قطعی برق و پنچری چرخ‌های بورس!

انتشار گزارش مرکز آمار ایران، موجی از انتقاد درباره افزایش تورم را در پی داشت. قطعی‌های برق صنایع و تاثیر این اقدام بر وضعیت بورس هم از دیگر سوژه‌هایی بود که در جمع توییتری بورسی‌ها و اقتصادی‌ها به آن پرداخته ‌شد. این موضوع‌ها اما صرفا فقط در جمع بورسی‌ها و اقتصادی‌ها موردتوجه قرار نگرفته بود و خیلی از کاربران عادی توییتر درباره تورم و قطعی برق در نقاط مختلف شهر می‌نوشتند. در کنار این موضوع، مسائل روز هم جایگاه خاص خود را در توییتر داشتند، مثل سهمیه‌بندی نان در تهران و اظهارنظر مسوولان در این رابطه که واکنش‌هایی را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛اما در جمع توییتری سهامداران خرد این گلایه مطرح می‌شود که چرا با وجود اینکه مسوولان و مقامات و همچنین کارشناسان اقتصادی مدام روی این موضوع تاکید دارند که بورس موتور محرک اقتصاد کشور است، اما این موتور خودش را با تورم هماهنگ نمی‌کند و رشدی ندارد؟ برخی از سهامداران به این مساله می‌پرداختند که سیاستگذار با مصوبه‌های ناگهانی و دخالت‌های گاه و بیگاه، چرخ‌های حرکت بورس را پنچر کرده است و برای همین بورس هیچ حرکتی نمی‌تواند داشته باشد. عده‌ای دیگر دخالت‌های وزارت صمت در کنترل دستوری قیمت‌ها و چندنرخی بودن قیمت ارز و مصوبه‌هایی که برای ارز صنایع بورس‌محور مطرح‌شده است را از عوامل عدم‌حرکت بورس معرفی می‌کردند. عده‌ای دیگر از سهامداران در توییتر به این مساله می‌پرداختند که بورس چرا باید با نرخ نیما خودش را وفق دهد و چرا دیگر بازارها با قیمت آزاد ارز در حال فعالیت هستند؟ آنها خطاب به سیاستگذاران می‌نوشتند که اگر معتقدند بورس موتور محرک اقتصاد کشور است، چرا اقدامی برای بهبود روند این موتور نمی‌کنند و مدام با دخالت و دستور و مصوبه در جهت بازدارندگی حرکت او عمل می‌کنند؟ اما در جمع کارشناسان و فعالان بورسی حاضر در توییتر، به این مسائل خیلی کم‌ پرداخته شد. آنها یا از تورم می‌نوشتند یا از قطعی برق صنایع با شروع فصل تابستان و افزایش بی‌سابقه گرما در کشور. حتی برخی از فعالان حوزه بازار سرمایه نوشتند که از برخی صنایع تعهد گرفته‌اند که در تابستان چند هفته تعطیل باشند. در فضای کلی توییتر فارسی هم کاربران زیادی از قطعی‌ برق در نقاط مختلف شهر می‌نوشتند که همزمان در مجتمع‌های آپارتمانی منجر به قطعی آب هم شده است. با تمام این انتقادها و گلایه‌ها، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد «در حالی‌که پارسال در همین روزها با قطع روزانه برق منازل مواجه بودیم، امسال با همراهی مردم، کار جهادی، افزایش تولید و تسریع در بازسازی نیروگاه‌ها، خبری از جدول خاموشی در بخش خانگی نیست. با استمرار همکاری متقابل دولت و مردم، تابستان را بدون قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق طی خواهیم‌کرد.‌» اما این توییت انتقاد کاربران را در پی داشت و آنها از مشاهده قطعی برق در نقاط مختلف شهر نوشتند. حتی فعالان بازار سرمایه و صنعت هم از وضعیت قطعی‌های برق به نوع دیگری گله و شکایت کردند. اکثر این افرادی که به این مساله در توییت‌هایشان می‌پرداختند، درباره این موضوع می‌نوشتند که با کاهش اجباری مصرف صنایع و شهرک‌های صنعتی و در نتیجه کاهش تولید و افزایش زیان صنایع کشور، ظرفیت به‌دست آمده تحویل مصرف‌کننده خانگی و شهری می‌شود اما به‌کارگران، متولیان صنایع و درآمد کشور خسارت وارد می‌شود. همزمان با این انتقادها و شکایت‌ها از وضعیت برق در کشور، دیروز اردشیر مطهری، نماینده مجلس هم در صفحه شخصی خود در این رابطه از دولت حمایت کرد و نوشت: «از کاهش نزولات آسمانی و گرما تا استفاده غیرمجاز برای تولید رمزارزها همه در مشکلات امروز برق موثرند، اما عامل اصلی، کاهش روند رشد ظرفیت نیروگاهی کشور طی سال‌های ۸۹ تا ۹۹ است و خوشبختانه دولت سیزدهم با قرارداد ۳۵هزار مگاوات نیروگاه جدید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرده است.‌»

موضوع دیگری که در جمع توییتری اقتصادی‌ها و بورسی‌ها موردتوجه قرار گرفته بود، وضعیت تورم و افزایش آن در کشور بود. برخی از کاربران با انتشار گزارش مرکز آمار ایران اینطور می‌نوشتند که برخلاف ادعای اعضای دولت، آخرین گزارش مرکز آمار حکایت از افزایش تورم دارد؛ تورم نقطه‌ای خرداد ١٤٠١ در مقایسه با ‌ماه قبل ۲/ ۱۲واحددرصد افزایش داشته است. آنها همچنین می‌نوشتند که این عدد برای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۲/ ۳۲ واحددرصدی به ۶/ ۸۱‌درصد رسیده است. مبین ناظمی از فعالان حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت: «نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در خردادماه به عدد ۵/ ۵۲درصد رسیده که نسبت به‌ماه قبل ۲/ ۱۲درصد افزایش یافته است. در گروه خوراکی‌ و آشامیدنی‌ با افزایش ۲/ ۳۲درصد به ۶/ ۸۱درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ۸/ ۲درصد به ۸/ ۳۶درصد رسیده است. البته باید منتظر اعلام آمار مسکن و قیمت جدید ارز و طلا باشیم.‌» با وجود اینکه این دست توییت‌ها یعنی توییت‌های انتقادی و مقایسه‌ وضعیت اقتصادی کشور در فضای توییتر فارسی خیلی به‌چشم می‌خورد و مخاطبان زیادی هم داشت و همچنین با توجه به اینکه فضای توییتر فارسی، فضایی انتقادی از سیاستگذار و اقدامات مسوولان کشور است، اما در چنین فضایی هستند فعالان و چهره‌هایی که از دولت و اقدامات آن حمایت می‌کنند. پیمان حدادی، فعال حوزه بورس جزو این افراد بود که در توییتر خود به صحبت‌های وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اشاره کرد و نوشت: «امکان نقش‌آفرینی مردم در مشارکت واقعی در مالکیت و مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در سال‌۱۴٠۱ محقق خواهد شد. مقدمات اصلاح الگو به نفع مردم در جلسات شورای‌عالی بورس به نتیجه رسید.‌»

در نهایت موضوعی که دیروز به مرور در فضای توییتر توجه‌ها را به خود جلب کرد، صحبت‌های دبیر ستاد اطلاع‌رسانی نان بود که اعلام کرده بود اگر کسی خرید غیرمنطقی نان انجام دهد رصد می‌شود. عنوان سمت این فرد و اظهارنظری که کرده بود موردتوجه خیلی‌ها قرار گرفته بود. کاربران زیادی درباره این مساله نوشته بودند که علت خرید بیش از قبل نان توسط بسیاری از مردم این است که دیگر توان برنج خریدن ندارند و مجبور به مصرف بیشتر نان هستند. افرادی هم به کنایه نوشته بودند؛ دور نیست که سلطان نان را هم دستگیر کنند و برخی دیگر هم نوشته بودند که ستاد اطلاع‌رسانی نان هم به سایر ستادها و قرارگاه‌های موجود در کشور افزوده شد.

۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 29642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha