شعبده‌بازی در میرداماد/ ترفند کاهش قیمت دلار جواب می‌دهد؟

قیمت دلار در هفته جاری بیشتر از دو هزار تومان کاهش یافت. آن هم در شرایطی که اخبار سیاسی علیه قیمت دلار بود. پس قیمت دلار چگونه مهار شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، توقف مذاکرات هسته‌ای در دوحه، قیمت دلار را یکباره افزایش داد. اما شعبده‌بازی بانک مرکزی در بازار ارز جواب داد و قیمت دلار کاهش پیدا کرد.

با پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رفت قیمت دلار یا افزایش پیدا کند و یا اینکه در محدوده قیمتی جدید بماند. اما روند بازار تغییر کرد و قیمت دلار ظرف دو روز بیشتر از دو هزار تومان کاهش یافت.

این افت آن هم در شرایط سیاسی فعلی، عجیب بود. اما احتمالا دلیل اصلی آن عملیات بانک مرکزی در بازار بود.

هفته گذشته و همزمان با کاهش قیمت دلار به دلیل مذاکرات ارز چندانی در بازار نبود و معاملات کاهش یافته بود. اما در هفته جاری تزریق ارز به بازار جواب داد و قیمت مهار شد.

اگرچه شعبده‌بازی در میرداماد تاثیر خود را بر بازار دلار فردوسی و سبزه میدان گذاشت. اما سوالی که امروز وجود دارد این است که آیا ترفند بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار این هفته هم جواب می‌دهد و قیمت دلار در سومین هفته تیر ماه کمتر می‌شود؟

قیمت دلار چه تغییری کرد؟

پنج‌شنبه ۱۵ تیر قیمت دلار هم در صرافی ملی و هم در بازار آزاد روند کاهشی داشت. قیمت دلار هرات اگرچه روند صعودی گرفته بود اما کمی کاهش قیمت داشت و یک کانال ارزانتر از دلار تهران ایستاد.

این کاهش قیمت در حالی است که در هفته گذشته قیمت دلار هرات هم روند افزایشی داشت. اما نهایتا کمی عقب‌نشینی کرد.

اخبار سیاسی علیه بازار

اما قیمت دلار در هفته سوم تیرماه چه می‌شود؟ اخبار سیاسی مخابره شده، چندان امیدبخش نیست. اگرچه وزیر ایران با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی صحبت کرده اما اخبار خاصی از این گفتگو به گوش نمی‌رسد.

در مقابل در هفته‌ای که گذشت دو خبر منفی منتشر شد. یکی اظهارات رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که گفته بود مذاکره هسته‌ای دوحه فرصتی بود که ایران از دست داد.

دوم، روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین فرد، شرکت و کشتی را در فهرست تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده افراد و شرکت‌های تحریم شده شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی بوده که به شکل صوری صوری تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران را بر عهده داشته‌اند. این اخبار می‌تواند بر روند قیمت دلار اثر بگذارد. به خصوص اکنون که این خبر نشان‌دهنده کاهش درآمدهای ارزی است.  اگرچه بازار روز پنج‌شنبه واکنش خاصی به این خبر نشان نداد و قیمت دلار تغییر معنادارای نداشت.

ترفند دوباره بانک مرکزی

اما پیش از این کارشناسان گفته بودند که قیمت ارز برای کاهش به خبرهای سیاسی خوب نیاز دارد. خبرهایی که فعلا به نظر نمی‌رسد در راه باشند.

برخی دیگر هم معتقد بودند ریزش و افزایش تند دلار مقطعی است و قیمت این ارز نهایتا به تعادل می‌رسد. نه آنچنان گران می‌شود و نه آنچنان ارزان می‌شود بلکه متعادل می‌شود.

اکنون یا بازار در حال تثبیت قیمت جدید خود است و قیمت‌ها این هفته با ثبات باقی می‌ماند.

به نطر می‌رسد که هدف بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار، رساندن آن به زیر کانال ۳۰ هزار تومان است. پس ممکن است دوباره بانک مرکزی مانند این دفعه وارد بازار شود و قیمت را کنترل کند تا به حد مطلوب خود برساند.

اما در مجموع به نظر می‌رسد دلار در جای تثبیت نرخ خود است و اگر اتفاقی رخ ندهد در همین محدوده باقی بماند.

۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 30227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha