آثار اجرای بد سیاست های اقتصادی کمتر از تخریبی نیست که نفوذی ها از خود به جا می گذارند/ آنچه دولت روحانی در بورس انجام داد نارضایتی گسترده مردم را به دنبال داشت

محمد صادق مفتح گفت: ساختارهای اقتصاد ایران در برخی موارد غلط بنا گذاشته شده است به این خاطر حتی سیاست های درست و اتخاذ بهترین راهبردها روی ستونهای کج ساختار اقتصاد ایران صاف و یکدست نمی نشیند. وقتی ساختارها کج و معوج باشد بی شک حتی قوانین خوب نیز آثار خود را به نمایش نمی گذارد لذا یک جای کار می لنگد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد صادق مفتح کارشناس اقتصادی و  قائم مقام وزیر صمت در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص نفوذ اقتصادی و آنچه مانع تحقق سیاست های درست اقتصادی می شود گفت: مساله نفوذ موضوع جدی است اما این موضوع را نمی توان به نظام مدیریتی کشور در بخش اقتصا د به صورت کلی تعمیم داد چرا که مسائل اقتصادی کشور بسیار پیچیده و در بخش های مختلفی است که در هر موضوع از منظر خاص راهبردهایی که برای آن بخش اندیشیده شده مساله را مورد ارزیابی قرار داد، به همین خاطر نمی توان گفت مساله نفوذ اقتصادی بسیار جدی است اما نمی توان منکر این موضوع شد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: ساختارهای اقتصاد ایران در برخی موارد غلط بنا گذاشته شده است به این خاطر حتی سیاست های درست و اتخاذ بهترین راهبردها روی ستونهای کج ساختار اقتصاد ایران صاف و یکدست نمی نشیند. وقتی ساختارها کج و معوج باشد بی شک حتی قوانین خوب نیز آثار خود را به نمایش نمی گذارد لذا یک جای کار می لنگد.

کارشناس بازرگانی در این باره افزود: موضوع مهمی که در تخریب راهبردها و قوانین مطلوب اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند اجرای بد در نهادها و سازمان ها در سطوح مدیریت میانی است به این معنا که قوانین و راهبردهای خوب، بد اجرا می شوند. با اینکه در تدوین قوانین و مقررات معمولاً سیاست‌های خوبی طراحی می‌شود اما در اجرا به مشکل برمی‌خوریم، این موضوع کمتر از تخریبی نیست که نفوذی ها از خود به جا می گذارند، چرا که از اساس اجرای برنامه ها و طرح های مطلوب و مثبت اقتصادی را به تاخیر می اندازد و به مرور زمان آنها را از کارکردهای خوب تعریف شده دور می کند.

محمد صادق مفتح در این باره خاطرنشان کرد: ضوابط اجرای طرح های اقتصادی مساله مهمی است چرا که اگر ضوابط به درستی اجرا نشود نمی توان روی محقق شدن هدف طرح های اقتصادی تدوین شده حساب خاصی باز کرد. وقتی زیر ساختهای انجام طرحی آماده نشده و مسوولین بدون توجه به ملزومات مورد نیاز اجرای طرح، برنامه ای می نویسند و طرحی را تدوین می کنند، به عینه مشخص است که طرح قابل اجرا نیست یا در اوایل و اواسط اجرا کار تعطیل می شود و آنگونه که تصور می شود به پیش نمی رود،لذا این موضوع نیز دست کمی از نفوذ اقتصادی و آثار تخریبی روی نظام اقتصادی ندارد چرا که برای تدوین طرح ها و برنامه های مختلف زمان و انرژی و هزینه و سرمایه کشور به کار گرفته شده، در این صورت می توان گفت زمان و وقت و هزینه و انرژی به هدر رفته است.

 محمد صادق مفتح در این باره خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم اجرای بد قوانین و سیاست های اقتصادی بیشتر از ضوابط و قواعد اشتباه تبعات نامطلوبی به دنبال دارد. مثل آنچه دولت آقای روحانی در بورس صورت داد، به طوری که بخش زیادی از سرمایه های خرد مردم با دعوت از عموم مردم وارد بورس شد اما به این دلیل که آن سیاست دچار تغییرات زیادی شد و ساختارهای لازم برای حضور مردم در بورس از قبل آماده نشده بود، لذا سیاست دولت دچار تغییرات خطرناکی شد که در نتیجه منجر به ایجاد خساراتی شد که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

وی در این باره توضیح داد: خسارتی که به اعتماد مردم با اجرای بد برنامه های خوب وارد می شود قطعا دست کمی از خسارت اقتصادی ندارد که نفوذ اقتصادی نامیده می شود. بعضی اوقات نیز یکسری آیین نامه ها، قوانین و مقرراتی داریم که خود آنها جای بحث دارد چرا که مجلس و قانونگذار یا هیات دولت می توانسته بهتر از آن را تصویب کند. به زعم بنده سهم قوانین و سیاست گذاری های غلط در تخریب اقتصاد بین ۲۰ تا ۳۰درصد است در حالی که نقش اجرای بد قوانین و ضوابط را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد می دانم.

محمد صادق مفتح در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال مشاوره‌های غلط نیز روی پیشبرد درست سیاست های اقتصادی تاثیر می گذارد اما مهمترین رکن از نظر بنده اجرای بد سیاست ها در دستگاه های میانی است که متاسفانه مصادیق بسیار زیادی برای آن می توان ذکر کرد. مصادیقی مثل سد کرخه که با کوه نمک مواجه شده است، یا بحث اجرای بسیار بد سیستم فاضلاب شهر اهواز. متاسفانه از این دست مصادیق در اقتصاد ایران بسیار زیاد دیده می شود بنابراین قبل از اینکه روی نفوذ در اقتصاد بحث کنیم، باید مراقب اجراهای بدی باشیم که خساراتی کمتراز بحث نفوذ اقتصادی به دنبال ندارند.

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 30095

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha