آیا «زمستان کریپتو» به بهار خواهد رسید؟

اخیراً سقوط LUNA هوای صنعت ارزهای دیجیتال را طوفانی کرده است. سرمایه‌گذاران پر از تردید و سوال و کارآفرینان نگران‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، بیت‌کوین تا ۱۷۰۰۰ دلار کاهش یافت و اتریوم نیز به همراه سایر سکه‌ها از این روند پیروی کرد. این دوران سرد و تاریک به نظر می‌رسد، بنابراین رهبران فکری صنعت این سقوط مداوم را زمستان کریپتو می‌نامند.

آیا سرمایه‌گذارانی که پس‌اندازهای عمر خود را در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در درازمدت ضرر می‌کنند؟

بسته به ارز دیجیتال خریداری‌شده، برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است در نهایت عقب بیفتند، و سرمایه‌گذاران در NFT‌های ناشناخته مختلف که انتظار بازدهی بیشتری دارند، ممکن است در درازمدت ضرر کنند.

حکایت سقوط LUNA

UST (معروف به ترا)، این سکه وابسته به ارزش دلار ایالات متحده است و به کاربران اجازه می دهد ۱ UST را با معادل ۱ دلار آمریکا با سکه دیگری به نام LUNA مبادله کنند و بالعکس. پروتکلی به نام Anchor ظاهراً نزدیک به ۷۵ درصد از عرضه در گردش UST را در اختیار داشت و به سپرده گذاران ۲۰ درصد بازدهی UST می‌داد. در نهایت، خروج UST از Anchor یک چرخه معیوب ایجاد کرد که منجر به برداشت‌های گسترده شد و در نتیجه قیمت LUNA همزمان با UST کاهش یافت.

جاشوا فرناندو، مدیرعامل eCarbon، دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشت و اشاره کرد که توجه به این نکته مهم است که اگرچه دلار UST به عنوان یک ارز عمل می‌کند، اما تنها تا حدی توسط ذخایر واقعی پشتیبانی می‌شود، مشابه نحوه استفاده از طلا برای حمایت از دلار آمریکا.

او گفت:فقدان بازخرید به این معنی بود که ارزش ذاتی نداشت، و در نتیجه منجر به سقوط شد.

زمستان کریپتو چه زمانی به پایان می‌رسد؟

به گفته فرناندو، به اصطلاح زمستان کریپتو تا زمانی ادامه خواهد داشت که مصرف‌کنندگان از اقتصاد هراس داشته باشند: کریپتو شاخص کندی در یک رکود اقتصادی خواهد بود، نه یک شاخص پیشرو آنطور که در آغاز وارد عرصه اقتصادی می‌شد. سرمایه‌گذاران سریعاً از دارایی‌های «پرریسک» خارج می‌شوند و زمانی که ترس زیاد است، به کندی وارد می‌شوند. زمانی که دلار با قدرت به سهام بازگردد، این سیگنالی برای خریداران ارزهای دیجیتال خواهد بود که با نیت بازپسگیری سرمایه‌شان برگردند. زمستان کریپتو، حداقل، تا اکتبر ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و احتمالاً به دلیل ماهیت بیش از حد فروش ارز در بازارهای کریپتو، بازگشتی ملایم در این میان وجود خواهد داشت. بنابراین، منطقی است باور کنیم که زمستان کریپتو تا جولای ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. کریپتو معمولاً هر ۲ تا ۴ سال یک بار از یک چرخه رونق و رکود مکرر پیروی می‌کند، بنابراین قابل پیش‌بینی بود که به زودی سقوط کند. این رکود ممکن است مردم را وادار کند که به جای تمرکز صرف بر تجارت بی‌پروا، بیشتر بر جنبه فناوری طیف ارز دیجیتال تمرکز کنند.

فرناندو با به اشتراک گذاشتن افکار خود گفت این رکود و سقوط LUNA برای مدتی در ذهن همه خواهد بود.

آن‌ها این بار بر درک مکانیسم‌های اساسی سکه‌های خود تمرکز خواهند کرد و با نظم و انضباط بیشتری روی چیزها سرمایه‌گذاری خواهند کرد. سپس بازار صعودی بازخواهد گشت و با فرض اینکه مقررات وضع نشده باشد، ارزش پروژه‌های بی‌ارزش مانند گذشته افزایش خواهد یافت.

فرناندو معتقد است که BTC، به‌ویژه، این رکود را پشت سر می‌گذارد و حتی بیشتر از قبل رشد می‌کند، زیرا «بیش از حد در تمام اجزای DeFi ریشه‌دار است» و پس از آن سولانا اتریوم، زیرا کاربرد و پتانسیل بسیار زیادی دارند.

سولانا مزایای طبیعی زیادی دارد (سرعت، هزینه، و غیره)، اما پذیرش نسبتاً پایین باقی مانده است. شاید زمستان کریپتو زمان مناسبی برای خود اندیشی و چرخش به سمت اصول اساسی باشد. اگر چنین باشد، سولانا برنده خواهد بود.

فرناندو به CoinGeek گفت مدتی طول می کشد، اما صنعت ارزهای دیجیتال باز خواهد گشت مگر اینکه مقررات بیش از حد اعمال شود. او به مانیا تولیپ و نمونه‌های تاریخی مشابه اشاره کرد و اشاره کرد که «ما» هنوز در حوزه NFTها در حال بازی با نظریه «احمق‌تر از من» هستیم.

نظر شما در مورد استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها هدف مهمی در اکوسیستم رمز ارزی دارند، اما در حال حاضر ضعیف اجرا می‌شوند. فرناندو پاسخ داد: برای استیبل‌کوین‌های وثیقه‌دار (کریپتو یا فیات)، مشکل اساسی همچنان حق بازخرید است.نمونه بارز این موضوع این است که چگونه میلیاردها ذخایر بیت کوین Terra/UST نتوانستند به عنوان سنگری در برابر فروش عمل کنند. در حالی که Terra/UST در درجه اول یک استیبل کوین الگوریتمی بود، بیهودگی ذخایر را در مفهوم ثابت کرد.

ما چطور می تونیم اطمینان حاصل کنید که این اتفاق دوباره تکرار نمی‌شود؟ فرناندو عقیده داشت که برای جلوگیری از موقعیت‌های مشابه باید مقررات وضع شود. با وجود مقررات سختگیرانه، این اتفاقات همچنان به صورت چرخه‌ای رخ خواهند داد. با این حال، او گفت، به این شدت اتفاق نخواهند افتاد.

۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 30188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha