علت درجا زدن بازار سهام چیست؟ / بورس تا یک مــاه آینده نوسانــی اســـت/سقوط کامودیتی‌ها تا کجا ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام بزرگ عمدتا صادرات محور هستند، بیان کرد: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بازار سهام صادراتی محور بوده و به نرخ های جهانی وابستگی دارند؛ به واسطه اینکه سرنوشت این سهام به قیمت محصولات پایه گره خورده است، با افول قیمت محصولات پایه، رویداد جذاب و متحول کننده‌ای برایشان پیش‌بینی نمی‌شود؛ به همین دلیل سهامداران به نمادهای کوچک‌تر تمایل بیشتری نشان می‌دهند

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در هفته‌ای که گذشت، بورس افت کمتر از یک درصدی را ثبت کرد و از محدوده یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی رسید.

بسیاری از صاحب نظران معتقداند که اگر بازار رشدی را در پیش داشته باشد و بخواهد حرکت واقعی و جدی را پیش بگیرد، باید ارزش معاملات بالا بیاید. زمانی که ارزش معاملات بازار سرمایه پایین است، نمی‌توان به آن امیدوار بود یعنی هر حرکت مثبتی هم در این بازار اتفاق بیفتد ناشی از کم شدن طرف فروش است نه تقویت طرف تقاضا؛ از این رو به بررسی عوامل اثرگذار بر بازار سهام و پیش‌بینی روزهای آتی پرداختیم.

سامان منتظری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رارار اقتصاد درمورد شرایط و جو حاکم بر بازار سهام اظهار کرد: معاملات هفته‌های اخیر حاکی از کاهش ارزش معاملات است و با این ارزش معاملات نمی توان انتظار داشت سهام بزرگی همانند شستا، خودرو،  فولاد و... حرکت چشم‌گیر و خارق‌العاده‌ای را در بازار سهام به ثبت برسانند؛ مادامی که اقبال عمومی ( سهامداران حقیقی و حقوقی) به بازار اندک است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار تحرک خاصی داشته باشد و در حقیقت یکی از مهمترین دلایل درجا زدن بازار سهام همین مسئله است.

منتظری بیان کرد: اخبار و احتمالات پیرامون برجام نیز یکی دیگر از عوامل عدم تحرک و یا درجا زدن بازار سهام است. به طور حتم برجام و اخبار مربوط به آن بر جو و جبهه گیری بازار تاثیر مستقیمی دارد و باید منتظر ماند تا جهت‌گیری بازار متناسب با واقعیت‌های ناشی از این موضوع شفاف و مشخص بشود.

وی ابراز کرد: پیش‌ بینی می‌شود طی یک ماه آینده بازار در همین محدوده و نوسانی باقی خواهد ماند و اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد؛ به بیان دیگر فکر می‌کنم تا یک ماه آینده شاخص روزی منفی و روز دیگر مثبت خواهد بود اما برآیند این نوسان‌ها در نهایت همین محدوده فعلی است.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اگر بازار را به دو نیم سهام بزرگ و کوچک تقسیم کنیم؛ در تقابل بین خریدار و فروشنده در ۵۰ سهم بزرگ بازار، فروشنده‌های قوی‌تر از خریدار است و در چند روز اخیر در نمادهای بزرگ تقاضای بزرگی دیده نشد.

وی اضافه کرد: در سهام کوچک نیز خریدار و فروشنده قوی در هر دو سمت معاملات دیده نمی‌شد که البته می‌توان گفت شرایط این نمادها نسب به سهام بزرگ، بهتر است و به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نسبت به پیش‌روی این نمادها در آینده امیدوارتر هستند.

منتظری با اشاره به اینکه سهام بزرگ عمدتا صادرات محور هستند، بیان کرد: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بازار سهام صادراتی محور بوده و به نرخ های جهانی وابستگی دارند؛ به واسطه اینکه سرنوشت این سهام به قیمت محصولات پایه گره خورده است، با افول قیمت محصولات پایه، رویداد جذاب و متحول کننده‌ای برایشان پیش‌بینی نمی‌شود؛ به همین دلیل سهامداران به نمادهای کوچک‌تر تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در تحلیل تکنیکال یک سوم عمر نمودار، روند آن است که می‌تواند صعودی و یا نزولی باشد و همچنین دو سوم عمر نمودار می‌تواند نوسانی باشد. در حال حاصر نیز عمر رونددار قیمت‌های جهانی به اتمام رسیده و اکنون در دو سوم عمر نوسانی آنها هستیم که شاید طولانی باشد و به همین دلیل سهام کامودیتی محور در میان مدت تحرک جدی نداشته باشد.

منتظری گفت: فکر می‌کنم در اواخر مردادماه شرایط مساعدتری برای بازار سهام به وجود خواهد آمد و انتظار می‌رود در آن برهه زمانی کمی از جریان نوسانی فاصله گرفته و روند جدیدی شکل بگیرد و در نهایت نیز در آذر ماه شاهد گین و بازدهی خوبی باشیم.

۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 30252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha