پرونده باز صهیونیست‌ها در لبنان؛ اسارت دیپلمات‌های ایرانی چهل ساله شد

چهل سال از گروگان‌گیری چهار دیپلمات ایرانی در لبنان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در شمال این کشور می‌گذرد؛ اقدام جنایت باری که هنوز عاملان آن سکوت کرده‌اند و این پرونده هنوز هم باز است.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در چهلمین سالگرد ربوده شدن ۴ دیپلمات ایرانی در لبنان، جمع زیادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دینی این کشور اعم از مسلمان و مسیحی، گردهم آمدند که از جمله حاضران در این نشست عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان بود.

صبح دیروز سه‌شنبه در مجتمع امام خمینی (ره) در بیروت مراسم یادبودی برگزار شد به یاد چهار دیپلمات مظلوم ایرانی؛ سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان(خبرنگار - عکاس ایرنا) و تقی رستگار مقدم که چهل سال پیش در چنین روزهایی در کشور لبنان که در آن زمان سرگرم مقابله با هجوم ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند.

در مراسم یادبود دیپلمات های ربوده شده ایرانی، علاوه بر سفیر ایران در بیروت، برخی شخصیت‌های لبنانی نیز سخن گفتند که جمع بندی این نشست، تاکید بر تلاش جهت پیگیری سرنوشت آنان از سوی دستگاه قضایی لبنان و نیز از طریق مجامع بین المللی بود.

سخنرانان در این مراسم به صراحت اعلام کردند که متهمان اصلی عملیات ربودن دیپلمات های ایرانی نیاز به تحقیق و شناسایی ندارد و شناخته شده هستند و اطمینان از تحویل آنان به ارتش رژیم صهیونیستی در زمان اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱) وجود دارد، بنابراین از دستگاه قضایی و دیپلماتیک لبنان خواستند با بازخواست متهمان، نسبت به مشخص کردن سرنوشت این افراد از طریق مجامع بین المللی اقدام کنند.

با وجود گذشت ۴۰ سال از فراغ چهار دیپلمات ایرانی از جمله حاج "احمد متوسلیان"، اما لبنانی ها همچنان فداکاری این افراد را برای کمک به گروه های مقاومت لبنانی برای مبارزه با آزادسازی این کشور در زمان اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی به یاد داشته و همچنان بر ادامه این مسیر تأکید دارند.

در مراسم برگزار شده در مجتمع امام خمینی بیروت، "محمد جلال فیروزنیا" سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان سخنان جامعی درباره نحوه اسارت این چهار دیپلمات ایرانی و نقش رژیم صهیونیستی و فالانژهای لبنان به عنوان مزدوران این رژیم در ربودن آنها پرداخت.

همزمان با این مراسم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالروز ربایش چهار دیپلمات کشورمان اعلام کرد: همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ادامه داده و مجدانه، پیگیر سرنوشت آنها است.

در این بیانیه‌ تاکید شده که «واقعه ۱۴ تیر ماه ۱۳۶۰ (سالروز ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در بیروت)، نماد نقض آشکار تمامی حقوقی است که در کنوانسیون وین (١٩۶١) با عنوان حقوق و مصونیت‌های دیپلماتیک برای تمامی دیپلمات‌ها در نظر گرفته شده است.

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده "چهل سال پیش، در سال ١٩٨٢، چهار دیپلمات ایرانی به نام های سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، در منطقه‌ای در کشور لبنان که در آن زمان تحت اشغال رژیم صهیونیستی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.»

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: با وجود تلاش‌های بی وقفه وزارت امور خارجه و پیگیری‌های حقوقی که منجر به اعلام آمادگی از طرف دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ شد، متاسفانه همکاری مناسبی برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی از سوی جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری انجام نشده و رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از قوانین بین المللی و حقوق بشری و انسانی پایبندی ندارد، در سایه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایاتش، همواره از زیر بار مسئولیت فرار کرده است.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست‌ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملین این جنایت و ناقضین حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد.

«جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کوشش کشور لبنان برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان، بر تشکیل کمیته حقیقت یاب میان دو کشور و با همکاری نهادهای بین المللی تأکید می‌کند.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه یادآور شد: در چهلمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات کشورمان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیران و ابراز همدردی با خانواده های معزز ایشان، اعلام می‌دارد که وزارت امور خارجه همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان ادامه داده و مجدانه، پیگیری سرنوشت این عزیران را در دستور کار خود قرار داده است.

روز چهاردهم تیر ماه ۱۳۶۱ خودرو سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در حمایت پلیس دیپلماتیک لبنان از شهر بندری طرابلس به بیــروت باز می گشت، برخلاف قوانین بین المللی و مصونیت دیپـلمات ها در منطقه 'برباره' توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی موسوم به 'نیروهای لبنانی' متوقف شد و سه دیپــلمات ایرانی و خبرنگار همراه آنها ربوده شدند.
از آن زمان تاکنون از سرنوشت 'سید محسن موسوی' (کاردار)، 'احمد متوسلـــیان'(وابسته نظامی)'، تقــی رستـــگار مقــدم' (کارمند) و 'کاظم اخوان'(خبرنگار و عکاس ایرنا) خبری در دست نیست.

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 30174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha