بر هم زدن توازن اقتصادی و گرفتن نان از سفره مردم همان نفوذ اقتصادی است/روی اشخاصی که در دولت حضور دارند یا مشاوره می دهند به شدت باید حساس بود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در خصوص نفوذی اقتصادی دولت باید به این موضوع دقت کند که تجربه کشورهای موفق جهان در یک یا چند موضوع و سیاست گذاری چیست. اگر مشاوران و مدیران مشاوره های متفاوتی بدهند باید قبل از اجرا مورد بررسی قرار بگیرد چرا که اقتصاد کشور عرصه آزمون و خطای این مدیر و آن مدیر در این دولت و آن دولت نیست.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص فسادهای اقتصادی و معضلاتی که به ناکارآمدی نظام اقتصادی کشور منتهی شده و پروژه نفوذ اقتصادی را تقویت می کند اشاره کرد و گفت: مساله نفوذ در هر بخشی اعم از سیاسی تا اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم است، یعنی نباید گمان کنیم نفوذ در بخش اقتصادی اهمیتی کمتر از حوزه های سیاسی یا امنیتی دارد چرا که بر هم زدن توازن اقتصادی و گرفتن نان از سفره های مردم همان آثار نامطلوب ضد امنیتی و کاهش امنیت را برای کل کشور به دنبال خواهد داشت. از این نظر نباید از برخی خراب کاری هایی که در بخش های مختلف اقتصادی صورت می گیرد به سادگی عبور کنیم چرا که کشور را با آشوب های زیادی رو به رو می کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطعا در مساله فسادهای اقتصادی، دولتی بودن اقتصاد مقوله مهمی است. در اقتصاد تحریمی ایران که همواره با تحریم های مختلفی رو به رو بوده و در چند سال اخیر تحریم ها تشدید یافته، اتفاقا همین دولتی بودن اقتصاد علاوه بر محدودیت هایی که برای عده بسیاری از کار آفرینان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده، در عوض، راه برای فسادهایی باز شده که منافع مردم و کلیت اقتصاد را به شدت دچار زیان کرده است.

استاد اقتصاد در این باره تصریح کرد: وقتی اقتصاد تحت مدیریت دولت با تحریم ها محدود تر می شود و این موضوع در ذهن جامعه نهادینه می شود که تحریم ها درآینده تداوم می یابد، یا با افزیش تنش های سیاسی شدت تحریم ها درآینده ای نه چندان دور بیشتر می شود زمینه برای راه افتادن برخی از خراب کارها در اقتصاد برای بهره برداری بیشتر خود در حالی که منافع عموم مردم از بین می رود، باز می شود.

سید کمیل طیبی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه اقتصاد دولتی است و بخش خصوصی در این اقتصاد محلی از اعراب ندارد و منابع ارزی و مالی بیشتر دست دولت است قطعا دامنه فسادها نیز گسترش می یابد البته مشروط بر کاهش نظارت که متاسفانه نظارت در مدیریت دولت های مختلف در ایران نقش برجسته ای نداشته است.

استاد اقتصاد در این باره افزود: متاسفانه چون دولت در اتخاذ سیاست های پولی، در اعمال چند نرخی کردن ارز، دخالت در نظام پولی و سایر مسائل اقتصادی نقش پررنگی ایفا می کند و چون دولت واحد بزرگی در اقتصاد کشور به شمار می رود فساد اقتصادی در این مجموعه و نفوذ برای تخریب اقتصاد بیشتر است لذا این موضوع باید جدی تر گرفته شود و روی اشخاصی که در دولت حضور دارند یا در مجموعه ها و نهادهای دولتی کار می کنند و مشاوره می دهند به شدت باید حساس بود.

وی با اشاره به اینکه دلیل بر تاکید برعدم دخالت دولت در اقتصاد چیست، گفت: به این دلیل گفته می شود دولت در اقتصاد نباید دخالت کند چرا که دولت نهاد بزرگی است با نظارت حداقلی و ضعیف، و چون این نهاد بزرگ کارایی مدیریتی چندان بالایی ندارد و نمی تواند بهترین تصمیم گیری و مدیریت را در همه بخش های اقتصادی داشته باشد به تدریج راه برای مفسدان، مشاورانی که مشاوره خوبی به دولت نمی دهند یا حتی نفوذی هایی که از این فرصت و فضای به دست آمده برای خرابکاری استفاده می کنند، باز می شود.

سید کمیل طیبی استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل اقتصادی ما تصدی گری دولت در کلیت اقتصاد کشور است. اگر دولت به عنوان سیاست گذار و ناظر در اقتصاد حضور داشته باشد و بخش خصوصی عهده دار مدیریت اقتصاد باشند فساد کمتر می شود اما در خصوص نفوذی های اقتصادی دولت باید به این موضوع دقت کند که تجربه کشورهای موفق جهان در یک یا چند موضوع و سیاست گذاری چیست. اگر مشاوران و مدیران مشاوره های متفاوتی بدهند باید قبل از اجرا مورد بررسی قرار بگیرد چرا که اقتصاد کشور عرصه آزمون و خطای این مدیر و آن مدیر در این دولت و آن دولت نیست.

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۴
کد خبر: 29953

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha