دست و پا زدن نمایشی برای مهار تورم

با وجود رشد سودآوری بسیاری از شرکت های بازار در یک سال اخیر، قیمت سهام اما رشد چندانی نداشته است. اگرچه شاخص کل بورس در چند ماه گذشته کمی رشد داشته، ولی بعضی سهم‌ های کوچک و متوسط بازار چنین رشدی تجربه نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ محمد نوربخش کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: دلیل عدم رشد بازار سرمایه، ابهاماتی است که بر سر این بازار سایه افکنده است. چشم انداز مبهم قیمت های جهانی و نیز فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد دو مانع اصلی رشد بازار سرمایه هستند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت مهر اقتصاد مبین  افزود: البته عدم رشد قیمت سهام متناسب با سودآوری شرکت ها تا حدودی هم ناشی از پیشخور شدن تاثیر افزایش نرخ محصولات در گذشته بوده است. ضمن اینکه باید در نظر داشت که برخی شرکت ها هم اگرچه افزایش نرخ محصول داشته اند، ولی با افزایش قیمت تمام شده هم مواجه شده اند. مانند سهم‌هایی که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند و با هدف این ارز، هم قیمت تمام شده و هم‌ نرخ فروش شان افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دغدغه احتمال کاهش قیمت های جهانی گفت: با توجه به شرایط کرونا، باید نگران افت احتمالی قیمت کامودیتی ها باشیم. کما اینکه قیمت نفت هم در روزهای اخیر کمی افت داشته و نگرانی بابت این کاهش قیمت ها، منطقی است.  

نوربخش در خاتمه با انتقاد از برخی سیاست های اقتصادی در شرایط رکودی بازار سرمایه، اظهار کرد: هرگز موافق قیمت گذاری دستوری نبوده ام و معتقدم اقدامات و مداخله های دستوری سیاست گذاران به بهامه کنترل تورم، مقطعی و نمایشی بوده و تلاش ها برای مداخله در قیمت گذاری صنایع هیچ تاثیری روی جلوگیری از تورم نداشته است. ولی به هر حال، تورم روز به روز در حال افزایش است و سیاست گذاران سعی می کنند با مداخله های این چنینی وعده دهند که تورم را مهار خواهند کرد و در نهایت هم نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 30307

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha