خانه ‎حسن شماعی‌زاده در تهران ‎تخریب شد + فیلم

خانه حسن شماعی‌زاده؛ خواننده لس‌آنجلسی در تهران که همچنان ساکن آمریکاست تخریب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛او پیش از این ضمن گلایه در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشته بود: «خانه فرزندان مرا که به دلیل خواننده بودن پدرشان و مال مخلوط به حرام و درآمد از طریق موسیقی مصادره شده بود را برای فروش گذاشته شده‌اند. هر کس بخرد با مشکل روبرو خواهد شد و پول خود را دور ریخته این خانه صاحب دارد و همچنین دارای سند رسمی است.»

قبلا حسن شماعی‌زاده، خواننده لس‌آنجلسی قبل از انقلاب  در اینستاگرام دست به قلم شده و به فروش خانه خود در تهران اعتراض کرده بود. سال‌هاست که این خانه دو طبقه در محله نیاوران تهران محل چالش بوده است.
 اولین بار دو سال پیش چوب حراج به تن آن خورد و بعد دیگر سرنوشت آن هیچ وقت مشخص نشد تا اینکه دوباره روز قبل شماعی‌زاده دقیقا همان پست اینستاگرامی سال ۱۳۹۸ را تکرار کرد. سند این خانه اگرچه به اسم فرزندان او بوده ولی سال ۱۳۷۲ با حکم قاضی شرع دادگاه انقلاب اسلامی تهران مصادره شد.
شماعی‌زاده در پست اینستاگرامی خود نوشته که این خانه به دلیل خواننده بودن او و اینکه با مال حرام حاصل از موسیقی مخلوط شده، مصادره شده بود. خانه‌ای که در محله نیاوران تهران (کوچه مریم) واقع شده. حالا اصلا این خانه به چه کسی تعلق دارد؟ شماعی‌زاده بارها در مصاحبه‌هایش تاکید کرده ‌است که این ملک ارث پدری همسرش بوده و به نام فرزندانش سند خورده بوده‌ و هیچ ارتباطی با شخص او نداشته‌، البته کمی بعد او حرف دیگری زد و گفت که آن را سال ۱۳۵۴ خریده است.
ماجرا هرچه که بود به گفته او این خانه هنوز سند دارد و ادعا کرده که هر کس آن را بخرد با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بعد از اولین اعتراض‌های این خواننده، ماهنامه حق ملت همان زمان با این خواننده لس‌آنجلسی که همچنان ساکن آمریکاست درباره سرنوشت خانه‌اش در تهران گفت‌وگو کرد و ماجرا را شرح داد. به گفته او اولین‌بار اینجا زمینی خالی بوده که شماعی‌زاده و همسرش در سال ۱۳۵۴ آن را به‌نام پسر خود افشین خریداری می‌کنند و در آن خانه می‌سازند.
وقتی انقلاب می‌شود با مشورت و توصیه همسایه‌ها تهران را ترک می‌کنند. اینطور که او گفته سرجمع چند ماه در آن خانه زندگی کرده‌اند. گویا این خانه خیلی زود مصادره می‌شود و مردم روی دیوارهای آن علیه او شعارنویسی می‌کنند. او گفته است: «من آن موقع ویزای چهار ساله آمریکا را داشتم ولی بعد از خارج شدن دیدم روی دیوار خانه شعارنویسی کرده بودند و دیگر برنگشتم. آن زمان باز هم خانه در اختیار ما بود. حتی قبل از رفتن هم به یکی از آشنایان وکالت دادم تا خانه را پس از رفتن من اجاره دهد.
مادر و برادرم مدتی در آنجا مستقر بودند ولی بعد هم که خانه را مصادره کردند آنها از آنجا رفتند و هنوز هم مستاجر هستند. روزی که خانه مصادره شد، متوجه شدم که در اختیار یکی از نهادها قرار گرفته است. زنگ زدم و دیدم تا مدتی این خانه را به افراد دیگری اجاره داده‌اند. پس از مصادره سند این خانه به چهار نفر منتقل شد: سه برادر و یک خانم. ولی این در حالی است که من هنوز هم سند آن را دارم که به‌نام فرزندانم است. اگر روزی خانه خود را پس بگیرم، دوست دارم به ایران برگردم.»
پیش از این حسین دهباشی، مستندساز مصادره خانه شماعی‌زاده را با مصادره اموال پدری نادر طالب‌زاده، کارگردان و دبیر سابق جشنواره عمار مقایسه کرده بود. طالب‌زاده در مستند خشت خام به کارگردانی حسین دهباشی تعریف کرده بود که پدر او یکی از اعضای ارتش پهلوی بوده که بعد از انقلاب باغ و خانه‌ای که سال‌ها قسطی خریده بود از سوی ستاد اجرایی فرمان امام مصادره می‌شود.
حسن شماعی‌زاده کیست؟
حسن شماعی‌زاده سال ۱۳۲۱ در اصفهان به دنیا آمد. او به غیر از خوانندگی، آهنگساز بسیاری از خواننده‌های مشهور پیش از انقلاب هم بوده است. او فعالیت خودش را از ۱۳ سالگی در ارکستر یکی از تئاترهای اصفهان شروع کرد و بعد از انقلاب هم با مهاجرت به آمریکا کار خود را در آهنگسازی و خوانندگی ادامه داد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان وارد حوزه تئاتر و سپس وارد رادیو شد.
حضور او در عرصه موسیقی با ظهور گروه‌های هنری جاز و پاپ همراه شده بود. با این حال سال ۱۳۵۱ به دلیل دیسک گردن که به خاطر حمل سازهای سنگین برنجی برای او پیش آمده بود دیگر توانایی نوازندگی را از دست داد و از همان زمان وارد حوزه آهنگسازی شد. آن زمان ترانه «شکار» او با صدای ابراهیم حامدی در سال ۱۳۵۴ توانست در فستیوال موسیقی استانبول مقام اول را کسب کند.
او دو سال پیش از این اتفاق، تجربه خوانندگی خودش را هم شروع کرد که در آن آهنگ‌های پرطرفدار روز خواننده‌های مشهورتر را بازخوانی می‌کرد. پنج روز بعد از پیروزی انقلاب گروهی از انقلابیون به سراغ او در همین خانه مورد بحث رفتند. پیش از اینکه آنها وارد خانه شوند شماعی‌زاده از همسایه‌ها مطلع می‌شود و آنجا را ترک می‌کند.
یک روز بعد هم از ایران خارج می‌شود. با اینکه چهار ماه بعد دوباره به ایران برمی‌گردد و پنج ماه هم در تهران می‌ماند ولی بار دیگر برای همیشه ایران را ترک می‌کند و ساکن لس‌آنجلس می‌شود. او یک پسر به نام افشین و یک دختر به نام عقیق (با نام آمریکایی نیکی) دارد. پسرش دندان‌پزشک و دخترش در کار خرید و فروش خانه فعال است. شماعی‌زاده ترانه «خانه» را در سال ۱۳۷۵ برای همین واحد مسکونی محله نیاوران سرود و ساخت.

۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 29950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میهن دوست IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      19 1
      سلام والا حالا این پول روازطریق مطربی درآورده باشه یا هرچیزی بالاخره کارکرده کسی که از۱۳سالگی زحمت کشیده بهتر از بعضیا نیستن که ازخاک مملکتم نمی گذرن
    • افلاطون IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      16 2
      بنده خدا کاری که به عنوان خطربراجان ومال مردم نکرده ،خوانندگی یه شغله والان هم درایران خیلی خواننده داریم،حتی خواننده خانوم.مصادراموال کسی که بادین ومردم مبارزه وعنادنکرده شبهه داره
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      15 3
      اون کسی که اختلاس کرد هیچی نمیگی ولی نظرشما آینه که خوانندگی جرم بایرام اموالش کشید بالا