بورس چشم‌انتظار احیای برجام

گفت‌وگوی رئیس دولت سیزدهم در صداوسیما با مردم، جزو سوژه‌هایی بود که در فضای توییتر و اینستاگرام به آن پرداخته شد. نکته قابل‌تامل در این موضوع این است که برخلاف گفت‌وگوی پیشین او در صداوسیما چندان زیاد موردتوجه کاربران قرار نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ گفت‌وگوی رئیس دولت سیزدهم در صداوسیما با مردم، جزو سوژه‌هایی بود که در فضای توییتر و اینستاگرام به آن پرداخته شد. نکته قابل‌تامل در این موضوع این است که برخلاف گفت‌وگوی پیشین او در صداوسیما چندان زیاد موردتوجه کاربران قرار نگرفت. در این میان آنهایی که به این موضوع پرداختند اکثرا جزو چهره‌های سیاسی و اقتصادی بودند. مردم عادی اما در توییتر نسبت به این گفت‌وگو واکنشی نشان ندادند و اگر هم در مواردی واکنش نشان دادند، بیشتر آنهایی بودند که در اینستاگرام فعال هستند. آنها هم در استوری‌های اینستاگرام خود واکنش نشان دادند. در توییتر و در جمع توییتری اقتصادی‌ها، حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی با مخاطب قراردادن ابراهیم رئیسی برای او نوشت: «چون دیشب فرمودند تورم فعلی موقت است، باید تذکر بدهم که اگرچه خود این تورم موقت است، ولی آثار ضدعدالتی آن و بر قدرت خرید مردم پایدار است، بنابراین لازم است در اجرای سیاست‌های تورم‌زا دقت کنید. لااقل از مشاوران بخواهید برای هر سیاست پیوست عدالت تهیه کنند. ‌»

سیامک قاسمی، فعال اقتصادی هم در صفحه توییتر خود و در واکنش به گفت‌وگوی رئیس دولت در صداوسیما نوشت: «ابراهیم رئیسی گفته تورم به‌زودی کاهش می‌یابد، چون رشد نقدینگی و چاپ پول مهار شده، اما آمارها می‌گویند رشد نقدینگی و چاپ پول در بالاترین حد چهل سال‌اخیر است!» در کنار انتقادها و گلایه‌های تند و تیز، چه از سوی چهره‌های اقتصادی و سیاسی و چه از سوی دیگر افراد در توییتر اما بودند افرادی هم که از صحبت‌های رئیس دولت حمایت کردند. یکی از این افراد احسان ارکانی، نماینده مجلس بود. او در صفحه توییتر خود اینطور نوشت که سخنان رئیس دولت «درخصوص عدم‌افزایش قیمت نان، دارو و بنزین امیدبخش و نشان‌دهنده درک دقیق و صحیح ایشان از تاثیرگذاری این اقلام در نرخ تورم و وضعیت معیشتی و زندگی مردم است. ‌»

این نوشته البته در فضای توییتر خیلی دیده نشد و آنهایی هم که به آن واکنش نشان دادند، بیشتر منتقد بودند.   سوژه دیگر مساله برجام است. بعد از مدتی سردرگمی و بلاتکلیفی و البته فراموشی این موضوع در فضای توییتر و اینستاگرام، بار دیگر چند روزی است که برجام سوژه نوشته‌ها و تحلیل‌ها شده و امیدی در دل برخی از افراد ایجاد شده است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهبود پیدا خواهد کرد. حمید ابوطالبی، مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه و معاون سیاسی دفتر رئیس دولت پیشین، در صفحه توییتر خود و در تحلیل وضعیت برجام در رشته توییتی نوشت: «سرانجام «مذاکره نزدیک» و احتمالا «رودرروی پنهان» با آمریکا در کشوری ثالث و به دور از هیاهوی بی‌نتیجه‌ مذاکرات وین، به جهت افزایش فشارها و وضعیت اقتصادی موجود، مورد پذیرش قرارگرفت. اقدامی که در اوج شرق‌گرایی و به‌هم‌خوردن توازن استراتژیک کشور می‌تواند معانی و نتایج خاصی را دربر داشته باشد. ‌»

او در رابطه با به نتیجه رسیدن مذاکرات، به جهت آنچه «سردرگمی استراتژیک» خواند، نوشت که «در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی به هرحال شروع مناسبی برای حل مشکلات سیاست خارجی و بحران هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به‌رغم شعارهای تند و افراط‌گری‌های بی‌حاصل یکساله‌ است. ‌» اما بعد از اعلام از سرگیری مذاکرات احیای برجام، بار دیگر تاثیر نتیجه مذاکرات برجام در بورس، در نوشته‌های فعالان اقتصادی و بورسی دیده می‌شود. علی چشمی، ‌استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در صفحه توییتر خود با مطرح کردن این سوال که؛ چرا در شرایطی که نرخ تورم ۵۲‌درصد و فقط در یک‌ماه ۱۲ درصد، نرخ ارز صعودی و رشد نقدینگی حدود ۴۰‌درصد است، بورس سهام نزولی است؟ نوشت: «به نظرم مهم‌ترین دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از برنامه‌های دولت مانند برجام و نرخ بهره و آینده اقتصاد باشد. ‌»  افراد دیگری هم در این رابطه نوشتند که شرایط کسب‌وکار خیلی سخت شده و عملا سودآوری شرکت‌ها کاهشی شده است. برخی هم به نرخ‌های دستوری، قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده و مسائلی از این دست در آنچه که چشمی آن را معمای بورس خوانده بود، اشاره می‌کردند. البته برخی از کاربران هم به ‌عملکرد دولت‌ گذشته با بورس و بازی با اعتماد مردم اشاره می‌کردند و این موضوع را در بی‌اعتمادی مردم به بورس تاثیرگذار می‌دانستند و البته از فضای بی‌ثبات اقتصادی و چشم‌انتظاری اکثر مردم برای نتیجه مذاکرات می‌نوشتند.

۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 29790

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha