فرمول قیمت گذاری خودرو شفاف شود/حمایت از قطعه سازان اولویت  سیاست گذاری خودرو

نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس و هنچنین کارشناسان صنعت خودرو موضوع عرضه خودرو در بورس را شفاف کردند و گفتند ضمن شفاف سازی فرمول قیمت گذاری خود رو باید از قطعه سازان حمایت کرد تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد -مصطفی قهرمانی؛ خرید خودرو یکی از نیازهای امروز  فرد و خانواده محسوب می شود بنابراین مردم انتظار دارند که شاهد وجود خودروهایی با کیفیت،استاندارد و قیمت مناسب در بازار خودرو باشند تا بتوانند این کالای مصرفی را خریداری کنند اما این امر در شرایط نابسامان اقتصادی کشورمان با مشکلاتی روبرو شده است.

به گفته کارشناسان دلایلی همچون افزایش قیمت ارز و نقش واسطه ها و دلالان و همچنین نگاه به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای به جای کالای مصرفی باعث شده که در این روزها، با افزایش نجومی قیمت خودرو مواجه شویم به طوری که اگر در گذشته خرید خانه برای اغلب مردم به یک آرزو تبدیل شده بود، در شرایط فعلی خرید خودروی داخلی همچون پراید نیز برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه بحران آفرین شده است.

سربه فلک کشیده شدن قیمت خودرو باعث کاهش خرید و فروش خودرو در بازار شده و در حالی که بازار خودرو در رکود است اما قیمت ها همچنان بالاست و اغلب مردم منتظرند که حباب قیمت ها شکسته شود و خودرو به قیمت واقعی خود نزدیک شود اما متاسفانه نه تنها شاهد افت قیمت خودرو نیستیم، بلکه روز به روز قیمت روند صعودی خود را نیز ادامه می دهد.

چرا بازار خودرو شاهد قیمت های حبابی است؟

در شرایط بحرانی فعلی بازار خودرو که قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده است ، این سوال مطرح است که چرا قیمت خودرو این چنین افزایش یافته است؟ در این خصوص کارشناسان خودرو اظهار نظرات مختلفی دارند آنها معتقدند خودروسازان مدیریت بازار را برعهده گرفته اند؛ البته برخی از اثرگذاری واسطه ها و دلالان در بازار خودرو می گویند و عده ای دیگر افزایش قیمت ارز و حذف تولید خودروهای پرتیراژ خودروسازان که همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از سوی وزیر صمت مطرح شده را در افزایش قیمت‌ها موثر دانسته اند.

سوال اینجاست که دولت و مجلس و مسئولان مربوطه، چه طرح هایی برای کاهش قیمت خودرو در نظر دارند؟ آیا طرح مجلس شورای اسلامی یعنی عرضه خودرو در بورس، برای ساماندهی بازار خودرو تا چه اندازه می تواند در شکستن حباب قیمت خودرو موثر باشد؟  آیا عرضه خودرو در بورس می تواند میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند و باعث حذف دلالان از بازار خودرو شود و اگر این طرح قرار است که موثر باشد، چرا عرضه فولاد در بورس باعث کاهش قیمت این کالا نشد؟ آیا حمایت از کارخانجات مواد اولیه و قطعه سازان خودرو می تواند اثرگذار در کاهش قیمت خودرو باشد؟

عرضه خودرو در بورس باعث تعادل میان عرضه و تقاضا می شود

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در خصوص طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس جهت سازماندهی بازار خودرو می گوید: نمایندگان مجلس در کمیسیون مجلس طرحی را به منظور حضور خودرو در بورس کالا ارائه داده اند و در قالب این طرح قرار است خودروهای داخلی و خارجی که در تیراژ بالایی تولید می‌شوند در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرند و فرمول قیمت گذاری خودرو شفاف سازی شود و یقینا بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا ،معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می‌شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم خواهد شد.

وی معتقد است در کنار عرضه خودرو در بورس، قطعات خودرو هم می‌تواند در بورس قرار بگیرد تا از این جهت شاهد حمایت از قطعه سازان خودرو هم باشیم.به گفته مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، تمام افرادی که در معاملات بورس خودرو حضور دارند باید گواهی نامه داشته باشند و فقط یکبار از یک مدل می‌توانند در طول سال خریداری کنند.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا حضور خودرو در بورس کالا میزان عرضه و تقاضا متعادل می شود و زمان تحویل خودرو هم در این طرح در نظر گرفته شده است؟ اظهار داشت: پیش بینی که در این طرح صورت گرفته قرار است تمام معاملات خودرو از این پس در بورس کالا انجام شود وحتی پلاک گذاری نیز بر حسب معاملات در بورس کالا صورت گیرد در نتیجه مجموع این اقدامات سبب می‌شود که تمام عرضه و تقاضا روی تابلو بورس کالا قرار گیرد و از طرفی دیگر، اگر زمان تحویل خودرو به مشتری طول بکشد قطع به یقین با آن‌ها برخورد و خسارت‌های وارده به مشتری از خودرو ساز اخذ خواهد شد و از سوی دیگر، این روش مانع از تقاضای کاذب و حضور دلالان در بورس می شود.

ممنوعیت معاملات خودروی صفر خارج از بورس

در حال حاضر جلسات متعددی با حضور اعضای کمیسیون صنایع مجلس، کارشناسان و مسئولان خودرو با موضوع طرح عرضه خودرو در بورس برگزار شده است و به زودی این طرح بعد از بررسی های نهایی، وارد مدار نهایی تصویب و اجرا می شود. روح الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص اهداف این طرح گفت: هدف از ارائه پیشنهاد این طرح، قطع دستان سوداگران بازار خودرو است و یقینا اگر این اتفاق رخ دهد، بین عرضه و تقاضا شفاف سازی صورت می گیرد.

به گفته ایزدخواه، طرح عرضه خودرو در بورس از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم مطرح بوده و برای تحقق بخشی به آن، جلساتی متعددی را با کارشناسان و مسئولان حوزه خودرو برگزار شده است و این طرح می تواند باعث خروج بازار خودرو از بحران فعلی و حمایت از مصرف کنندگان شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توزیع خودرو در کشورمان دچار مشکل شده است و به موازات آن، شاهد بی بندو باری و قیمت های نجومی خودرو در بازار هستیم، تاکید کرد: ما در کشورمان توانایی تولید خودرو برای پاسخگویی به نیاز داخلی کشورمان را داریم اما در توزیع خودرو با مشکل روبرو هستیم و در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی، دلالان که فقط به منافع شخصی خود می اندیشند باعث التهاب بیشتر در بازار خودرو شده اند. 

امکان صادرات و واردات خودرو و قطعات از خارج بدون ایجاد تعهدات ارزی

ایزد خواه معتقد است به دلیل حضور دلالان، خودرو بعنوان یک کالای مصرفی، تبدیل به کالای سودآور شده است و راه حل این مشکل در حذف دست سوداگران و ساماندهی بازار خودرو خلاصه می شود و یقینا عرضه خودروی صفرکیلومتر در بورس، باعث می شود که کارخانه ها تمام تولیدات خود را وارد بورس کنند و خودرو در کنار رشد کیفیت، به کالای مصرفی تبدیل می شود.

به گفته این نماینده مجلس، ما در کشورمان ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون خودرو را داریم و یقینا عرضه تمام خودروهای تولید کارخانه در بازار بورس باعث می شود که عرضه به خوبی مشخص باشد و از طرفی دیگر، خریداران خودرو تا دو سال حق فروش خودرو را نخواهند داشت و اگر در این مدت اقدام به فروش کنند، مالیات سنگینی باید پرداخت کنند که این باعث می شود، اگر نیتشان خرید خودرو و فروش آن در بازار بوده، با مشکل روبرو شده و دچار ضرر شوند. 

تعیین قیمت پایه خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کننده نیز یکی از طرح های مجلس برای ساماندهی بازار خودروست و ایزدخواه در این باره گفت: یقینا عرضه خودرو در بورس باعث حقیقی شدن تقاضا کننده برای خرید خودرو می شود و سودجویان دیگر نمی توانند بازار خودرو را به حیات خلوتی برای به جیب زدن پول های هنگفت بدانند و ما تنظیماتی را در عرضه خودرو در بورس لحاظ کرده ایم که اولویت اصلی با مصرف کننده واقعی باشد و همه افراد فقط در یک بازه زمانی مشخصی می توانند اقدام به خرید خودروی صفر کیلومتر کنند  و یقینا اگر قبل از این بازه زمانی اقدام به خرید خودرو کنند باید مالیات بپردازند و اگر نیتشان دلالی است، سود کاذبی نصیب آنان نخواهد شد و از طرفی دیگر، خودرو ساز ملزم است که خارج از بورس، خودروها را عرضه و پلاک گذاری نکند.

ایزدخواه حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو را یکی از موارد مهم در طرح مجلس برای تقویت بازار خودرو عنوان کرد و گفت: جریان نقدینگی یکی از مشکلات قطعه سازان خودرو در داخل کشورمان است و خودروسازان ملزم هستند که براساس قراردادی، بخش قابل توجهی از جریان نقدی که در بورس خودرو ارائه می شود را به سمت قطعه سازان داخلی ببرند تا از این سو، شاهد انگیزه برای قطعه سازان خودرو باشیم.

 به گفته وی، یکی از ماده های مهم دیگری که در طرح عرضه خودرو در بورس ارائه شده است، امکان صادرات و واردات خودرو و قطعات از خارج بدون ایجاد تعهدات ارزی است و جزئیات جدید از این طرح، بعد از ارائه در کمیسیون عمران مجلس اطلاع رسانی می شود.

بورس موجب رشد قیمت خودرو می شود

روح‌الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع مجلس هم درباره طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نظرات متفاوتی دارد. وی با بیان اینکه خمیره و ذات بورس فروش کالا به بالاترین قیمت ممکن است، گفت: بنابراین وقتی کالایی مانند خودرو را در بورس ارائه بدهید، معمولاً کسی که بالاترین قیمت‌ را پیشنهاد می‌کند، خودرو را خریداری می‌کند که این فرآیند می‌تواند اثر افزایشی زیادی بر قیمت خودرو داشته باشد.

وی معتقد است مطرح شدن طرح عرضه خودرو در بورس، به این خاطر بود که همه به صورت عادلانه به خودرو دسترسی داشته باشند و رانت‌های موجود در دسترسی به خودرو کمتر شود و طرح ساماندهی بازار خودرو که مجلس قبلی تهیه کرده بود، به دلیل ابهاماتی که داشت توسط شورای نگهبان رد شده بود که البته این طرح قابلیت ابهام‌زدایی دارد و با این حال طرح‌ جدیدی را برای ساماندهی بازار خودرو در کارگروه خودروی کمیسیون صنایع تهیه کرده‌ایم که  بعد از کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود.

به گفته عباسپور، دستگاه‌های مختلفی در زمینه خودرو ورود پیدا کردند و دیدگاه‌های مختلفی هم در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاه خودروسازان این است که قیمت خودرو نباید دولتی باشد و دولت در تعیین قیمت خودرو نباید ورود کند؛ یعنی بازار باید نرخ خودرو را تعیین کند و در حاشیه بازار نرخ خودرو مشخص شود و از سوی دیگر نظر شورای رقابت هم این است که چون بالای ۹۰ درصد تامین خودروی بازار ایران در اختیار ۲ خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد، بنابراین خودرو یک کالای انحصاری است و هر جا انحصار به وجود بیاید، شورای رقابت می‌تواند در آنجا ورود پیدا کند و قیمت‌ها را ساماندهی کند و در نهایت مجلس با در نظر گرفتن همه دیدگاه‌ها بهترین طرح را برای ساماندهی بازار خودرو تدوین می‌کند تا بازار خودرو از آشفتگی فعلی شود و خودرو با قیمت منطقی به دست مردم برسد.

فرمول محاسبه قیمت خودرو در بورس شفاف سازی می شود

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به طرح پیشنهادی مجلس برای عرضه خودرو در بورس گفت:  طرح ساماندهی خودرو یکی از طرح های مجلس برای بهبود شرایط بازار خودرو است که در آن تعیین می شود که قیمت پایه خودرو با چه فرمولی محاسبه می شود و شورای رقابت باید جزئیات این فرمول را مشخص کند و از آنجایی که تا به امروز هیچ فرمول مشخصی برای تعیین قیمت خودرو در کشور وجود نداشته است و فقط آیین نامه هیئت تعیین قیمت هاست که چند وزیر تهیه کرده اند و قیمت کالاهای داخلی برمبنای آن محاسبه می شود؛ یقینا تعیین قیمت خودروی داخلی در بورس می تواند باعث شفافیت مبنای قیمت خودرو در کشور باشد و اعضای کمیسیون صنایع مجلس پیشنهاد داده اند که فرمول قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای فرمول سازمان حمایت مصرف کنندگان تعیین شود و این کار نیاز به تصویب در جلسه سران قوا دارد.

کارگروه صنعت و کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شده و تا به امروز ۸ جلسه فشرده با خودروسازان، قطعه سازان خودرو، کارشناسان نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و ... در این کارگروه برگزار شده است و به زودی طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون عمران و سپس در صحن علنی مجلس به رای گذاشته  می شود و به گفته جدی، طرح عرضه خودرو در بورس به طور دقیق بررسی شده و مباحثی همچون صادرات و واردات خودرو، تولیدات داخلی خودرو و قیمت گذاری آن تعیین شده است و از آنجایی که قبلا شورای رقابت قیمت های خودرو را سلیقه ای تعیین می کرد، اما در این طرح باید فرمول نهایی آن را اعلام کند و حتی یک فرمول برای این کار تعریف شده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دست دلالان و سوداگران را از بازار خودرو قطع کنیم، افزود: دلالان یکی از مهمترین عوامل تشدید قیمت ها در بازار خودرو هستند و مدام در تلاش هستند که خودرو را از کارخانه دریافت کنند و در بازار به نرخ روز بفروشند و همین موضوع باعث شده که برخی بازار خودرو را دچار تشنج کنند و عرصه را برای حضور مصرف کننده در این بازار سخت کنند و یقینا عرضه خودرو در بورس می تواند در حمایت از مصرف کننده باشد.

حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو جزو سیاست های مجلس است

این نماینده مجلس در ادامه، در پاسخ به این سوال خبرنگار رادار اقتصاد مبنی بر اینکه چرا عرضه فولاد در بورس باعث کاهش قیمت این کالا نشد و آیا ممکن این که این جریان در راستای عرضه خودرو در بورس هم اتفاق بیفتند؟، گفت: سالانه ۳۰ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید می شود و مصرف داخلی ما ۱۶ میلیون تن است و ۱۴ میلیون تن مازاد داریم و متاسفانه شاهد عرضه ۲۰ درصد از تولیدات فولاد کشور در بورس هستیم و همین موضوع باعث شده که درصد زیادی از فولاد کشور دربازار آزاد به فروش برسد و همین موضوع عاملی بر افزایش قیمت فولاد در کشور محسوب می شود اما در طرح عرضه خودرو در بورس، ما تاکید داشته ایم که تمام خودروهای تولید داخل کشور در بورس عرضه شود و دست کارخانجات برای فروش خودرو در خارج از بورس را کوتاه کردیم. 

به گفته وی، حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو به جهت افزایش انگیزه تولید نیز در طرح مجلس ارائه شده است و مجلس در تلاش است با سیاست گذاری مناسب، باعث تقویت فعالیت تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی خودرو شود.

شورای رقابت: کشف قیمت خودرو در بورس به نفع مصرف کننده نیست

در حالی که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع مجلس معتقدند که عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت میان عرضه و تقاضا و همچنین حمایت از مصرف کننده است، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با این مخالف است و آن را به ضرر مصرف کننده می داند.

وی ضمن اشاره به اینکه بازار خودرو در کشور یک بازار انحصاری است، اظهار داشت: یکی از وظایف شورای رقابت این است که بر بازارهای انحصاری نظارت داشته باشد تا انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف کننده کالا بفروشد.

شیوا معتقد است  بازار خودرو در حال حاضر با ممنوعیت واردات کاملاً انحصاری است و در این شرایط باید شورای رقابت برای قیمت گذاری منصفانه وارد عمل شده تا شرایط بازار بر اساس منافع تولید کننده و مصرف کننده ساماندهی شود و بورس محلی برای عرضه کالاهای غیر انحصاری است از این رو مشمول خودرو نمی‌شود و  کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده واقعی نیست.

به گفته رئیس شورای رقابت، کالاهایی که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند میزان عرضه و تقاضایشان با هم برابری می‌کند اما شورای رقابت در رابطه با کالاهای انحصاری وظیفه دارد قیمت‌ها را منصفانه اعلام تا به دست مصرف کننده واقعی برسد اما زمانی که قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

شورای رقابت موجب سرکوب قیمت ها شد

علی حسن زاده کارشناس سیاست‌گذاری خودرو درباره نقش آفرینی شورای رقابت در بازار خودرو به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: بنده با این گزاره که شورای رقابت باعث سرکوب قیمت خودرو شده است، موافقم. ببینید وقتی یک خودرو تولید می‌شود، ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت آن، مختص قیمت قطعات و مواد اولیه است، از نیمه سال ۹۶ تا الان سه سال گذشته است و در این مدت ارز بیش از ۷ برابر رشد کرده و طبیعتاً قیمت فلزات، مواد پلیمری و… نیز به همین دلیل رشد زیادی داشته‌اند، این درحالی است که پراید ۲۰ میلیونی سه سال گذشته در حال حاضر ۴ تا ۴.۵ برابر افزایش قیمت داشته و با قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون عرضه می‌شود و این یعنی حدوداً ۳ برابر کمتر از رشد ارز و قیمت قطعات و مواد اولیه.

وی افزود: البته صحبت بنده این نیست که حالا که ارز ۷ برابر رشد کرده پراید ۲۰ میلیونی هم به قیمت ۱۴۰ میلیون فروخته شود، ولی نکته‌ای که می‌خواهم اشاره کنم این است که به دلیل وجود فشار افکار عمومی، دولت نمی‌خواهد مسئولیت گرانی قیمت خودرو را بپذیرد و به صورت دستوری آن را پایین نگه‌داشته‌است، علاوه برآن قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون که عرض کردم برای بازار آزاد است و قیمت پراید درب کارخانه پایین‌تر از این اعداد به فروش می‌رسد.

این کارشناس ضمن موافقیت با طرح پیشنهادی مجلس برای عرضه و قیمت گذاری خودرو در بورس، معتقد است که قیمت واقعی خودرو به‌دست آید و سود ناشی از فروش خودرو به جیب واسطه و دلال نرود.

حمایت از قطعه سازان باعث کنترل قیمت خودرو می شود

یوسف داودی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز معتقد است در کنار طرح عرضه خودرو در بورس، باید فکری به حال حمایت از قطعه سازان و تولیدکنندگان مواد اولیه خودرو کرد تا با افزایش تولیدات در این حوزه، باعث کاهش قیمت خودرو در کشورمان باشیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحیلی رادار اقتصاد با بیان اینکه باید مجلس در راستای حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو بیش از پیش اهتمام داشته باشند، افزود: یقینا حمایت از قطعه سازان خودرو باعث می شود که انگیزه کافی برای تولید قطعات مورد نیاز خودرو داشته باشند و همین موضوع باعث می شود که با افزایش قیمت قطعات خودرو در کشور مواجه نشویم و نیازی به واردات قطعات نباشد اما یقینا اگر جریان نقدینگی وارد بازار قطعات داخلی خودرو نشود، تولید کننده انگیزه کافی برای تولید نخواهد داشت و با توجه به بحران ارزی کشور، نیاز به واردات خواهیم داشت که در شرایط فعلی، این کار به ضرر منافع کشور است و در طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، حمایت از قطعه سازان هم لحاظ گردیده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه حمایت از تولیداتی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی می تواند باعث افزایش تولیدات و مواد اولیه جهت تولید داخلی خودرو در کشور شود، تصریح کرد: یقینا تقویت تولید مواد اولیه تولید خودرو می تواند در قیمت گذاری خودرو اثرگذار باشد و ما اگر بتوانیم با اعمال سیاست هایی باعث افزایش تولیدات موارد اولیه خودرو شویم، می توانیم مانع از افزایش هزینه ها در جهت تولید خودرو گردیم و همین امر باعث کنترل قیمت ها می شود.

داودی معتقد است دلالان و سوداگران در تلاش هستند از هر فرصتی برای خرید خودروی صفر از کارخانه بهره ببرند و سرمایه خود را در این جهت به جریان انداخته اند و این باعث می شود که خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسد و یقینا حضور واسطه ها در بازار خودرو، باعث تشدید قیمت ها می شود و اعضای کمیسیون صنایع مجلس در تلاشند تا با ارائه طرح عرضه خودرو در بورس، اولا باعث کوتاه کردن دست دلالان شوند و از طرفی دیگر با واقعی کردن قیمت خودرو و تعادل میان عرضه و تقاضا، از مصرف کننده حمایت کنند.

فرمول جدیدی باید در قیمت گذاری خودرو تعریف کنیم

امیرحسین کاکایی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس باعث قرار گرفتن پول در جریان تولید می شود و در بلند مدت جوابگوی بحران بازار خودرو خواهد بود، گفت: متاسفانه دلالان و سوداگران بازار خودرو سود هنگفتنی از افزایش قیمت خودرو به جیب می زنند و یقینا با عرضه خودرو در بورس می توان دست این سودجویان را قطع کرد و از طرفی دیگر، این کار باعث به جریان در آمدن نقدینگی به سمت کارخانجات تولید خودرو و همچنین قطعه سازان می شود و یقینا انگیزه برای تولید خودرو افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، کنترل قیمت خودرو سخت به نظر می رسد، چرا که برای تثبیت قیمت خودرو و حتی کاهش آن، نیاز به تثبیت قیمت ارز در کشورمان داریم و یقینا حمایت از تولید و تخصیص ارز برای کالاهای تلمبار شده در گمرک می تواند باعث ساماندهی بازار خودرو شود.


کاکایی بحران فعلی در بازار خودرو را به نفع دلالان و سوداگران توصیف کرد و قیمت گذاری اشتباه در طول دو سال گذشته را عاملی برای کاهش جریان نقدینگی به سمت تولید دانست و گفت: کارخانجات و خودروسازان در طول دو سال گذشته قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال ضرر کرده اند و این امر باعث اختلال در تولید می شود.

این کارشناسان خودرو کاهش ارزش پول کشور را عاملی گرانی خودرو در کشورمان توصیف کرد و گفت: اگر همچنان شاهد کاهش ارزش پولی کشورمان باشیم، قیمت پراید از ۱۵۰ میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت و  در حال حاضر قیمت مواد اولیه همچون فولاد و آلومینیوم که در داخل کشورمان تولید می شود، با قیمت جهانی محاسبه می گردد و اگر همچنان ارزش پول کشورمان روند کاهش داشته باشد باید به ناچار فرمول دیگری برای محاسبه قیمت خودرو در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 3017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha