حذف ارز نیمایی قطعا به نفع مردم نیست/ بهترین راه،کنترل واردکنندگان و گیرندگان ارز دولتی است/دولت نمی تواند نرخ تورم را کنترل کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: چون دولت ارزی برای توزیع در بازار آزاد ندارد تا نرخ بازار آزاد را بشکند و به نرخ نیمایی برساند، سخن گفتن درباره رساندن نرخ ارز نیمایی به بازار آزاد یعنی وارد کردن زیان تورمی دیگری به مردم.تک نرخی شدن ارز در اقتصاد بسیار خوب است اما  مشروط به زمانی که دولت تجارت و حجم صادرات بالا و به تبع آن درآمد ارزی بالایی داشته باشد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلوگیری از توزیع رانت ارزی یکی از اصلی ترین اهداف دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما بعد از اجرای این سیاست نه تنها بازار ارز تک نرخی نشده، بلکه امروز چند نرخ در بازار ارز معامله می شود. نرخ نیمایی با قیمتی کمتر از بازار آزاد عملکردی شبیه ارز ترجیحی دارد که دولت یک ماه پیش نسخه آن را پیچید و از سفره مردم حذف کرد حال با افزایش نرخ تورم این سوال مطرح است که وجود ارز نیمایی توجیهی دارد یا شائبه توزیع رانت دیگری را تقویت می کند. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در این باره به رادار اقتصاد توضیحاتی داده است.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که چند نرخی بودن ارز منجر به ایجاد فساد می شود توضیحاتی داد و گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که تفاوت قیمت ارز اعم از اینکه نرخی نیمایی داشته باشیم یا نرخی دولتی یا نرخی توافقی بین صادر کننده و صرافی ها، همگی به نوعی توزیع رانت و فساد آور است اما در وضعیتی تک نرخی کردن ارز قابل قبول است که اقتصاد درتلاطمات تورمی دست و پا نزند.

وی با بیان تحلیل خود در این باره افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که با توجیه مبارزه با فساد و توزیع رانت صورت گرفت در یک ماهی که از عملیاتی ساختن این موضوع می گذرد نشان داد چه تورمی در انتظار مردم بود، ضمن اینکه همچنان نگرانی نسبت به افزایش نرخ تورم در ماه های آتی به شدت وجود دارد.

افقه در این باره گفت: در حال حاضر اصلی ترین مشکل اقتصاد ایران و دولت افزایش نرخ تورم و عدم کنترل نرخ تورم است، بنابراین در وضعیتی که اقتصاد ایران تحت شدیدترین تحریم های نفتی است و دولت ارز زیادی در اختیار ندارد که به بازار تزریق کند یا سیاست تک نرخی شدن ارز را در پیش بگیرد حذف ارزهای دولتی که برای واردات کالاهای اساسی داده می شود قطعا به وقوع تورم های بزرگتری در اقتصاد دامن می زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز خاطر نشان کرد: دولت به دلیل فقدان و ضعف بسیار شدید در نظارت بر گیرندگان ارز ترجیحی، کلید حذف ارز ۴۲۰۰ را زد در حال حاضر هم اگر ارز نیمایی را حذف کند قطعا تورم بسیار سنگین یا همان ابرتورمی که به شدت نگران آن بودیم بر اقتصاد و معیشت مردم آوار می شود به طوری که مردم در تامین اصلی ترین و حداقلی ترین نیازهای خود درمانده خواهند شد.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: هنگامی که در پیک صعودی قیمت ارز قرار داریم دولت هر نرخی را ثابت در نظر بگیرد چه ۴۲۰۰ تومان قبلی چه ۲۳ هزار تومان نیمایی در بهبود عملکرد اقتصادی تفاوت چندانی ایجاد نمی کند چون دولت نمی تواند نرخ تورم را کنترل کند. در شرایط تحریمی که ارز مورد نیاز کشور تامین نمی شود و دولت نمی تواند در بازار ارز تاثیر گذار باشد و نقش آفرین باشد قطعا حذف ارز نیمایی نه تنها به نفع مردم نیست، بلکه قیمت اقلام را به سرعت بالا می برد به طوری که برای این موضوع و این تورم درمان و راهکاری نمی توان پیدا کرد.

 افقه دراین باره تصریح کرد: بنابراین بهترین راه  کنترل واردکنندگان و گیرندگان ارز دولتی است. بنده همواره بر این نکته تاکید می کنم که دولت نباید  ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کرد بلکه وارد کننده باید کنترل و نظارت می شد تا بازار با قیمت های رها و گرانی که امروز تجربه می کنیم رو به رو نشود.

وی در خصوص تبعات رساندن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد گفت: چون دولت ارزی برای توزیع در بازار آزاد ندارد تا نرخ بازار آزاد را بشکند و به نرخ نیمایی برساند، سخن گفتن درباره رساندن نرخ ارز نیمایی به بازار آزاد یعنی وارد کردن زیان تورمی دیگری به مردم، تک نرخی شدن ارز در اقتصاد بسیار خوب است اما  مشروط به زمانی که دولت تجارت و حجم صادرات بالا و به تبع آن درآمد ارزی بالایی داشته باشد که نرخ ارز مدام دچار تغییر نشود، قیمت ارزی که در اقتصاد ایران بسیار تاثیر گذار است به طوری که به محض افزایش نرخ ارز، نرخ تورم بالا می رود، لذا در مساله افزایش نرخ ارزی که کالای اساسی مردم با آن تامین می شود باید احتیاط کرد تا یک بار دیگر از این محل تورم های جدیدی به مردم تحمیل نشود.

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 29682

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha