سبز شدن علف زیر پای سهامداران با بی رمقی بورس/کدام متغیر،طبیب بی حالی معاملات است؟ /اواخر تابستان شاهد ورود جریان نقد به بازار سهام  خواهیم بود

کارشناس بازار سرمایه گفت: ریزش کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، حد منطقی یا عدم انتظار گزارش های حسابرسی شده پالایشی ها و همچنین گزارش ۳ ماهه آنها با توجه به کرک اسپردها، نتیجه مذاکرات برجامی، نرخ دلار از مهمترین ریسک هایی فعلی بازار سهام بوده که در این میان میزان ریزش قیمت محصولات پایه از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ حقیقی‌های بورس تهران روز دوشنبه، مالکیت سهامی به ارزش ۲۰۹ میلیاردتومان را به سهامداران نهادی این بازار واگذار کردند. حالا ۱۵ روز متوالی است که بازیگران خرد بورس تهران تمایل چندانی به خرید نشان نمی‌دهند. در این ۱۵ روز، سرمایه‌ای به ارزش ۴۳۴۸ میلیاردتومان از گردونه معاملات سهام بورسی خارج شده است و به‌نظر می‌رسد این خروج سرمایه حداقل تا مشخص‌شدن ابهامات ادامه پیدا کند.

به باور بسیاری از کارشناسان آنچه در بازار سهام می‌گذرد ناشی از وجود ریسک‌های اساسی و بنیادینی بوده که باعث بروز رکود در این حوزه شده است. از برجام و دخالت‌های دولت گرفته تا شائبه دست بردن حقوقی‌در روند بازار که موجبات نگرانی بسیاری را فراهم کرده است. از سوی دیگر روند تغییرات نرخ ارز نیز این ابهامات را تشدید کرده و به نظر می‌رسد برخوردهایی که در این حوزه اتفاق افتاده، نگرانی ها را تشدید کرده است. البته بحث ارز توافقی نیز توانست اندکی از این نگرانی ها بکاهد. اما بسیاری اعتقاد دارند این طرح نیز دردی از بازار سهام دوا نکرده و مشکل شکاف عمیق بین ارزهای بازار آزاد و نیمایی به نحو دیگر ادامه دارد. 

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در تحلیل و پیش بینی وضعیت کنونی بازار سهام  اظهار کرد: ارزش معاملات که مجموع ریالی کل معاملات انجام شده را نشان می دهد در هفته های اخیر با کاهش رو به رو بوده و این یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می تواند باعث شکل گیری و یا تداوم روند نزولی بشود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر ارزش معاملات پایین باشد، اخبار منفی تاثیر بیشتری بر روند معاملات و جو کلی بازار دارد و به عبارتی در چنین شرایطی نفود و اثرگذاری آن بر سهامداران بیشتر از اخبار مثبت است.

پورکار  تشریح کرد: زمانی که با حمایت جدی رو به رو می شویم اما روند نزولی در بازار وجود دارد و همچنین ارزش معاملات پایین است، اخبار منفی (حتی اگر از اهمیت چندانی برخوردار نباشد) بر بازار سهام تاثیر منفی می گذارد، به طور نمونه در شرایط مذکور اگر دلار در بازار آزاد با کاهش مواجه بشود (از نظر عملیاتی تاثیر بر شرکت‌های بورسی ندارد) اما نرخ نیمایی رشد داشته باشد (سودآوری شرکت‌ها بیشتر می شود)، بازار برای اخبار مثبت اهمیتی قائل نمی شود اما در عوض به خبر منفی واکنش شدیدی نشان می دهد. در واقع در چنین شرایطی اخبار منفی فشار زیادی را بر بازار وارد می کند، به همین دلیل یکی از پارامترهایی که همواره باید مورد بررسی قرار بدهیم، تغغیرات ارزش معاملات است.

وی ابراز کرد: در حال حاضر یکی از پر بحث ترین اخبار تاثیرگذار مربوط به به نتیجه رسیدن برجام و یا ترک مذاکرات می شود و اگر در این موضوع نتیجه‌ای حاصل نشود، حمایت های تکنیکالی شاخص کل و یا نمادها شکسته می شود و در نهایت این موضوع به روند نزولی دامن می زند.

پورکار در بررسی ریسک‌های اصلی بازار سهام، گفت: ریزش کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، حد منطقی یا عدم انتظار گزارش های حسابرسی شده پالایشی ها و همچنین گزارش ۳ ماهه آنها با توجه به کرک اسپردها، نتیجه مذاکرات برجامی، نرخ دلار از مهمترین ریسک هایی فعلی بازار سهام بوده که در این میان میزان ریزش قیمت محصولات پایه از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار است.

کارشناس بازار سرمایه در واکنش به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به ابهام و ریسک های موجود، سرمایه گذاری در بازار سهام منطقی است؟ بیان کرد: به طور حتم نمادهایی که پی بر ای فوروارد کمتر از نرخ بهره و بدون ریسک دارند، گزینه جذابی برای سرمایه گذاری در بلند محسوب می شوند. البته باید این نکته را مدنظر قرارداد که اگر سنیتمنت بازار منفی باشد باید به فاکتورهای دیگری همچون میزان سود تقسیمی نیز توجه بشود؛ در چنین شرایطی بدیهیست که نمادهایی که تقسیم سود بالایی دارند از استقبال بیشتر سهامداران برخوردار می شوند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت و یا اوراق زمانی منطقی بوده که چشم انداز خوبی برای بازار وجود ندارد و پیش بینی ها مبنی بر تداوم نزوند نزولی است؛ مطرح کرد: زمانی که بازار سهام خنثی و یا نزولی است، رفتار مشابه و مشترکی از سهامداران دیده می شود و در این راستا می توان مدعی شد که بیشتر به همین دلیل سرمایه گذاران به خرید صندوق های درآمد ثابت روی آورده اند اما گمان می کنم این رویه پای برجا نخواهد ماند و انتظار می رود در اواخر تابستان شاهد ورود جریان نقد به بازار سهام باشیم.

پورکار گفت: فکر می کنم شرایط کلی بازار در میان و بلند مدت معقول و متعادل باشد؛ از این رو نمادهایی که اصلاح زیادی داشته و پی بر ای فوروارد کمی دارند، پتانسیل بیشتری برای صعود در آینده را دارند. گروه پالایشی، فلزات اساسی و یوتیلیتی‌ها از جمله صنایعی هستند که امکان بازدهی بیشتری برای آنها پیش بینی می شود.

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 30149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha