نشست شورای امنیت درباره برجام

نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی توافق برجام امروز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام امروز پنجشنبه به وقت محلی در محل این شورا آغاز شد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد و در آن بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

دبیرکل در این گزارشی که بخش عمده ای از ادبیات آن مشابه ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند.

 دبیرکل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفتگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت‌ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته و از ایران و آمریکا خواسته است برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند.

دبیرکل سازمان ملل  بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. دبیرکل درعین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه های ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی، موشکی و فضایی ایران را مدنظر قرار داده است.

 در این گزارش، تلاش کشورهای غربی برای طرح موضوعات منطقه ای و ادعای مربوط به ارسال موشک از ایران به یمن ناکام مانده و دبیرکل از هرگونه نتیجه گیری و تایید این ادعاها اجتناب کرده است.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در  نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل   ارائه می شود و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتظار می رود فضای نشست شورای امنیت متاثر از توافقات حاصله قبلی، سفر فرستاده عالی اتحادیه اروپا به تهران و گفتگوهای دوحه و همچنین تمرکز نگاه ها بر اولویت روند اقدامات و مذاکرات دیپلماتیک برای احیای کامل مفاد برجام قرار گیرد و در آن مواضع قبلی کشورها تکرار شود.

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 29945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha