طرح اصلاح قانون بازار سرمایه ترکیب وصله پینه‌ شده است/این طرح نمی تواند به کارایی بازار کمکی کند/در این طرح سیاست‌زدگی و شتابزدگی کاملا مشهود است

کارشناس بازار سرمایه گفت:در قانون نویسی، انجام اقدامات کارشناسی و مطالعات تطبیقی مرسوم بوده اما در این قانون تنها سیاست‌زدگی و شتابزدگی مشهود است که این موضوع نیز مربوط به تهیه شدن این لایحه توسط سیاسیون می شود. پرداختن به لایحه باید از مسیر ذی نفعان و اهالی بازار سهام باشد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ پیش نویس  اصلاحیه قانون بازار سرمایه  به اعتقاد کارشناسان از جنس بدنه بازار سرمایه نیست؛ در حقیقت دغدغه فعالان بازار سرمایه در این پیش نویس منعکس نشده است. هرچند که برخی از موارد همچون تسهیلات و معافیت های مالیاتی و... از نکات مثبت آن بوده اما به طور غالب در اصلاحیه پیش نویس به دغدغه های مهم بازار پرداخته نشده است.

سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: اصلاح قانون بازار سرمایه در پاییز سال گذشته برای نخستین بار رونمایی شد و در شکل ابتدایی این پیش نویس، ترکیب وصله پینه‌ شده ای به نظر می‌رسید که شتابزدگی در آن مشهود بود. قانون گذاری دارای مراحل تعریف شده‌ و سیر مشخصی بوده اما این طرح مطابق اصول پایه‌ریزی نشده است، به همین جهت مورد اعتراض اهالی بازار سهام قرار گرفت.

وکیلی اضافه کرد: اعتراض نسبت به این طرح کاملا بجاست چراکه انتقادهای زیادی به اصول و نحوه پاسخ به نیازهای بازار وجود داشته است؛ در گذشته شاهد تصویب مقرراتی بودیم که ابهامات به خوبی پاسخ داده نشد و در همین راستا در اجرای آن مشکلات زیادی به وجود آمد و به عبارتی باعث گرفتاری شد. واکنش و اعتراض اهالی بازار به پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه باعث شد این طرح برای مقطعی از دستورکار مجلس خارج بشود اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ مجددا مورد بررسی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با در دستورکار قرار گرفتن مجدد این طرح، کارشناسان و اهالی بازار سرمایه به بررسی بند به بند آن و رفع ایرادات پرداختند اما هیچ یک از آن موارد در اصلاحیه پیش نویس آن اعمال نشد و اکنون در یک قدمی تصویب این طرح مهلت کوتاهی برای اخذ نظرات نهایی اهالی بازار سرمایه درنظر گرفتند اما با توجه به در نظر نگرفتن اصلاحات کارشناسی شده، این طرح نمی تواند به کارایی بازار کمکی کند و چه بسا خود باعث بروز مشکلات جدیدی بشود.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از پیشنهادات و انتقادات در متن قانون دیده نشده و در عمل عقب گرد به ماه های گذشته داشته ایم؛ متاسفانه مجددا شتبازدگی‌ در پیش برد این اصلاح به چشم می خورد و طرح فعلی به هیچ وجه نمی تواند راهگشا باشد. اگر افکار عمومی در مقابل این شتابزدگی موضع نگیرد، در اقدامی چند دقیقه ای این طرح در مجلس به تصویب خواهد رسید و بازار سهام سال ها از این موضوع آسیب می بیند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ بسیاری از مفاد این پیش نویس قابل اجرا نیست و متاسفانه تنها به عنوان اصلاح قوانین اکتفا شده چراکه در این طرح نیازهای واقعی و اصلی بازار سهام رفع نشده است؛ در برخی از موارد نیازهایی همانند بحث حاکمیت شرکتی و ایراداهای قانون تجارت به شکل گذری اصلاحات نامحسوس و جزئی انجام شده است.

وکیلی تشرح کرد: در بحث فرهنگسازی چندین دستگاه همچون صدا و سیما، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و.. موظف به ایفای نقش هستند که چنین چیزی در عمل قابلیت اجرایی ندارد. در حقیقت با چنین سازوکاری دستورالعملی که وجه کاربردی داشته باشد و هماهنگ با هر یک از اجزا عمل کند، نشدنی است.

وی مطرح کرد: در قانون نویسی، انجام اقدامات کارشناسی و مطالعات تطبیقی مرسوم بوده اما در این قانون تنها سیاست‌زدگی و شتابزدگی مشهود است که این موضوع نیز مربوط به تهیه شدن این لایحه توسط سیاسیون می شود. پرداختن به لایحه باید از مسیر ذی نفعان و اهالی بازار سهام باشد و مجلس نیز به عنوان مقام ناظر آن را مورد بررسی و اصلاحات تکمیلی را در نظر بگیرد اما متاسفانه در این خصوص بالعکس عمل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه  با تاکید بر اینکه پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه برآورد کننده نیازهای بازار سهام نیست، گفت: در زمان تهیه این طرح باید به سوالاتی همچون هدف از تهیه این قانون چه بوده و چه نواقص و نیازهایی را رفع کرده است، پاسخ داده می‌شد.

وکیلی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا جلسه ای مشترک مابین مجلس، کانون کارگزاران و دیگر اهالی بازار سهام به منظور بحث و دفاع ازاصلاحات و نظرات شکل نمی گیرد؟ پاسخ داد: اهتمامی در حضور طراحان قانون وجود ندارد و استقبالی از سوی مجلسی ها برای حضور در چنین جلسه ای دیده نشده است اما به طور کلی سه رکن سازمان بورس، کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری که از اصلی ترین ارکان بازار سهام هستند می توانند مقدمات چنین جلسه ای را فراهم کنند. تاکنون مطالبه گری جدی در خصوص طرفین این طرح دیده نشده است.

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
کد خبر: 29975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha