آرایش افراطی/مصرف لوازم آرایشی، ایرانیان را صدرنشین جهان کرد!

در سال ۹۵ ایران رتبه هفتم مصرف لوازم‌آرایشی در جهان را داشت و پس از عربستان در جایگاه دوم خاورمیانه قرار داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه شرق در تحلیلی نوشت:«ایرانی‌ها صدرنشین مصرف لوازم‌آرایشی در جهان شده‌اند.» این را نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گفته است. بر اساس آنچه موسی احمدزاده اعلام کرده کمیته‌ای ۵ نفره‌ در اتاق بازرگانی و وزارت صمت تشکیل‌شده و قرار است تعرفه‌های واردات را بازنگری کنند. 

گردش ۲۰ هزارمیلیاردی از قاچاق لوازم‌آرایش

احمدزاده همچنین گفته است که این لوازم غیربهداشتی و قاچاق، اقتصاد پنهانی را در حوزه لوازم‌آرایشی تشکیل داده‌اند که سرمایه در گردش آن به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در این میان رژ لب، مژه مصنوعی، رژ گونه، لاک و ریمل بیشترین استفاده را بین لوازم‌آرایشی و بهداشتی دارند.

پیشرفت ایران در مصرف لوازم‌آرایشی

در سال ۹۵ ایران رتبه هفتم مصرف لوازم‌آرایشی در جهان را داشت و پس از عربستان در جایگاه دوم خاورمیانه قرار داشت. حالا اما مصرف لوازم‌آرایشی ایرانی‌ها از عربستان هم بیشتر شده است. این درحالی است که گفته می‌شود بخش عظیمی از فروش لوازم‌آرایش در عربستان به دلیل حضور و خرید زائران است.

محدودیت‌های پوششی و ربط آن به آرایش غلیظ

در همین رابطه دکتر مریم رفعت جاه، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به شرق گفت: توجه افراطی به‌ظاهر، چه بدن و چه صورت در زنان ایرانی باید ریشه‌یابی شود. به نظر من در ایران به دلیل محدودیت‌های پوششی، صورت اهمیت زیادی پیدا می‌کند و آرایش تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

ابزار هویت زنان با نمای ظاهری

به گفته او، در دنیای مدرن ارزشمندی و هویت زن منوط به آراسته و زیبا بودنش است. مدرنیته الگوهای جدیدی را ایجاد کرد که در آن زنان با بدنشان و نه جایگاه اجتماعی و موقعیت تولیدی خود هویت‌یابی می‌شوند. از سوی دیگر سبک‌های جدید زندگی زنان را بیشتر به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد و زنان با نمای ظاهری است که هویت خود را ابراز می‌کنند. بر اساس یک تحقیق هرچه زنان سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتری داشته باشد استفاده از لوازم‌آرایشی و تغییرات ظاهری در آن‌ها کمتر می‌شود.

آقایان هم به خدمات زیبایی علاقه دارند

اما در سال‌های گذشته گروهی از آقایان هم نسبت به استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی علاقه نشان داده‌اند. به عقیده این جامعه‌شناس، مراجعه آقایان به سالن‌های زیبایی و دریافت خدمات پوستی و بهداشتی از موضوعات دیگری است که باید به آن توجه کرد. این مسئله بیشتر در قشر مرفه جامعه دیده می‌شود. قشری که تمایل دارند تا ظاهر خود را جوان نگه‌دارند و جاذبه‌های ظاهری و جنسی خود را حفظ کنند.

مقبولیت در جامعه با آرایش‌های افراطی

دکتر پروین ناظمی، دکترای روانشناسی در رابطه با رشد مصرف لوازم‌آرایش در جامعه به شرق گفت: استفاده از لوازم‌آرایش و عمل‌های زیبایی در دختران بسیار بالا رفته و در پسران رشد قابل‌توجهی کرده است. بخشی از آن مربوط به فرهنگی است که اخیراً در جامعه به وجود آمده یعنی فردی که تتو یا آرایش خاصی دارد ملاک‌های زیبایی نسل جدید را دارا است و کسی که چهره واقعی‌اش را حفظ کرده چندان در جمع‌ها پسندیده نیست و این دلیلی است تا فرد برای مقبولیت بیشتر مجبور همرنگ جماعت شود.  

همه‌چیز از نبود اعتمادبه‌نفس آغاز می‌شود

به گفته ناظمی هرکس که آرایش بیشتری دارد در جمع‌ها توجه بیشتری جلب می‌کنند و از این جلب‌توجه احساس رضایت می‌کنند. مقصر این اتفاق اعتمادبه‌نفس نداشته افراد است. اعتمادبه‌نفس در خانواده شکل می‌گیرد و فرد در آنجاست که یاد می‌گیرد با هر ظاهری باید خودش را دوست داشته باشد. وقتی اعتمادبه‌نفس در خانواده و کودکی شکل نگیرد فرد به استفاده افراطی از لوازم‌آرایشی متوسل می‌شود تا احساس ارزشمندی بیشتری کند.

نقش تبلیغات را شوخی نگیرید!

این روانشناس معتقد است تبلیغات در فضای مجازی نقش به سزایی در این قضیه دارد. به گفته او در شبکه‌های مجازی هرروز بلاگرهای آرایشی و به‌اصطلاح بیوتی بیشتری اضافه می‌شوند که آموزش‌های آرایشی می‌دهند ؛ به این معنا که یک فرهنگ اشتباه در حال جا افتادن است و افرادی که چنین ظاهری ندارند نمی‌توانند در جامعه مقبولیت کسب کنند.

۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 29884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha