سیاست های غلطی که تورم سنگینی را به اقتصاد تحــمیل کــرده دســت کمـــی از نفــوذ اقتصــادی ندارد/دولت می توانست راههای بهتری برای جراحی اقتصادی انتخاب کند!

غلامرضا مرحبا گفت: بخشی از تصمیم گیری های غلطی که رشد تولید را کاهش داده و معیشت مردم را به مخاطره انداخته، ناشی از ندانم کاری هایی است که مسوولین به صورت غیر مستقیم انجام داده اند، یعنی کار را به دست افراد غیر متخصص سپرده اند و مشکلات بیشماری را بر زندگی مردم و رفاه و آینده اقتصادی آنها تحمیل کرده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص خطر نفوذ در دستگاه ها و تصمیمات اقتصادی کشور به رادار اقتصاد گفت: مساله نفوذ در هر بخشی اعم از سیاسی تا اقتصادی موضوعی بسیار حساس است که باید جدی انگاشته و با قاطعیت با آن مقابله شود. در خصوص موضوعات اقتصادی که با رشد و توسعه کشور و رفاه و معیشت مردم مرتبط است باید به این موضوع توجه داشته باشیم صرف نظر از اینکه خراب کاریهایی که در بخش های مختلف اقتصادی می شود ذیل پروژه نفوذ باشد یا نباشد، مردم را معترض و منجر به عدم رشد و توسعه کشور می شود، بنابراین هر گونه تصمیم گیری در این حوزه بسیار مهم است و روی آن باید حساس بود.
وی در ادامه افزود: در این موضوع شکی وجود ندارد که بسیاری از مشکلات اقتصادی و گرفتاریهایی که امروز مردم و کشور با آن رو به رو هستند به علت تصمیمات اشتباهی است که در مراجع تصمیم گیری کشور اتخاذ شده است. بخشی از تصمیم گیری های غلطی که رشد تولید را کاهش داده و معیشت مردم را به مخاطره انداخته، ناشی از ندانم کاری هایی است که مسوولین به صورت غیر مستقیم انجام داده اند، یعنی کار را به دست افراد غیر متخصص سپرده اند و مشکلات بیشماری را بر زندگی مردم و رفاه و آینده اقتصادی آنها تحمیل کرده اند. 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اینکه روی تصمیمات و سیاست گذاری های اقتصادی باید حساس بود، گفت: مسوولین در همه زمینه ها باید حساس باشند همانگونه که عدم نفوذ در سیاست داخلی و خارجی و حفظ امنیت مرزها  و کشور بسیار حائز اهمیت است مسائل اقتصادی نیز دست کمی از موارد یاد شده ندارند، بنابراین درخصوص هر سیاستی که به زندگی امروز و آینده مردم در بخش های مختلف اقتصادی مرتبط است باید حساس بود و مانع کسانی شد که به دنبال کارشکنی اقتصادی هستند.
غلامرضا مرحبا در این باره خاطر نشان کرد: بسیاری از دشمنان مردم و انقلاب در داخل و خارج از کشور تلاش می کنند تا اعتماد مردم به مسوولین را در زمینه اقتصادی سلب کنند، بنابراین در این زمینه باید حساس بود چرا که دشمن به دنبال ضربه زدن و بد بین کردن مردم به تصمیمات است و کوشش می کند از دل تصمیمات غلط نشان دهد نظام اسلامی ناکارآمد است. برای عدم توفیق دشمن و ایجاد رضایت مردم در این زمینه باید بسیار هوشیار بود و مانع رخدادن چنین اتفاقاتی شد.
غلامرضا مرحبا در خصوص اقداماتی که منجر به سلب اعتماد مردم شده گفت: متاسفانه در بعضی دولتها برای حل کردن یک سری مشکلات دست به اقدامات غلطی زده ایم مثل چاپ پول بدون پشتوانه و سیاست هایی که برای حل مشکلات موقتی، اقتصاد کشور را در بلند مدت دچار اسیب های بزرگی کرد. سیاست های غلطی که تورم سنگینی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده که دست کمی از مساله نفوذ اقتصادی ندارد. انباشته شدن تصمیمات غلط اقتصادی باعث ناکارآمدی نظام تصمیم گیری مدیریتی و عدم توفیق سیاستهای درست اقتصادی شده که می تواند بخشی از معضلات را حل و فصل کند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اصلاحات اقتصادی زمان زیادی از دست داده ایم گفت: به دلیل اتخاذ سیاست های غلط اقتصادی زمان زیادی از دست داده ایم. اینکه اصلاحات درست از کجا شروع شود و نقطه آغازین از اصلاح کدام یک از ساختارهای اشتباه باشد نکته مهمی است که نباید در آن دچار اشتباه شد. 
غلامرضا مرحبا دراین باره خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم در حال اصلاحاتی است که کم و بیش می تواند مفید باشد اما نباید اشتباه کند. علی رغم اینکه روش های جایگزین خوبی برای حذف رانت توزیع یارانه وجود داشت، دولت این مدل از جراحی را روی ارز ترجیحی انتخاب کرد در حالی که می توانست راه های بهتری انتخاب کند. به هر حال دولت این راه را انتخاب کرد. در آینده ای نه چندان دور باید به اصلاحات و بهبود وضعیت اقتصادی با تصمیم گیری های درست امیدوار باشیم. به هر حال مشکلات قابل احصاء هست و انتظار می رود دولت با استفاده از روش های آزموده شده نه تکرار آزمون و خطا مسائل موجود اقتصادی کشور را حل کند.

۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 29810

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      مردم برای شکایت از صندوق پالایش باید به چه مرجعی مراجعه کنند بالاخره هزاران میلیارد کلاهبرداری صورت گرفته است