ناسا ماهواره پروژه سفر به ماه را گم کرد

ارتباط ناسا با ماهواره کوچک کپستون که در قالب طرح آرتمیس برای برنامه‌ریزی سکونت درازمدت در ماه به مدار تنها قمر زمین پرتاب شده بود، از دست رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نیواطلس، تلاش ناسا برای پیشبرد برنامه ۳۷.۲ میلیون دلاری آرتمیس با قطع ارتباط رادیویی آن با این کاوشگر فضایی به خطر افتاده است.

آزمایش یک فناوری جدید موقعیت‌یابی خودکار از جمله وظایف این ماهواره کوچک مکعبی بوده است. به گفته ناسا، از دست دادن ارتباطات در ۴ ژوئیه ۲۰۲۲ و در زمانی رخ داد که کپستون با سیستم ردیابی و ارتباطی شبکه فضایی ناسا که برای پشتیبانی از مأموریت‌های آن در اعماق فضا طراحی شده، در تماس بود.

ناسا اعلام کرد که علیرغم وقوع این مشکل داده‌های خوبی از مسیر حرکت کپستون در اختیار دارد و فضاپیمای حامل آن دارای سوخت کافی نیز هست تا بتواند برنامه جداسازی این ماهواره را برای چند روز به تعویق بیندازد تا مهندسان ناسا بتوانند مشکل را رفع کرده و تماس رادیویی را دوباره برقرار کنند.

ماهواره ۲۵ کیلوگرمی کپستون که در ۲۸ ژوئن با استفاده از موشک الکترون راکت و از شبه جزیره مایا در نیوزلند پرتاب شد، قرار است یک مأموریت نه ماهه را برای ایمن سازی و انجام برخی آزمایش‌های طرح آرتمیس انجام دهد تا ایجاد یک پایگاه تازه برای مأموریت‌های حمل فضانورد به ماه و مریخ در یک دهه آینده تسهیل شود.

۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 30204
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha