هدف نفوذ اقتصادی،فلج کردن اقتصاد کشور است/افرادی که با سیاست گذاری های غلط باعث تخریب اقتصاد کشور می شوند نفوذی هستند/بیان عقیده و ایده و نظر اقتصادی مصداق نفوذ نیست

مشاور عالی اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته برخی از سیاسیون برداشت ناصحیحی از مسئله نفوذ ارائه داده اند و بر این موضوع تاکید دارند که هر کسی ایده ای خلاف نظر آنها داد نفوذی است. در حالی که این موضوع موید نفوذی بودن افراد نیست، بلکه نفوذ آن است که دشمن افرادی را برای خراب کاری دراقتصاد تربیت کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابراهیم بهادرانی مشاور عالی اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص نفوذ در بخش های اقتصاد و تعریف درستی که از این موضوع باید ارائه داده شود، گفت: با توجه به اینکه دشمن در مباحث اقتصادی برای جلوگیری از رشد و توسعه اقتصاد به راه های مختلفی متوسل می شود لذا این موضوع را نباید از یک بعد مورد بررسی قرار داد، چرا که نفوذ در بعد داخلی و خارجی می تواند توامان اتفاق بیفتد.

وی در این باره گفت: به عنوان مثال تحریم ها یکی از مصادیق بارز نفوذ اقتصادی به شمار می روند چرا که دشمن تلاش می کند از هر زاویه ای که می تواند کشور را تحت فشار قرار دهد. یکی از این نقطه ضعف ها می تواند نفوذ در اقتصاد باشد که تحریم ها راه نفوذ پذیری را بازتر می کند. نفوذ در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شدت دیده می شود لذا کشورهای سرمایه داری و قدرت های بزرگ برای پیشبرد خواسته های خود از مقوله نفوذ بهره مند می شوند، بنابراین برای این موضوع می توانند عواملی در داخل کشورها به کار بگیرند.

ابراهیم بهادرانی خاطر نشان کرد: عمده هدف نفوذ اقتصادی، فلج کردن اقتصاد یک کشور است تا از این طریق بتوانند به ارکان مختلف اقتصاد و در نهایت آرامش و برخورداری مردم آن جامعه از رفاه اقتصادی لطمه بزنند. بنده بر این باورم امروز توسعه و رشد اقتصادی در دنیا موضوع مهمی است چرا که عامل قدرت کشورها به شمار می رود به این دلیل سیستم سرمایه داری تکیه خود را روی بحث اقتصادی گذاشته و تلاش می کند از این طریق مانع قدرت یافتن کشورهای دیگر یا اقتصادهای نو ظهور شود.

مشاور عالی اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: تحریم ها نمونه ای از فشار کشورهای سرمایه داری بر یک ملت است تا مردم کشور هدف را تحت فشار و تنگناهای اقتصادی قرار دهند تا مردم به حکام خود برای پذیرش خواسته های دشمن فشار بیاورند، نمونه تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی بخصوص آمریکا را درباره برخی کشورها از ایران تا روسیه و چین، ونزوئلا و برخی از کشورهای دیگر می توان بیان کرد.

 ابراهیم بهادرانی با بیان اینکه باید تعریف درستی از نفوذ و نفوذی در جامعه واقتصاد کشور داشته باشیم، گفت: متاسفانه دیده می شود اساتیدی که در خارج از ایران درس خوانده اند را برخی نفوذی عنوان می کنند به این خاطر که فقط در غرب تحصیل کرده اند و از آنها به عامل نفوذی یاد می کنند، این تصویر درستی برای ارائه دادن از اساتید ما به جامعه نیست و نباید چنین القابی به کارشناسان و تحصیل کردگان ما داده شود چرا که کسانی که درعرصه اقتصاد یا سیاست نظر خود را به صورت شفاف بیان می کنند به دلیل بیان عقیده نباید عنوان نفوذی به آنها داد، در هیچ جای دنیا چنین القابی به ایده پردازان داده نمی شود.

وی دراین باره تصریح کرد: نفوذ آن است که افرادی با قصد و غرض مطلب یا عملی را به قصد تخریب مطرح و اجرا کنند. متاسفانه به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته برخی از سیاسیون برداشت  ناصحیحی از مسئله نفوذ ارائه داده اند و بر این موضوع تاکید دارند که هر کسی ایده ای خلاف نظر آنها داد نفوذی است. در حالی که این موضوع موید نفوذی بودن افراد نیست، بلکه نفوذ آن است که دشمن افرادی را برای خراب کاری دراقتصاد تربیت کند. افرادی که با سیاست گذاری های غلط باعث تخریب اقتصاد کشور می شوند نفوذی هستند، در حالی که بیان عقیده و ایده ونظر اقتصادی مصداق نفوذ نیست، بلکه باید به ایده ها و عقاید همدیگر احترام گذاشت و ایده های مثبت را عملیاتی کرد و به کار گرفت.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در مرز بندی هایی که با عنوان نفوذی و لقب دادن نفوذی به دلسوزان واقعی اقتصاد مردم و کشور داده می شود باید احتیاط کرد، چرا که بسیاری از متخصصین اقتصادی کشور دلسوز واقعی مردم هستند و نفوذی به شمار نمی روند. اگر در مرز بندی هایی که صورت می گیرد دلسوزان واقعی مردم نفوذی خوانده شوند و کسانی که سیاست گذاری های غلط اقتصادی می کنند و اقتصاد را به غلط اجرا می کنند خودی خوانده شوند، قطعا تخریب اقتصاد بیش از آنچه تصور میشود به جلو می افتد و عرصه برای حضور دلسوزان و متخصصانی که می توانند اقتصاد بیمار ایران را درمان کنند،تنگ می شود.

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 30014

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha