استعدادهایی همانند حسن یزدانی‌ در کشتی باشیم باید به این بخش بیشتر توجه کنیم. باید با برنامه‌ریزی ستاره‌سازی کرد. به طور قطع برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به موقع می‌تواند زمینه ظهور یزدانی‌های دیگر را در کشتی فراهم کند.

متاسفانه بودجه مکفی و سلسله مراتب منظمی در بخش پایه و دانشگاهی صورت نمی‌گیرد؛ باید از توان آموزش و پروش برای غنای ورزش کشتی بهره برد.

برزگر: باید یزدانی را برای طلای المپیک پاریس آماده کنیم/ ادبیات دبیر نباید کوچه بازاری باشد

این روزها بسیاری به علیرضا دبیر بابت اظهاراتش در مجامع ورزشی کشور انتقاد دارند. به نظر شما این شیوه و لحن بیان مشکلات درست است؟

نمونه بارز چنین ادبیاتی را را می‌توان به درگیری خادم در گذشته اشاره کرد که این اختلاف دودش به چشم کشتی رفت. دبیر خود بهتر می‌داند که باید سلسله مراتب را حفظ کند. گفتار سیاسی و دیپلماتیک با ادبیات کوچه بازاری متفاوت است. به طور کلی این درگیری‌ها به زیان کشتی تمام خواهد شد.

سازمان‌های ورزشی بین‌المللی، حضور ورزشکاران روسیه را در تورنمنت‌های مختلف به حالت تعلیق در آورده‌اند. غیبت روس‌ها در مسابقات جهانی بلگراد چه تاثیری روی کیفیت این رقابت‌ها خواهد داشت؟

با تعلیق روسیه به طور قطع کشتی ضعیف می‌شود. با دوری ورزشکاران این کشور آنان زیر پرچمی دیگر در رقابت‌های پیش‌رو حضور خواهند یافت. به طور قطع نیرو و تفکر روسیه روی مسابقات معطوف نیست و به احتمال قوی از نفرات قوی بهره نخواهد برد. باید از این موقعیت استفاده کرده و بهترین و بیشترین بهره را از نبود روس‌ها ببریم.

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 30313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha