آمریکا دیگر کشورهای آسیایی را نیز درگیر جنگ تجاری با چین می‌کند

ظاهراً دولت آمریکا تلاش می‌کند دیگر کشورهای آسیایی را نیز درگیر جنگ تجاری خود با چین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پایگاه تحلیلی "آسیا تایمز" سنگاپور در گزارشی به بررسی جنگ تجاری آمریکا با کشور ویتنام پرداخته و نوشت که دولت آمریکا قصد دارد به بهانه اتهام دست‌کاری ارزی در مورد عملکرد تجاری ویتنام تحقیق و بررسی انجام دهد. 

براساس این گزارش، این تحقیق جدید پس از آن انجام می‌شود که وزارت خزانه داری آمریکا در ماه ژانویه ویتنام را در فهرست مراقبت از ۱۰ قاچاقچی احتمالی ارز قرار داد. نتیجه این بررسی‌ها این شد که  این کشور حداقل در یک مورد تجارت مربوط به صادرات لاستیک، ارز خود را دستکاری کرده است.

در ادامه در این گزارش می‌خوانیم: هنگامی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ روی کار آمد، کسری تجارت کالای این کشور با ویتنام ۳۸.۳ میلیارد دلار بود. براساس داده‌های وزارت خزانه داری آمریکا این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳۹.۴ میلیارد دلار و در سال گذشته به ۵۵.۷ میلیارد دلار رسیده است.

این کسری از ژوئیه (تیر) سال جاری ۳۴.۸ میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد حتی با وجود اثرات همه گیری Covid-۱۹ بر تجارت جهانی می‌تواند در پایان سال ۲۰۲۰ بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

حفظ مازاد تجاری دوجانبه حداقل به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار با ایالات متحده طی ۱۲ ماه یکی از عواملی است که خزانه داری آمریکا اقدام به ارزیابی دستکاری ارز در کشورهایی مثل ویتنام می‌کند. 

همچنین در این گزارش آمده است: کاهش ارزش پول ویتنام در مقابل دلار باعث شده است که کالاهای صادراتی این کشور برای خریداران بین المللی ارزان تر تمام شود که این امر تراز تجاری را به نفع ویتنام افزایش می دهد که به باور نویسنده این تحلیل تنها دلیل اقدام آمریکا به بررسی و نظارت بر تجارت خارجی ویتنام است.

هانوی برای کاهش خشم تجاری ترامپ تلاش کرده است تا از طریق خرید کالاهای لوکس و غیرضروری از آمریکا تراز تجاری را به نفع آمریکا تغییر دهد.

اما برخی اقدامات ترامپ در مقابل ویتنام را کوته بینانه می‌دانند، خصوصاً در زمانی که روابط دو کشور در مورد موضوعات استراتژیک در حال افزایش است.

کالاهای ساخته شده در ویتنام در سال گذشته فقط ۳ درصد از واردات آمریکا را تشکیل داده است که بسیار کمتر از ۱۷.۵ درصد از چین است. سرانه تولید ناخالص داخلی در ویتنام فقط دو پنجم تولید چین است.

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند که صادرات ویتنام به آمریکا دقیقاً به دلیل جنگ تجاری با چین به سرعت افزایش یافته است و باعث شده کارخانه‌ها و زنجیره‌های تأمین به دلیل امتیازات تجاری بهتر با آمریکا از چین به ویتنام نقل مکان کنند.

در واقع، این "جدا کردن" زنجیره‌های تامین دور از چین یکی از اهداف نهفته جنگ تجاری بود. واشنگتن باید خوشحال می‌شد وقتی شرکت های بزرگ چند ملیتی مانند اپل و گوگل سال گذشته فعالیت‌های خود را از چین به ویتنام منتقل کردند.

در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۹، صادرات الکترونیک ویتنام به ایالات متحده ۷۶ درصد افزایش یافت که نتیجه فشار مستقیم اعمال شده بر کالاهای ساخت چین است.

تا به امروز، ویتنام به عنوان یکی از معدود برندگان جنگ تجاری آمریکا و چین دیده می‌شود. پیش از بروز همه گیری در ژانویه، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی ویتنام در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۱۹ به دلیل افزایش ثابت انتقال محصولات از چین است.

بدین ترتیب، مقامات ضد چین در دولت ترامپ بدون شک باید رشد کسری تجارت با ویتنام را به عنوان یک موفقیت جنگ تجاری در نظر بگیرند.

به عقیده تحلیلگران، مجازات ویتنام به دلیل این کسری تجاری افزایش یافته به نوعی پاسخ به وضعیتی است که ایجاد کرده است.

علاوه بر این، ویتنام به عنوان یک متحد مهم ژئوپلیتیک امریکا ظاهر شده است و به همین خاطر منتقدان جنگ تجاری با این کشور را منطقی نمی‌دانند.

واشنگتن در قضیه دریای جنوبی چین از ادعاهای هانوی حمایت کرده و نیروی دریایی آمریکا در بسیاری از تمرینات در این آب‌ها شرکت کرده است.

در نهایت نویسنده نتیجه می‌گیرد: با توجه به این منافع استراتژیک، بعید به نظر می‌رسد که واشنگتن سخت ترین مجازات‌های ممکن را به دلیل ادعای دستکاری ارز علیه ویتنام اعمال کند. به احتمال زیاد، چند نوع کالای منتخب با تحریم‌های تعرفه‌ای روبرو می‌شوند.

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 3022
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha