متاورس به اندازه سلاح هسته‌ای خطرناک است!

یک دانشمند پیشگام در حوزه رایانه و اینترنت هشدار می‌دهد که "متاورس" پتانسیل تبدیل شدن به خطرناک‌ترین فناوری از زمان اختراع سلاح‌های هسته‌ای را در خود دارد و افرادی مانند "مارک زاکربرگ" مدیر عامل شرکت "متا" می‌توانند از آن برای شستشوی مغزی تمام جوامع استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، برایان شوستر(Brian Shuster) یکی از دانشمندان پیشگام علوم رایانه که ۱۷ سال تجربه‌ی کار با "متاورس" را در کارنامه دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام "اوترورس"(Utherverse) را ایجاد کرده است، هشدار می‌دهد که متاورس اگر در دستان آدمِ اشتباهی قرار بگیرد، این پتانسیل را دارد که خطرناک‌ترین فناوری از زمان اختراع سلاح های هسته‌ای باشد و آن آدم احتمالا "مارک زاکربرگ" مدیر عامل "متا" است.

وی در مورد اینکه چگونه مردم می‌توانند از متاورس به نفع خود سوءاستفاده کنند، صحبت کرده است.

شوستر در یک مصاحبه تلفنی به دیلی‌میل گفت: این [متاورس] می‌تواند برای شستشوی مغزی کل جمعیت جهان استفاده شود و اساساً آنها را تحت کنترلِ یک عروسک‌گردان قرار دهد.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم زاکربرگ یا فیسبوک هرگز به این نتیجه برسند که بتوانند پول را برای منافع و طول عمر بشریت قربانی کنند. پول زمانی به دست می‌آید که مردم خوشحال یا عصبانی هستند، بنابراین شما انتخاب می‌کنید کدام مسیر را می‌خواهید پیش بگیرید.

وی ادامه داد: ما مسیری را که فیسبوک انتخاب کرده است، دیده‌ایم و وقتی صحبت از متاورس به میان می‌آید، آنها همان مسیر را انتخاب خواهند کرد.

زاکربرگ زمانی متاورس را به عنوان "جانشین اینترنت موبایل" توصیف کرد. متاورس شامل مجموعه‌ای از فضاهای مجازی است که در آن می‌توانید بازی کنید، کار کنید و با افراد دیگری که در دسترس شما نیستند، ارتباط برقرار کنید.

ایده‌ی متاورس از اینجا آمده است که ما احتمالا در آینده نه چندان دور، زمان بیشتری را در دنیای مجازی می‌گذرانیم تا دنیای واقعی و زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، هدست خود را می‌گذاریم و بیشتر از زمانی که هدست روی سر نداریم، در آنجا می‌مانیم و به تعامل، خرید، قرار ملاقات، کار و مدرسه رفتن در دنیای مجازی می‌پردازیم.

مارک زاکربرگ مدیر عامل شرکت "متا" همچنین ادعا کرده است که بشریت در نهایت به متاورس نقل مکان خواهد کرد و واقعیت خود را برای دنیای جدیدی که او کنترل می‌کند، رها می‌کند.

شوستر می‌گوید: هیچ چیز تصادفی نیست. همه چیز به صورت الگوریتمی توسط رایانه‌ها تولید می‌شود و ما دیدیم که فیسبوک با الگوریتم‌ها چه می‌کند. ممکن است فکر کنید که عشقِ زندگی خود را در متاورس ملاقات کرده‌اید، اما این زاکربرگ است که تصمیم می‌گیرد با چه کسی ملاقات و سازگاری داشته باشید. شما ممکن است با شنیدن یک نظر، متحول شوید، زیرا سیستم کامپیوتری تشخیص می‌دهد که بیشترین سود را از این موضوع خواهد برد.

وی افزود: نگرانی این است که قابلیت شستشوی مغزی کامل در متاورس وجود دارد.

شوستر همچنین خاطرنشان می‌کند که ما فقط نباید نگران زاکربرگ باشیم، بلکه باید نگران هر کسی باشیم که منفعت و سود خود را بر مردم ترجیح می‌دهد.

شوستر نه تنها از این می‌ترسد که متاورس، پتانسیل شستشوی مغزی افراد را دارد [البته اگر در دستان فرد اشتباه باشد]، بلکه خاطرنشان می‌کند که می‌تواند نسل‌هایی از افراد منزوی را ایجاد کند، درست مانند کاری که فیسبوک قبلاً انجام داده است.

ما در حال حاضر به خاطر زاکربرگ [اشاره به فیسبوک] بسیار کمتر در دنیای واقعی هستیم. شما می‌توانید شخصی که هستید را پشت نمایشگرتان پنهان کنید و همین موضوع به متاورس نیز منتقل خواهد شد.

شوستر می‌گوید: آواتارها در هورایزن(Horizon) فقط یک تنه، سر و پا و دست دارند. ما به عنوان انسان برای احساس حمایت عاطفی نیاز به برقراری تماس داریم. ما باید با مردم نشست و برخاست کنیم و عواطف‌مان را بروز دهیم. در دنیای دیجیتال، آواتارها نمی‌توانند بیش از حد به یکدیگر نزدیک شوند، بنابراین چگونه می‌توان کسی را در آغوش گرفت و ارتباطات واقعی ایجاد کرد؟

وی افزود: این موضوع، نسل‌هایی از افراد منزوی را ایجاد می‌کند که هرگز معنای واقعیِ نزدیک بودن به کسی - اهمیت دادن به مردم - را درک نمی‌کنند.

دنیای هورایزن متا در حال حاضر آزمایشی از متاورس بزرگی است که این شرکت می‌خواهد آن را توسعه دهد. هورایزن در حال حاضر یک برنامه شامل خریدهای درون برنامه‌ای برای سازندگان است تا آیتم‌ها و جلوه‌های مجازی را در دنیای دیجیتال خود بفروشند.

طبق گفته شوستر، آنچه زاکربرگ با هورایزن انجام داده است، در حال حاضر برای بشریت بسیار مضر است.

وی می‌گوید: ۱۹ سال پیش شروع به بررسی متاورس کردم. من این کار را انجام دادم، زیرا دیدم آینده‌ی آن، یک ماتریکس انسانی است. اما این یک ابرتوانایی برای کنترل بشریت است که اگر به حال خود رها شود، می‌تواند به فیسبوکی دیگر تبدیل شود.

اگرچه متاورسِ زاکربرگ هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما قبلاً نیز به عنوان یک مکان خطرناک خبرساز شده است. بر اساس گزارشی از یک سازمان غیرانتفاعی موسوم به "SumOfUs" که در زمینه مهار قدرت رو به رشد شرکت‌ها فعالیت می‌کند، یک زن در ماه مه عملاً توسط یک غریبه در هورایزن مورد تعرض جنسی قرار گرفت، در حالی که کاربر دیگری در حال نوشیدن بطری نوشیدنی این صحنه را تماشا می‌کرد و رد می‌شد.

"متا" در نتیجه‌ی این اتفاق گفت که ویژگی «مرز شخصی» را به برنامه می‌افزاید تا افراد غیردوست را چهار فوت از کاربران دور نگه دارد.

شوستر می‌گوید: راه‌های بسیار دیگری برای مقابله با چنین مسئله‌ای وجود دارد. روشی که "متا" برای مدیریت این اتفاق برگزید، اعمال محدودیت‌های اجباری است تا مردم نتوانند به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک شوند که در نهایت، مردم را بیشتر منزوی خواهد کرد.

وی افزود: در "اوترورس" چنین حوادثی از طریق یک عملیات اجتماعی مدیریت می‌شود. اگر کسی شما را آزار می‌دهد، می‌توانید او را در یک فهرستِ نادیده‌گرفتن قرار دهید و وی بلافاصله ناپدید می‌شود.

وی در پایان گفت: توسعه این نوع فناوری پیچیده است و باید درک روان‌شناسی داشت و جنبه‌های انسانیت را به خوبی در نظر گرفت که من هیچ دلیلی ندارم که باور کنم او [زاکربرگ] چنین نیتی دارد.

۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 30046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha