بورس غوطه‌ور در سردرگمی /تا اواسط مردادماه شرایط فعلی بازار سهام کماکان ادامه دارد/نقدینگی در صندوق های درآمد ثابت پارک شده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: پول های خارج شده از جنس سرمایه های خسته‌ای بوده که به علت سردرگمی قیمت‌ها به چنین وضعیتی رسیده اند و طبیعی بوده در زمانی که صنایع بزرگ حرکتی ندارند و جریان پول گردشی ندارد، پول‌های خسته و اصطلاحا خاکستری موقتا از بازار خارج بشوند.این نکته را باید در نظر داشت که این خروج پول به معنای خروج سرمایه از کلیت بازار نیست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم هفت هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روزقبل از آن افت ۱۹ درصد را تجربه کرده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان بود که ۲۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد. دیروز ضمنا ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود ۴۸ درصد بوده است.

طی معاملات یکشنبه افت نمادهای کامودیتی محور قابل قابل توجه بود و در مقابل نمادهای ریالی و نمادهای کوچک و متوسط رشد قیمتی داشتند. قیمت سهام تمامی نماد گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، استخراج کانی های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی افت کرد و این سه گروه یکپارچه قرمزپوش شدند.

به اعتقاد کارشناسان بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه در حال حاضر زیر ارزش ذاتی معامله می شوند و این موضوع دقیقا برخلاف اتفاقاتی است که سال ۹۹ رخ داده است. در حال حاضر کلیت بازار p/e مناسبی داشته و در محدوده ۵.۵ تا ۶ قرار دارد. به نظر می‌ رسد با توجه به میانگین تورمی ۴۰ درصد در کشور این اعداد قابل قبول است، هرچند که تعدادی از شرکت ‌ها و تک ‌نمادها از این موضوع مستثنی هستند، اما کلیت بازار ارزنده و برای سرمایه ‌گذاری مناسب است.

سیدعلی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله‌ گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: در هفته های اخیر عرضه در بازار سهام افزایش یافت و به نظر می رسد که این روند تا مردادماه ادامه داشته باشد؛ پیش بینی می شود با شفاف شدن بحث نرخ گذاری صنایع ارزی همچون پالایشگاهی، پتروشیمی و... و مشخص شدن سودآوری آنها ابهام بازار سهام تا حد زیادی برطرف شده و در همین راستا شرایط شکل گیری روند معقولی می‌رود.

طباطبایی با اشاره به دیگر ابهام‌های بازار سهام، افزود: در قیمت جهانی کامودیتی ها به خصوص فلزات اساسی ابهام‌ و تردیدهای زیادی دیده می شود و با رفع ابهام مربوط به این گروه، صنایع مربوط نیز قابل پیش بینی خواهند شد که همین موضوع می تواند محرک بازار سهام باشد.

وی ابراز کرد: پس از اینکه قیمت کامودیتی‌ها با رشد قابل توجهی رو به رو شد، اغلب صاحب نظران براین باور بودند که محصولات پایه در آن نرخ‌های بالا باقی نخواهد ماند اما در خصوص اینکه افت آنها به چه میزانی خواهد بود و تا چه بازه ای ادامه پیدا می کند، مبهم است، این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر سودآوری شرکت‌های بورسی دارد، بنابراین بدیهیست که ابهام در کلیت بازار به وجود بیاید و سرمایه گذاران استقبالی نشان ندهند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عدم تقاضایی که در فلزاتی ها و سهام بزرگی که بحث تعدیل قیمت کامودیتی های جهانی بر سودسازی آنها تاثیرگذار است باعث شده تا سهامداران میل به خروج سرمایه داشته باشند.

طبابایی تشریح کرد: خودرویی‌ها نیز همواره بر جو کلی بازار سهام اثرگذار بوده‌اند؛ انتظار می رود با تعیین تکلیف شدن بحث واگذاری بلوک‌ خودروسازها، ریتم و روند مشخصی در این گروه و نمادهای وابسطه به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: هر یک از این گروه‌های لیدر و صنایع تاثیرگذار بر بازارسهام به حرکت در بیایند، جریان نقدینگی چرخش و حرکت سریع‌تری پیدا خواهد کرد و گمان می کنم تا اواسط مردادماه شرایط فعلی بازار سهام کماکان ادامه بیاید و پس از آن شاهد رخداد این اهم باشیم.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: البته باید در نظر داشت که پول های خارج شده از جنس سرمایه های خسته‌ای بوده که به علت سردرگمی قیمت‌ها به چنین وضعیتی رسیده اند و طبیعی بوده در زمانی که صنایع بزرگ حرکتی ندارند و جریان پول گردشی ندارد، پول‌های خسته و اصطلاحا خاکستری موقتا از بازار خارج بشوند.

طباطبایی گفت: این نکته را باید در نظر داشت که این خروج پول به معنای خروج سرمایه از کلیت بازار نیست و در واقع این نقدینگی در صندوق های درآمده ثابت پارک شده است و با حرکت مجدد بازار به جریان معاملات باز میگردند.

وی مطرح کرد: پیش بینی می شود که با آغاز مجدد روند صعودی بازار سهام، سقف های سال ۹۹ نیز شکسته بشود؛ هرچند که با وجود ریسک‌های موجود این موضوع کمی بحث برانگیز است اما گمان می‌کنم با تثبیت شرایط کلان و عوامل تاثیرگذار این حرکت صعودی پرقدرت آغاز خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه در تشریح ریسک‌های فعلی بازار سهام، گفت: بزرگترین ریسک فعلی بازار مربوط به نتایج مذاکرات وین و سرنوشت برجام می شود کما اینکه در روزهای اخیر نیز با به گوش رسیدن اخبار مثبتی مربوط به این موضوع، تمامی معاملات تحت تاثیر قرار گرفتند؛ گرچه مسئله لغو تحریم ها تاثیر چندانی بر سودسازی شرکت ها ندارد اما بر سنتیمنت بازار بسیار اثرگذار است.

وی ابراز کرد: تصمیم گیری های دولت در خصوص بازار ارزی و اختصاص آن به کالاهای اساسی نیز یکی دیگر از ریسک های فعلی و مهم بازار سهام است که عدم قطعیت و شفافیت آن اثر مخربی بر بازار سهام دارد.

طباطبایی بیان کرد: قیمت گذاری دستوری باعث می شود که حاشیه سود شرکت ها کاهش پیدا کند و در مقابل بهای تمام شده محصولات با آزادسازی قیمت‌ها موارد اولیه افزایش پیدا کند؛ اگر دولت تصمیم صحیحی در خصوص مدیریت و ساماندهی این مسئله اتخاذ نکند، بسیاری از بنگاه های بورسی زیان‌ده می شوند، به طور مثال پتروشیمی زاگرس با گران شدن نرخ گاز و یوتیلیتی‌ها در زمستان زیان شناسایی کرد و در همین راستا این معضل می تواند به صنایع و گروه‌های دیگر نیز سرایت پیدا کند.

۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۹
کد خبر: 29770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      مردم برای شکایت از صندوق پالایش باید به چه مرجعی مراجعه کنند بالاخره هزاران میلیارد کلاهبرداری صورت گرفته است