ناآرامی‌ها در ازبکستان/ هزاران نفر زخمی شدند

در پی وقوع ناآرامی‌ها در منطقه خودمختار قره‌قالپاق ازبکستان و درگیری معترضان با پلیس هزاران نفر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازایرنا، یک مقام محلی ازبکستان اعلام کرد که هزاران نفر پس از ناآرامی‌ها در مرکز استان خودمختار قره‌قالپاقستان زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده اند.

«سلطان بیک ضیایف» رئیس وزارت بهداشت این منطقه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت که بیمارستان های شهر نوکوس مملو از بیمارانی است که در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

از زمان شروع اعتراضات به جدایی این منطقه از ازبکستان تاکنون نگرانی‌ها مبنی بر سرکوب معترضان به دست نیروهای امنیتی افزایش یافته‌ است.  

«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهوری ازبکستان هرگونه جدایی این منطقه را رد کرده و معترضان را نیروهای بدخواه خوانده و آنها را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن و تضعیف وضعیت این کشور آسیای مرکزی دانسته‌است.

ازبکستان از دیرباز به عنوان یکی از سرکوب‌گرترین جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق شناخته می‌شود که هر شکلی از مخالفان را سرکوب می‌کند.

قره‌قالپاقستان منطقه‌ای عمدتا بیابانی در نزدیکی دریای آرال با جمعیتی کمتر از دو میلیون نفر در کشور ۳۲ میلیونی ازبکستان، دارای وضعیت خودمختاری است.

«پولات آهونوف» سیاستمدار مخالف تبعیدی و رئیس حزب اپوزیسون "برلیک" در خصوص وضعیت حاکم بر کشورش به رویترز گفت که مردم به دلیل اعلام وضعیت اضطراری قادر به جابجایی و کسب اطلاعات نیستند.

وی همچنین نسبت به وقوع درگیری قومی میان ازبک‌ها و قره قالپاق ها ابراز نگرانی کرد.

آهونوف که از سوئد با خبرگزاری رویترز صحبت می‌کرد، گفت: وضعیت می تواند کاملا از کنترل خارج شود و این تنها محدود به قره قالپاق نیست و خطر درگیری میان ازبک‌ها و قره‌قالپاق ها از همه چیز بدتر است.

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 30086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha