کاری که فقط رونالدو می‌توانست بکند / شماره‌ پیراهن‌های ماندگار کدامند؟

سخت‌ترین کار دنیا تبدیل کردن شماره ۷ به یک شماره شخصی است. شماره‌ای پراستفاده که فوق ستاره‌های زیادی در طول تاریخ آن را به تن کرده‌اند. جرج بست، کانتونا و دیوید بکام فقط در منچستر این شماره را پوشیدند. رونالدو هنگام ورود به منچستر نمی‌خواست زیر بار فشار این شماره برود و از شماره ۲۸ خود در اسپورتینگ استفاده کرد. اما اکنون این شماره متعلق به اوست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روزنامه اعتماد نوشت: «برخی از شماره‌ها فقط به این خاطر که یک بازیکن خاص آن را پوشیده جاودانه شده‌اند.» در ادامه برخی از این شماره‌ها را مرور می‌کنیم.

ایوان زامورنا ۱+۸!

بله او واقعا این کار را انجام داد. مهاجم شیلیایی اینتر شماره ۹ را می‌خواست اما این شماره را رونالدوی برزیلی گرفته بود. پس او لباسی با شماره ۱۸ به تن کرد و یک علامت به اضافه کوچک بین یک و هشت گذاشت. هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند این کار احمقانه بوده اما آیا واقعا این طور است؟

ویتور بایا و شماره ۹۹

زمانی که ویتور بایا در سال ۱۹۹۹ از بارسلونا راهی پورتو شد شماره پیراهن سال ۹۹ را انتخاب کرد. این پیراهن فروش چشمگیری هم داشت. در سال ۲۰۰۴ او اولین بازیکنی شد که این شماره را در فینال یک رقابت بزرگ اروپایی بر تن کرد. بنابراین وقتی رونالدو راهی میلان شد و شماره ۹۹ را گرفت و او را R۹۹ کرد هواداران همچنان به ویتور بایا فکر می‌کردند.

رونالدینیو و مضربی از ۱۰

این ستاره برزیلی وقتی راهی میلان شد قانون پوشیدن پیراهنی با شماره مضربی از ۱۰ را پذیرفت و شماره ۸۰ را به تن کرد. متئو فلامینی هنگام پیوستن به میلان شماره ۸۴ را گرفت چون سال تولدش بود. آندری شوچنکو وقتی دوباره به میلان برگشت شماره ۷۶ را پوشید چون شماره ۷ سابق او بر تن بازیکن دیگری بود. همه اینها شماره‌هایی خاص هستند ولی تنها کسی که خیلی خوب در یادها مانده رونالدینیو با شماره ۸۰ است.

بالوتللی و معمای ۴۵

ظاهرا سوپرماریو شماره ۴۵ را گرفت تا به عدد ۹ برسد. این شماره‌ای بود که او واقعا می‌خواست اما چرا شماره‌های ۳۶ یا ۷۲ یا ۸۱ و ۱۸ و چند شماره دیگر را انتخاب نکرد؟ کسی نمی‌داند ولی شماره ۴۵ به طرز عجیبی برای او مناسب بود. پیراهن را تصور کنید و بالوتللی را ببینید که آن را در اینتر، منچسترسیتی و لیورپول پوشیده است. حیف که او هرگز نتوانست آن را برای تیم ملی ایتالیا به تن کند.

یایا ۴۲

شماره ۴۲ در مجموعه Hitchhiker’s Guide To The Galaxy (مجموعه راهنمای مسافران مجانی کهکشان) به عنوان پاسخی برای معنای زندگی به کار برده شد. برای هواداران منچسترسیتی هم حتما همین‌ طور است. یایاتوره وقتی برای اولین‌ بار در ایست‌لندز به میدان رفت شماره ۲۴ را می‌خواست در من‌سیتی به میدان برود شماره ۲۴ را می‌خواست ولی هم‌پست او یعنی پاتریک ویرا این شماره را پوشیده بود. در عوض یایا گزینه معکوس را انتخاب و آن را افسانه‌ای کرد.

مسی و یاد کودکی

اگر هنگام امضای قرارداد مسی با پاری‌سن‌ژرمن تعجب کردید که چرا شماره ۳۰ را انتخاب کرده بدانید که مسی در ابتدا شماره ۳۰ را در بارسا داشت چون رونالدینهو شماره ۱۰ را می‌پوشید و دکو شماره ۲۰. سه بازیکن بزرگ همگی مضربی از ۱۰ بودند. دو شماره ۱۰ و ۲۰ در پی‌اس‌جی رزرو شده بودند و تنها یک عدد بود که مسی می‌توانست بگیرد و او آن عدد را همان طور که دفعه قبل به تن داشت به خوبی تشخیص داد.

۲۲ جادویی کاکا

کاکا تنها به یک دلیل نتوانست به یک اسطوره در رئال مادرید تبدیل شود: آنها شماره ۲۲ یعنی شماره‌ای که کاکا نمادینش کرده بود به او ندادند و در عوض شماره هشت را به او پوشاندند. هیچ توضیح دیگری برای عدم درخشش کاکا در رئال وجود ندارد. جود بلینگهام فعلا با این شماره در دورتموند در حال پیشرفت است و ممکن است روزی تبدیل به نمادین‌ترین بازیکنی شود که ۲۲ پوشیده اما تا آن روز این کاکاست که شماره ۲۲ را به نام خود سند زده است. هرچند او در جام جهانی ۲۰۰۲ شماره ۲۳ پوشید!

آنری و ۱۴ خاطره‌انگیز

تیری آنری در طول هشت سال حضورش در شمال لندن پیراهن شماره ۱۴ را در آرسنال تبدیل به یک پیراهن تاریخی کرد. از آن روز هر کس این شماره را پوشیده زیر سایه او قرار گرفته است. این شماره با ستاره فرانسوی درگیر شده و هرکس در لیگ برتر آن را می‌پوشد یاد او زنده می‌شود. اما نخستین کسی که شماره ۱۴ را پوشید یوهان کرایف بود. اما او اغلب نمی‌توانست این پیراهن را بپوشد چون در آن زمان قوانین می‌گفت بازیکنان بارسا باید از شماره یک تا یازده به تن کنند.

CR7

سخت‌ترین کار دنیا تبدیل کردن شماره ۷ به یک شماره شخصی است. شماره‌ای پراستفاده که فوق ستاره‌های زیادی در طول تاریخ آن را به تن کرده‌اند. جرج بست، کانتونا و دیوید بکام فقط در منچستر این شماره را پوشیدند. رونالدو هنگام ورود به منچستر نمی‌خواست زیر بار فشار این شماره برود و از شماره ۲۸ خود در اسپورتینگ استفاده کرد. اما اکنون این شماره متعلق به اوست. با اینکه شماره ۷های زیادی در تاریخ وجود داشته‌اند. رائول، فیگو، کنی داگلیش و بسیاری از ستاره‌ها می‌توانستند در این لیست باشند اما سی‌آرسون یک چیز دیگر است.

پنج زیزو

شایعه شده بود که امباپه در صورت امضای قرارداد با رئال شماره ۵ را به تن خواهد کرد. همه اینها به این دلیل بود که زین‌الدین زیدان این شماره را برای لوس‌بلانکوس به تن کرده بود. تعداد زیادی از مدافعات میانی این شماره را پوشیده بودند. در امریکای جنوبی هافبک‌های دفاعی بزرگ شماره ۵ را انتخاب می‌کنند. اما بازی‌سازها تا قبل از زیزو هیچ‌وقت سمت این شماره نرفته بودند ولی حالا انتخاب شماره ۵ به خاطر زیزو بسیار محتمل است.

شماره ۳ میلان

اشلی کول، روبرتو کارلوس و جرارد پیکه بخشی از مدافعین سمت چپی هستند که می‌توانستند این شماره را مال خود کنند. اما شما این طور در نظر بگیرید که این شماره در میلان بازنشسته شده و به بازیکن دیگری داده نخواهد شد مگر اینکه او یک مالدینی باشد. ولی از موفقیت پائولو و چزاره در سن‌سیرو چنین چیزی منطقی است. پائولو یکی از بزرگ‌ترین مدافعینی است که تا به حال زندگی کرده است.

یاشین شماره یک ابدی

شما با هر کسی که بزرگ شوید پیراهن شماره ۱ را با او تعریف می‌کنید. چه گوردون بنکس باشد چه پیتر اشمایکل یا بوفون و نویر. از آنجایی که اکثر گلرها شماره یک می‌پوشند برجسته شدن با آن بسیار سخت است. آرژانتین در جام‌های جهانی رسم داشت شماره یک را به گلر ذخیره می‌داد اما دنبال یک شماره تاریخی گشتیم و به یاشین رسیدیم. عنکبوت سیاه که بدون شماره یک هم نمادین است. اما شماره یک در پشت او خیلی باحال‌تر است. او برای سایر دروازه‌بان‌ها هم الهام‌بخش بوده.»

۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 30211
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha