کنکور پرحاشیه ۱۴۰۱؛از تقلب حین جلسه کنکور تجربی تا  انتشار سوالات در فضای مجازی!

اتفاقی که مطمئنا افتاده این است که حدود ۱۰صبح در خیلی از کانال‌ها فایل کاملی از سوالات منتشر شد که با کیفیت نسبتا خوبی بود و ادعا می‌شد سوالات کنکور تجربی است که درحال برگزاری است. پس از اینکه سازمان سنجش در این اقدام بی‌سابقه و عجیب خود پیش از اتمام آزمون دو دفترچه از سه دفترچه را روی سایت بارگذاری کرد و مشاهده کردیم سوالات همان است. لو رفتن سوالات حین کنکور تجربی امسال امری مسجل است اما واکنش سازمان سنجش به این امر عجیب‌تر!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛کنکور امسال با حواشی مختلفی روبرو شد و یکی از آنها ۷۰مورد تخلف سر جلسه امتحان بود که به کمک دستگاه‌های آشکارساز پیدا گردید اما مورد عجیبتر سوالات کنکور تجربی، طبق گزارش روزنامه فرهیختگان حوالی ساعت ۱۰  یعنی حین برگزاری کنکور در کانال‌های مجازی وجود داشته است و این یعنی سوالات از قبل دراختیار برخی بوده که این ساعت امکان انتشار آن را داشتند.

ماجرای تقلب حین جلسه کنکور تجربی و انتشار سوالات در فضای مجازی چه بود؟

به گزارش شفقنا، در قسمتی از گفتگوی هامون سبطی، رئیس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با روزنامه فرهیختگان آمده است:
«ماجرای تقلب حین جلسه ماجرایی است که سه، چهارسالی است مطرح‌شده و با وجود تذکراتی که ازسوی دیده‌بان شفافیت و عدالت و دلسوزان در این چندسال داده شده اما آن همت و جدیت لازم برای جلوگیری از این مساله متاسفانه دیده نشده است، به همین خاطر امسال شاهد هستیم همانند سال‌های گذشته این موضوع مساله‌ساز شد، هم برای دستگاه‌های اجرایی و هم برای خانواده‌ها و داوطلبان و هم برای دستگاه‌های انتظامی که زحمت می‌کشند و گاهی تا جایی که می‌دانیم اطلاعات به شکل درست یا به‌موقع دراختیار آنها گذاشته نمی‌شود و زحمات آنچنان که باید و شاید به نتیجه نمی‌رسد والا جمع‌کردن بساط تقلب و تقلب‌فروشی‌ها برای نیروهای انتظامی و امنیتی کار سختی نیست به‌شرطی که همت و هوشمندی لازم در سایر دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. موضوعی که روز گذشته خیلی مساله‌ساز شد این بود که قرار بر این بود طبق اعلام رسمی مسئولان سازمان سنجش که سوالات دفترچه‌های کنکور پس از برگزاری کنکور دراختیار داوطلبان قرار نگیرد درحالی‌که همیشه این نوع پنهان‌کاری‌ها باعث بروز رانت و فساد می‌شود، یعنی اگر سازمان سنجش در سال‌های گذشته این ابتکار را به خرج داده بود، به‌محض پایان یافتن آزمون سوالات را دراختیار عموم مردم قرار می‌داد به این خاطر بود کسانی سوالات را با روش‌های غیرقانونی از سالن‌ها خارج نکنند و الان هم کار ساده‌تر شده و نیاز نیست به‌صورت فیزیکی خارج کنند بلکه کافی است از آنها عکس بگیرند. این اتفاق افتاد ولی در آزمون هنر سوالات برخلاف سال‌های گذشته دراختیار عموم قرار نگرفت با اینکه سوالات در فضای مجازی در دسترس بود. در آزمون انسانی و ریاضی که حدود ۵۰۰هزار شرکت‌کننده داشت سازمان سنجش از انتشار سوالات خودداری کرد درحالی‌که از دفترچه‌ها عکس گرفته شد و به‌صورت غیررسمی در کانال‌ها در دسترس بود و نقدهایی علیه سوالات نوشته شد و پاسخ‌ها داده شد اما درمورد آزمون تجربی که حساس‌ترین آزمون بود متاسفانه پیش از پایان آزمون دو دفترچه از سه دفترچه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و این جای سوال است که چنین اتفاقی رخ داده است. این سابقه نداشته یعنی با دو امر کاملا متضاد روبه‌رو هستیم. کنکور هنر و کنکور ریاضی و انسانی پایان یافته ولی سوالات آنها در دسترس مردم نیست درحالی‌که کنکور تجربی هنوز پایان نیافته سوالات روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.»

رد فروشندگان سوالات را می‌شود از آزمون‌های آزمایشی زد
سبطی ادامه داد: «این نشان می‌دهد گروه‌هایی که درطول این چندسال درحال ایجاد فساد در آزمون‌ها بودند کارشان را بلدند. اینها کارهای خود را با آزمون‌های آزمایشی شروع می‌کنند و در آنجا راحت‌تر می‌توان اینها را دستگیر کرد ولی کسی توجه نمی‌کند. دوسال است که این پیشنهاد را به مسئولان امر دادیم که اینها را همان زمان که آزمون‌های آزمایشی را می‌فروشند دستگیر کنند. آنجا از نظر امنیتی با حساسیت کمتری مواجه است و به‌راحتی می‌توان اینها را پیدا کرد ولی متاسفانه به این توصیه‌های کارشناسانه ما به‌اندازه کافی توجه نشده است و بعد سراغ امتحانات نهایی می‌روند که امسال بازار مکاره‌ای راه انداخته بودند و سوالات و پاسخ‌ها را حین برگزاری آزمون دراختیار آزمون‌دهندگان قرار دادند. با این حساب وقتی اعتمادها را به‌خود جلب کردند برای فروش سوالات کنکور ادعا می‌کنند و معمولا ادعای واهی است ولی چون اعتماد جلب شده، پول‌های زیادی به جیب می‌زنند و چون سوالات بعد از برگزاری به‌دست آنها می‌رسد برای برخی از مشتری‌ها می‌فرستند. همه اینها نشان می‌دهد اگر بخواهیم شیوه‌های آزمون را به شیوه سنتی پیش ببریم واقعا از متخلفان عقب هستیم. این دو عارضه مهم دارد؛ یکی اینکه ارزش و اعتبار آموزش و مدارک تحصیلی ایران زیرسوال می‌رود که این سرمایه ملی برای ماست که به‌راحتی به‌دست نیامده که به‌سادگی از دست برود؛ دوم اینکه تقلب یک روش رایجی برای نوجوانان‌وجوانان می‌شود که ضربه فرهنگی و اخلاقی به قشر جوان‌ونوجوان می‌زند. پیشنهاد می‌کنم کارگروه یا کمیته‌ای تشکیل شود و از افرادی که واقعا تجربه در امر مدرسه و آزمون، کنکور و آزمون و همچنین آی‌تی و موارد امنیتی دارند، سریعا کارگروهی تشکیل شود و سیستم آزمون‌های سنتی چه در امتحان نهایی و چه در کنکورهای سراسری و کنکورهای مربوط به مقاطع بالاتر نظیر دکتری و دستیاری و وکالت بازبینی شود. باید سریعا فکری شود آزمون از شیوه سنتی به شیوه مدرن‌تری تبدیل شود تا این معضل حل شود. البته این نافی این امر نیست با کسی که سردسته این تقلب‌فروشی‌ها هستند برخورد شود. گمان ما این است با توجه به گزارش‌هایی که داریم سردسته این فساد عامی که در کشور رخ داده تعداد افراد انگشت‌شمار هستند که اگر همت لازم در مسئولان وجود داشته باشد می‌توان اینها را ظرف مدت کوتاهی دستگیر کرد تا درس عبرتی برای بقیه شوند تا این‌گونه کشور و خانواده‌ها را دچار التهاب نکنند. اما اتفاقی که مطمئنا دیروز افتاده این است که حدود ۱۰صبح در خیلی از کانال‌ها فایل کاملی از سوالات منتشر شد که با کیفیت نسبتا خوبی بود و ادعا می‌شد سوالات کنکور تجربی است که درحال برگزاری است. پس از اینکه سازمان سنجش در این اقدام بی‌سابقه و عجیب خود پیش از اتمام آزمون دو دفترچه از سه دفترچه را روی سایت بارگذاری کرد و مشاهده کردیم سوالات همان است. لو رفتن سوالات حین کنکور تجربی امسال امری مسجل است اما واکنش سازمان سنجش به این امر عجیب‌تر!»

۱۲ شبکه بزرگ تقلب در کنکور شناسایی و دستگیر شدند

رئیس سازمان سنجش  در این زمینه گفت: امنیت کنکور خیلی امر پیچیده‌ای است و حدود ۶ ماه تمام انرژی خود را روی آن متمرکز کردیم.

او گفت: تقلب بخشی از آزمون است و عده‌ای در حال تقلب هستند و عده‌ای در حال امنیت آزمون ها. معنای افشای سوالات این است که قبل از کنکور سوالات منتشر شوند، اما تا کنون در جمهوری اسلامی ایران چنین اتفاقی نیفتاده است و سوالات روز آزمون منتشر می‌شوند.

پورعباس تاکید کرد: در سال‌های گذشته که رئیس سازمان سنجش بودم داوطلبان جواب سوالات را از روی یکدیگر نگاه می‌کردند، اما پس از آن شخصی سازی کردیم و جواب سوالات را برای هر داوطلب جا بجا کردیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: امروزه تقلب‌ها در بستر تکنولوژی و هوشمند سازی اتفاق می‌افتند و سپس شرکت‌هایی پشت این ماجرا جواب‌ها را پاسخ می‌دهند و آن‌ها را به داوطلب منتقل می‌کنند و طی ۶ ماه گذشته تمام انرژی خود را روی این موضوع گذاشتیم تا تقلبی صورت نگیرد.

پورعباس بیان کرد: آزمون تجربی بسیار حساس بود؛ چرا که هدایت تحصیلی خوبی در کشور صورت نگرفته و داوطلب قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پردرآمد را دارد و پزشکی هم در این گروه قرار دارد، اگر از داوطلبان علوم تجربی بپرسید که چه رشته‌ای می‌خواهند بدون شک پزشکی را می‌خواهند.

او گفت: تشکل‌های مجازی پنهان تشکیل می‌شوند که قول‌هایی به مردم می‌دهند و به افراد می‌گویند که صندلی پزشکی می‌فروشیم و آن را در فضای عمومی مجازی تبلیغ می‌کنند که باعث استرس به داوطلب می‌شوند، اما قابل پیگرد قانونی هستند و در شورای سنجش و پذیرش تمام دستگاه‌های کشور کارها را رصد می‌کنند و در این رصد ۴ تا ۵ مرحله برنامه ریزی کردیم و حتی انتظار انتشار عکس از سوالات کنکور را در زمان آزمون داشتیم.

پور عباس افزود: ارسال انتشار عکس پیچیده است و هنوز وسیله کشف آن را پیدا نکرده ایم و دوستان امنیتی شبکه‌ها را پیدا کرده و ۱۲ شبکه بزرگ تقلب کنکور را با امکانات بالا شناسایی کردیم و دستگیری‌ها صورت گرفت و این عامل باعث شد تا امنیت آزمون بالا رود.

به داوطلبان کنکور این اطمینان را می‌دهم که هیچ حقی ناحق نخواهد شد

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: دفترچه عمومی و پاسخ نامه اول ساعت ۹: ۴۵ دقیقه جمع آوردی شده و ساعت ۹:۴۹ دقیقه عکس‌های سوالات کنکور تازه منتشر شدند، اما هیچ فایده‌ای برای متقلبان کنکور نداشته اند؛ چرا که سیگنال آن‌ها را کشف کرده ایم و داوطلبان به اینصورت ۵ تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون‌های سراسری محروم خواهند شد.

پورعباس تاکید کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان به ما معرفی کردند و با ساخت دستگاه‌های آشکار ساز سیگنال‌های تقلب کنکور را شناسایی کردیم که لحظه‌ای متقلبان کنکور را رصد می‌کردند و عملکرد دستگاه این است که تجهیزات هوشمندی که داوطلبان با خود به جلسه امتحان می‌برند سریع از بدن افراد آن‌ها را کشف می‌کنند و به اینصورت تمام مشتریانی که قصد تقلب داشته اند از کنکور حذف شدند.

او ادامه داد: بیش از ۴۸۰ متخلفان کنکور را در سطح کشور طی چند روز فرایند آزمون شناسایی و دستگیر کردیم.

پور عباس افزود: در حال قرائت پاسخ نامه هه و بررسی فنی روی آن‌ها هستیم تا مشخص شود کسی با کلید سوالات در ارتباط است یا خیر تا بتوانیم متقلبان را شناسایی کنیم؛ بنابراین تمام داوطلبان کنکور را رصد می‌کنیم و این اطمینان را به داوطلبان می‌دهیم که حتی یک مورد خطا اتفاق نخواهد افتاد تا حقی ناحق شود، کار تمام پاسخ نامه‌ها را با مدرن‌ترین دستگاه‌ها قرائت می‌کنیم.

طراحان سوالات کنکور امسال ۳۹ روز قرنطینه بودند

معاون وزیر علوم تاکید کرد: نحوه انتخاب سوالات کنکور به صورت بودجه بندی از سخت تا آسان و بر اساس محتوای کتب ۳ سال است.

پورعباس افزود: سوالات را که از بانک سوالات استخراج می‌کنیم رندم شده هستند که پاسخ‌های صحیح پس از آن خارج می‌شوند و ده‌ها دسته سوال در قرنطینه کنکور طراحی می‌شوند و در سیستم‌های کامپیوتری دیده می‌شوند و به هیچ عنوان ارتباط فیزیکی و رادیویی با جامعه ندارند، اما حدود ۳۹ روز طراحان سوالات کنکور امسال که حدود ۱۰۰ نفر هستند در قرنطینه بودند.

واکنش تند فلاحت‌پیشه به خبر تخلف در کنکور

اخبار دریافتی حکایت از کشف و ضبط پنج دستگاه تقلبی از داوطلبان کنکو می‌دهد. در روز برگزاری آزمون رشته تجربی هم شایعاتی از قبیل فروش سوالات کنکور و کشف دستگاه‌های گیرنده از سوی داوطلبان شنیده شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به خبر تخلف در کنکور واکنش نشان داد. او نوشت: دولت خیانتکاران در کنکور را محاکمه کند. تکرار این رویداد شرم آور یعنی وجود یک مافیای ذی نفوذ.

واکنش تند فلاحت‌پیشه به خبر تخلف گسترده در کنکور

۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶
کد خبر: 30028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پدرام IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      6 2
      والا اینا دکتر بشن چون خود این افراد هم سر بیماری به خطر میوفته، بخاطر جون خودتون و مردم جلو این افراد رو بگیرین لطفا
      • یکی ک امسال کنکور داد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
        3 0
        خودشون میرن خارج از کشور برای درمان
    • نسترن مهران IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      10 12
      دقیقا سه سال زندگی ما متوقف شد من و دخترم از 6 ماه قبل از شدت استرس بالا مجبور به مصرف داروهای آرامبخش شدیم. سه سال دختر من هیچ تفریحی نداشت چرا چون هدف داشت و براش می‌جنگید. اگر کوچکترین حقی ازش ضایع بشه چی کی جواب میده
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      4 29
      تو این دولت حق کسی ضایع نمیشه تقلبی هم صورت نگرفته نگران نباشید .
      • .. IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
        13 1
        کجا زندگی میکنی
      • سوگند IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
        11 1
        وای عزیزم حالا که تو گفتی خیالمون راحت شد. دولته بخور تو سرت
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      10 3
      واقعا شرم آور است .چرا دولت مانع این تقلب ها نمی شود. متاسفانه سوالات امتحان نهایی خیلی راحت به فروش می رسید و در کنکور تجربی هم تقلب های زیادی صورت گرفته. حق بچه های ما ضایع می شود.
    • حسین IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      8 2
      واقعا خیلی دور از شرافت است که جوانانی که بهترین ساعات عمر خود رو صرف مطالعه کرده‌اند آن قدر استرس داشته باشند که نتوانند نتیجه بگیرند و عده ای شرافت را از جامعه دور کنند کنکور تجربی 1401باید ابطال و در شرایط بهتری یا بصورت الکترونیکی برگزار گردد تا حق به حق دار برسد
    • نجمه حجت دوست IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      6 2
      سلام. دختر من چند ماه استراحت نداشته مرتب مطالعه کلاس های اضافه تا دیر وقت شب بخونه تست بزنه هیچگونه تفریح نداشت.روز کنکور علوم تجربی خونه اومد خوشحال بود آزمونو خوب داده اما خوشحالیش زیاد نبود اونقدر اعصابش بهم ریخته که کلید سوالات و سوالات لو رفته ناامید و ناراحت واقعا جواب این جمعیت دانش اموزان که تمام وقتشون رو برای قبولی در کنکور گذاشتند کی میده
    • خستم بخدا DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      3 2
      یعنی کنکور امسالو باطل میکنن و از همه ی کنکور دیگه میگیرن یا فقط کنکور متقلبا مردود میشه؟ جان عزیزاتون بگید
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      8 1
      ای خدا این یک نوع جنایت است جواب ماعا رو کی میخواد بده
    • حسین IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      8 0
      وضع این مملکت از این هم بد تر میشه خدا بهمون رحم کنه
    • عدل IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      3 1
      چه وضعشه چرا همش ما باید له بشیم اگه ظرفیت و جربزره نظارت رو ندارین این کنکور کوفتی رو چرا باید برگزار بکنین که خیلی ها افسرده شن خیلی از سر ناچاری دارو مصرف کنن خیلی به زور با تحمیل خانواده مجبور به ازدواج با وکسی بشن که راضی نیستن چه وضعشه واقعا دیگه بسه دیگه تحمل نداریم انقد زیر پا موندن رو نمیتونیم با سکوت تحمل کنیم
    • رضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 3
      این همه تقلب درامتحانات نهایی صورت گرفته بود کسی هیچ کاری نکرد. اولین کارحذف معدل نهایی میباشد چرا که مسئولین توان انجام رقابت سالم در یک حوزه را ندارند آنوقت چه جوری می توانند اینهمه حوزه امتحانات نهایی را کنترل کنند. امسال هرکس معدل خوبی آورده باید مجدداً امتحان دهد. بزرگترین تخلف درامتحانات نهایی بوده بعد در کنکورسراسری.
    • US ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 1
      خالو جان این تقلب مال امسال تنها نیست سال 99 راچرا نمیگی که بچه م 6 ماه دارو آرام بخش استفاده میکرد اون وقت یاسوالات لو میره یا سهمیه ای که خدا یا کوفتشون بشه حق ها راضایع میکنن بچه م نابود شد جوانیش راازدست داد .باز اون وقت هم عده ای تصمیم میگیرن که رشته های پزشکی تعهد خدمت تاده سال اجازه ی ادامه تحصیل ندارن معلوم نیست با کدوم عدالت بااین که سوالات لو میره یا اینکه تقلب سر جلسه اصلا خدا درنظر گرفته نمیشه اگه خدایی تصمیم گیری بشه هیچ حقی ضایع نمیشه حالاهم شمارابه امام زمان قسم تعهد خدمتی ها را برای ادامه تحصیل آزاد کنید.
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      4 0
      مشکل از جای دیگس . اگه رشته های دیگه هم کارآمد بودن توی کشور و حقوق درستی میگرفتن مثل تمام بچه های مهندسی که بیکار موندن و درآمدی هم ندارن و انقد درآمد پزشک ها و رشته های علوم پزشکی بالا نبود نه این همه ملت دنبال قبولی رشته تجربی بودن نه تقلبی بود نه مسولین انقد گیج بودن که توی همه زمینه ها هیچ کاری نکنن و زندگی مردمو سخت کنن
    • مریم IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 1
      از سال ۹۹تا الان همش تقلبه ان شالله به حق امام حسین و خون شهدا هر کس دخالتی در لو رفتن سوالا دارن خودش جوابشو نو بدن این بچه های بدبختی که چند سال میخونن که وارد یه رقابت سالم بشن این حقشون نیست خدا باعث و بانیشو نابودکنه
    • ... IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      ای داد وبیداد طرف آرایشگاه داشته یا داخل رستوران کار می کرد حالا رتبه زیر ۵۰۰ رشته تجربی اگر تقلب نیست پس بفرمایید چه موقع مطالعه داشته متاسفانه با خیال راحت انتخاب رشته کردن رفت