رکوردهای تاریخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا

معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا در سه ماهه ابتدایی امسال نشان از سرعت بالای آن در سال ۱۴۰۱ دارد؛ به طوریکه با افزایش ۵۰۰ درصدی در حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کالاخبر، روند حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که از زمان راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکنون، روند معاملات صندوق‌ها با یک وقفه (سال ۱۳۹۸) با مسیر روبه جلو و افزایشی روبه‌رو بوده است.

حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۱.۵ میلیارد قرارداد در سال ۹۹ به ۲.۵ میلیارد قرارداد در پایان سال ۱۴۰۰ روبه رو شد که معادل بیش از ۶۶ درصد افزایش بود. ارزش معاملات هم از ۵.۹ همت در سال ۱۳۹۹ به ۶.۲ همت در پایان سال ۱۴۰۰ مواجه شد که معادل ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این وصف، این مسیر در سال ۱۴۰۱ با سرعت بیشتری حرکت روبه جلو را دنبال کرده است. در سه ماه ابتدایی امسال ۱.۱ میلیارد قرارداد صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا با ارزش بیش از ۳ همت روبه روشده است؛ به طوریکه اگر آن را با نسبت سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم از لحاظ حجم با افزایش ۵۳۳ درصدی و از لحاظ ارزش با افزایش ۵۶۷ درصد روبه رو شده است.

اگر این عدد را به طور متوسط برای هر سه ماه (معادل یک فصل) در نظر بگیریم، احتمالاً در پایان سال، حجم معاملات به بالای ۴ میلیارد قرارداد می‌رسد و ارزش معاملات صندوق‌ها نیز به ۱۲ همت برسد که در نوع خود می‌تواند هم جالب‌توجه باشد و هم قابل تامل.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی به عنوان وجه دیگری از ابزارهای متنوع معاملاتی برای جذب سرمایه‌های بیش‌تر، از سال ۹۶ در دستورکار بورس کالا قرار گرفت و حالا پس از ۵ سال در آستانه ثبت رکوردهای جدید است. باید منتظر ماند که رکوردها تا پایان سال چقدر جابه‌جا می‌شوند.

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 29706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha