بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است

اگر توافقی صورت نگیرد، نمی‌توان سقفی برای دلار (چه در سامانه نیما و چه در بازار آزاد) پیش‌بینی کرد و بعید نیست که اتفاقات سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در اقتصاد ما تکرار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ رشد نرخ ارز نیمایی یکی از دغدغه های شرکت های صادرات محور بازار سرمایه است تا مجبور نباشند ارز حاصل از صادرات خود را با قیمتی بسیار نازل تر از بازار آزاد به فروش برسانند.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایهدر این خصوص بیان کرد: اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، دو چالش جدی به همراه دارد. چالش اول آنکه بازارهای رقیب بازار سرمایه، با نرخ ارز در بازار آزاد حرکت می کنند و ممکن است افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در آن بازارها ایجاد کند و موجب شکل گیری تورم انتظاری در بازارهای کالایی شده و بخشی از نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در بازارهای کالایی، سکه، خودرو و حتی مسکن حرکت کند. ‌ حال آنکه سرمایه گذاران می دانند بازار سرمایه بر اساس نرخ های سامانه نیما حرکت می کند. به همین دلیل هم بازارهای رقیب بازار سرمایه برای سرمایه گذاران جذاب تر از بازار سرمایه خواهد بود.

چالش دوم آن که وقتی عرضه کننده ارز در سامانه نیما این شکاف نرخ ارز را مشاهده کند، از ترفندهای مختلف استفاده میکند تا ارز خود را با تأخیر در سامانه نیما عرضه کند و خود این موضوع در شرایطی که اقتصاد کشور با بحران ارزی مواجه است، به مشکلات دامن خواهد زد. کما اینکه در سالهای اخیر صحبت هایی در مورد اعمال فشار بانک مرکزی روی شرکت های صادر کننده به منظور عرضه درآمدهای ارزی در سامانه نیما مطرح شده است و این فشار به این منظور بوده که نرخ ارز در سامانه نیما پایین تر از بازار آزاد نگه داشته شود.

وی افزود: اما اگر آزادی عمل بیشتری به شرکت های صادرات محور داده شود تا بتوانند بخشی از درآمدهای ارزی خود را با قیمتی بالاتر از سامانه نیما به صرافی ها عرضه کنند، نه فقط نرخ ارز در سامانه نیما رشد خواهد کرد که‌ تا حدودی از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد هم جلوگیری خواهد شد و به عبارتی هر دو بازار، رشد منطقی تری خواهند داشت. فراموش نکنید هر چه قدر در بازار ارز محدودیت بیشتری اعمال شود، این سیگنال به بازار ارز داده خواهد شد که عرضه ارز محدود است و بازار آزاد رشد بیشتری خواهد داشت. در مقابل با کاهش محدودیت ها، بازار آزاد آرامش بیشتری خواهد داشت. در شرایط فعلی شکاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، انگیزه عرضه ارز در سامانه نیما را کاهش داده است.

کوشکی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز در سامانه نیما بر بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر تحلیلگران عمدتاً نرخ ارز در سامانه نیما را ۲۴ الی ۲۷ هزار تومان لحاظ می کنند. بنابراین اگر نرخ دلار در سامانه نیما مثلاً به ۲۸ هزار تومان برسد، رشد چندانی در بازار سرمایه مشاهده نخواهیم کرد. آنچه اتفاق مثبتی در بازارسرمایه ما رقم خواهد زد، جهش قیمت کالاها (به خصوص کالاهایی که در بورس کالا معامله می شود) خواهد بود. به عبارتی اگر نرخ دلار نیمایی در عرض دو ماه، اندکی افزایش یابد بازار سرمایه واکنش چندانی به این افزایش نرخ نشان نخواهد داد، اما اگر در تایم کوتاه تری شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارز و به دنبال آن جهش نرخ فروش محصول شرکت ها باشیم، بازار سرمایه تحت تاثیر این اتفاق حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: معتقدم باید برآیند فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه را بررسی کرد. بحث تصمیمات موثر دولت بر بازار سرمایه، اصلاح نرخ یوتیلیتی ها، عوارض صادراتی، مالیات و... و از سوی دیگر وضعیت بازارهای جهانی، ریسک بازار سرمایه ما را افزایش داده است و نمی توان این ریسک ها را با افزایش نرخ ارز در سامانه نیما پوشش داد. البته نکته اینجاست که سیاست گذاران و دولتمردان در ماه‌های اخیر با گفتار درمانی، نرخ ارز را کنترل کرده اند و به رغم آن که در تراز ارزی کشور اتفاق خاصی رخ نداده بود، نرخ دلار با گفتار درمانی و اظهار نظرهای مثبت نسبت به نتیجه مذاکرات تا حدودی زیادی مهار شده است.

با چنین شرایطی اگر مذاکرات به نتیجه برسد، سیاستگذاران ما با استفاده از همین ابزار امکان رساندن نرخ دلار به محدوده ۲۷ هزار تومان را دارند(این نرخ پایدار نخواهد بود) که این موضوع هم ریسک بازار سرمایه ما محسوب نمی شود، چرا که بازار سرمایه ما هنوز دلار ۲۷ هزار تومانی به خود ندیده است. ‌ اما کاهش انتظارات تورمی در نتیجه توافق، موجب ایجاد رکود در بازار ها خواهد شد. در چنین شرایطی با توجه به تنوع صنایع در بازار سرمایه، این بازار در شرایط رکود اقتصادی هم جذاب خواهد بود. البته که این توافق در بلندمدت موجب رونق در صنایع نیز خواهد شد؛ اما آثار منفی توافق زودتر از آثار مثبت آن نمایان خواهد شد؛ چرا که مثلاً جذب سرمایه گذاری خارجی یا اجرای طرح های توسعه ای، پروسه ای زمان بر و بلند مدت خواهد بود. اما اگر توافقی صورت نگیرد، نمی‌توان سقفی برای دلار (چه در سامانه نیما و چه در بازار آزاد) پیش‌بینی کرد و بعید نیست که اتفاقات سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در اقتصاد ما تکرار شود.

کوشکی ادامه داد: به طور کلی تا دلار نیمایی به بالای ۳۰ هزار تومان نرسیده و تثبیت نشده باشد، انتظار رشد زیادی در بازار سرمایه نمی رود. چه توافقی صورت بگیرد و چه توافقی حاصل نشود، بازار سرمایه در حال حاضر مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است. در صورت عدم توافق و جهش ارزی، کلیت بازار پتانسیل رشد خواهند داشت و در صورت توافق، برندگان واقعی سرمایه‌گذارانی هستند که بر مبنای تحلیل اقدام به تشکیل پرتفوی کرده و با استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری کرده اند.

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 29745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha