نفوذی ها در اقتصاد با رنگ و لعاب دادن به تصمیمات غلط آن را درست نشان می دهند/حراج ارز و طلا از مصادیق تصمیم سازی نفوذی ها بود/دولت رئیسی مراقب باشد!

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره تصمیم گیری های غلط در دولت کنونی که می تواند ناشی از تحرکات نفوذی ها باشد به دولت سیزدهم اخطار داد و گفت: دولت انقلابی باید مراقب نفوذ، نفوذی ها در تصمیم گیری های مهمی باشد که رشد و پیشرفت اقتصاد و تامین معیشت مردم وابسته به آنهاست، چرا که تصمیمات غلط اقتصادی محدود به دولت قبلی نیست، بلکه دولت باید مراقب نفوذی ها و اثر گذاری آنها در اتخاذ سیاست های اقتصادی غلط باشد چرا که این تصمیمات کشور را دچار مشکلات بزرگی می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با رادار اقتصاد با تایید خطرات و پیامدهای نفوذ اقتصادی و تبعات نامطلوب آن در بخش های مختلف اعم از اقتصادی تا تخریب سرمایه اجتماعی با اشاره به اهمیت موضوع نفوذ و تاثیرات مخربی که از خراب کاری های نفوذیان در بخش های مهمی که با امنیت و رشد کشور در ارتباط است به جا می ماند گفت: "تیتو" رهبر تاریخی و افسانه ای یوگوسلاوی سابق مشاوری داشت که قریب به بیست سال در مسائل مهم بین المللی و داخلی به او مشاوره می داد. بعد از مشکوک شدن به این فرد هنگامی که دستگیر شد از وی پرسیده شد در این سال ها چگونه به کشور و منافع عمومی ضربه زدید، وی چنین پاسخ داد که هر زمانی که دولت قصد به کارگیری مدیری کارآمد، متعهد و نخبه را داشت مانع می شدم و مسائلی مطرح می کردم مبنی بر ناکارآمدی وی تا اینکه بتوانم این مدیر متعهد و متخصص را فردی ناتوان و نادان نشان دهم، یعنی با دادن مشاوره های غلط مانع توفیق کشور شدم. این موضوع بهترین شیوه برای جلوگیری از خدمت به مردم و کشور بود.

وی در ادامه توضیح داد: بالعکس زمانی که دولت می خواست فرد ناتوان و ناکارآمدی را به کار دعوت کند از وی به شدت تعریف می کردم و توانایی های عجیبی برایش ذکر می کردم تا مقبول بیفتد و برای کار کردن به دولت دعوت شود! یادآوری این خاطره نشان می دهد نفوذ در هر کشور، دولت و هر اقتصادی مقوله ای بسیار خطرناک است به طوری که ارکان حاکمیت را می تواند متزلزل کند چه در حوزه های سیاسی و امنیتی یا اقتصادی و فرهنگی.

حسینعلی حاجی دلیگانی در این باره خاطر نشان کرد: نفوذ اقتصادی از جمله مقوله هایی به شمار می رود که به تدریج و با به کار گرفتن افراد ناتوانی که عرق ملی ندارند آثار نامطلوب خود را در بخش های اقتصادی با تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های غیر اصولی نشان می دهد. نفوذی هایی که تلاش می کنند با رنگ و لعاب دادن به تصمیمات غلط آن را درست نشان دهند درحالی که خسارت بسیار زیادی به رشد اقتصادی و به تبع آن به اعتماد مردم به مسوولینی می زند که واقعا برای کار کردن و خدمت کردن به مردم در صحنه مدیریت حاضر هستند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این زمینه به سخنان رهبر معظم انقلاب استناد کرد و گفت: مقام معظم رهبری با صراحت بارها دراین موضوع هشدار داده اند که باید مراقب نفوذی هایی باشیم که در بین تصمیم سازان رخنه می کنند. این عده تلاش می کنند تا با نزدیک شدن به وزارتخانه ها و مسوولین دولتی تصمیمات نادرست وخطرناک را بی خطر و درست نشان دهند تا بعد از اجرای آن کشور دچار معضلاتی شود که قابل جبران نباشد.

وی در این باره مثالی زد و افزود: به عنوان مثال در دولت قبلی بارها شاهد اتخاذ تصمیمات غلطی بودیم که شائبه نفوذ را تقویت می کرد مثل تصمیمی که باعث شد مقادیر بسیار زیادی ارز کشور بین عده ای نزدیک به دولت حراج شود. حراج ارز وطلا وبرخی از فعالیت هایی که دیده شد همه از مصادیق تصمیم سازی های افراد نفوذی بود که در سال ۹۷ اتفاق افتاد.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره تصمیم گیری های غلط در دولت کنونی که می تواند ناشی از تحرکات نفوذی ها باشد به دولت سیزدهم اخطار داد و گفت: دولت انقلابی باید مراقب نفوذ، نفوذی ها در تصمیم گیری های مهمی باشد که رشد و پیشرفت اقتصاد و تامین معیشت مردم وابسته به آنهاست، چرا که تصمیمات غلط اقتصادی محدود به دولت قبلی نیست، بلکه دولت باید مراقب نفوذی ها و اثر گذاری آنها در اتخاذ سیاست های اقتصادی غلط باشد چرا که این تصمیمات کشور را دچار مشکلات بزرگی می کند.

حاجی دلیگانی در خصوص حساسیت های مجلس برای نظارت بر تصمیمات اقتصادی و جلوگیری از تاثیر گذاری مخرب نفوذی ها بر تصمیمات دولتی ها گفت: مجلس در این زمینه سازی و قانون گذاری های لازم را انجام داده چرا که با خطرات ورود وتاثیر گذاری نفوذی ها روی تصمیم گیری دولتی ها آشناست، منتهی نفوذ در بین تصمیم سازان اتفاق می افتد، از این جهت لازم است دولتمردان و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور روی این موضوع حساسیت داشته باشند و مشاوره های غلط و مسائلی ذیل این موضوع را به درستی رصد کنند تا علاوه بر شناخت نفوذیان، مانع تحقق خواسته هایشان شوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به پیچیدگی رفتار و فعالیت های نفوذی ها گفت: مساله نفوذ و جلوگیری از تاثیر گذاری نفوذی ها در حوزه های مختلف اعم از سیاسی تا اقتصادی و فرهنگی امروز یکی از جدی ترین مسائل کشورها شده است به این دلیل که نفوذی ها برنامه های مد نظر خود را از یک جنبه پیش نمی برند، بلکه با طراحی های پیچیده و مختلفی که برای زمین زدن اقتصاد و فرهنگ یک کشور طراحی می کنند ابعاد سیاسی ، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را توامان مد نظر قرار می دهند تا دولت و مردم را از چند سو مورد فشار و هجمه قرار دهند.

۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 29860

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha