چرا بازار سهام نزولی است؟ /سرمایه‌گذاران طلا و دلار در بلند مدت پشیمان می‌شوند! / چه سهامی تورم ۵۰ درصدی را پوشش می‌دهد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارهای موازی در حال رشد هستند و افراد تمایل به سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری در بازارهایی همانند طلا و دلار دارد اما پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت این روند معکوس بشود. برگ برنده بازار سهام مربوط به نمادهایی می‌شود که از منظر بنیادی آینده‌ بهتری نسبت به سایز سهام دارند؛ به بیان دیگر نمادهایی که دارای طرح‌های توسعه‌ای هستند و یا بازار از آنها مغفول مانده و رشد چندانی نداشتند، می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

میلاد موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در ماه‌های گذشته شاخص کل روند صعودی را طی کرد و با نزدیک شدن به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، تمامی گروه‌ها به مقاومت شاخص خود رسیدند و این اتفاق در حالی رقم خورد که شاهد ورود پول حقیقی نبودیم.
موسوی با اشاره به اینکه به طور روزانه با خروج پول از بازار سهام رو به رو هستیم، ادامه داد: عدم ورود جریان نقدینگی حقیقی باعث شد تا شاخص گروه‌ها توان شکست مقاومت پیش‌روی خود را نداشته باشند.
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از طرفی معاملات حقوقی‌ها، هیجانی را به بازار وارد نمی‌کند و این دسته از سهامداران اصولا ترجیح می‌دهند سهامی که حجم معاملات بالایی دارند و شاخص‌ساز هستند را در دامنه منفی خریداری کنند، همین موضوع سبب می‌شود که مثبت شدن بازار منوط به ورود پول حقیقی بزرگ باشد.
وی در بررسی معاملات صنایع بورسی، مطرح کرد: طی حرکت شاخص کل از کانال ۱.۳ به ۱.۶ میلیون واحدی، گروه‌های بورسی باتوجه به ریالی و یا دلاری محور بودنشان رفتار متمایزی داشته باشند و روند متفاوت از یکدیگر پیش گرفتند. برخی از گروه‌ها همانند سیمانی‌ها، خودرویی‌ها و... به علت اخبار مثبتی که از آنها شنیده می‌شد و همچنین افزایش نرخی که داشتند، واکنش رشدی پرقدرتی را به ثبت رساندند و در مقابل گروه‌هایی همانند گروه بانکی، ساختمانی و... همچنان درگیر خط نزولی بلندمدت خود هستند و بازار به آنها اقبالی نشان نداده است.
موسوی در تشریح رویکرد سهامداران با توجه به تحولات اخیر در بازار سهام، گفت: برخی از گروه‌های کامودیتی محور که با افزایش نرخ‌های جهانی مواجه شده بودند ، توانستند سرمایه های فعالان بازار را جذب کنند اما با سیاست های جدید انقباضی دولت امریکا ، به نظر می‌رسد که سوپرسایکل کامودیتی ها تمام شده و نمادهای کامودیتی محور در بورس ایران برای تداوم سودسازی به دنبال راه‌های دیگری مانند افزایش نرخ بهره وری و ... باشند. 
در حال حاضر نرخ اوره در بازه قیمتی مناسبی معامله‌ می‌شود و یا گروه‌های منتفع از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز همانند دارویی‌ها با واقعی‌تر شدن قیمت محصولات، معاملات مطلوبی را به ثبت رساندند اما از منظر تحلیل فاندامنتالی سهامداران به دنبال نمادهایی هستند که ریسک‌های بازار و تورم ۵۰ درصدی را پوشش بدهد.
وی در تکمیل سخنان خود افزود: به‌نظر می‌رسد که بازار سهام نظر بر تحلیل‌های بنیادی دارند و به نمادی توجه می‌شود که پی بر ای فوروارد آنها کمتر از ۳ الی ۴ باشد تا به این واسطه با توجه به سپر تورمی، آینده رشدی بهتری داشته باشند.
کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته تعداد نمادهایی که از شرایط مذکور برخوردار باشند، بسیار اندک است؛ به همین علت نیز پیشران خوبی برای به تحرک درآوردن بازار وجود ندارد و سهامداران تنها برای مدت محدودی به اخبار مثبت پیرامون صنایع مختلف واکنش نشان می‌دهند و به طور کلی هر گروهی مسیر رشدی مقطعی داشته و روند پایداری در کلیت بازار سهام شکل نمی‌گیرد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به علت خروج پول حقیقی، گفت: بازارهای موازی در حال رشد هستند و افراد تمایل به سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری در بازارهایی همانند طلا و دلار دارد اما پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت این روند معکوس بشود.
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در خصوص دلار با توجه به سناریوهای بدبینانه‌ای که درباره تداوم تحریم‌ها وجود دارد، امکان دست‌رسی به نرخ بیش از ۴۰ هزار تومان نیست اما در بازار سهام گزینه هایی که دربرابر دلار، اهرم دارند (مانند برخی نمادها در گروه کانه های غیر فلزی ) که می‌توانند بازدهی بسیار بهتری نسبت به دلار ایجاد کنند.
وی افزود: بررسی نمودارهای 10 ساله P/E (ttm) ، P/S(ttm) و حاشیه سود خالص نشان می‌دهد که بورس بعد از ریزش سال 99 و طی دو سال اخیر تدریجا به میانگین های 10 ساله خود بازگشته و دیگر توقع رشد یا نزول دسته جمعی در بازار وجود ندارد. به نظر می‌رسد که فعالیت در این بازار متعادل و تخصصی تر از گذشته شده و کسب بازدهی نیازمند جایگیری دقیق در بازار است.
موسوی گفت: برگ برنده بازار سهام مربوط به نمادهایی می‌شود که از منظر بنیادی آینده‌ بهتری نسبت به سایز سهام دارند؛ به بیان دیگر نمادهایی که دارای طرح‌های توسعه‌ای هستند و یا بازار از آنها مغفول مانده و رشد چندانی نداشتند، می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در خصوص دلار با توجه به سناریوهای بدبینانه‌ای که درباره تداوم تحریم‌ها وجود دارد، امکان دست‌رسی به نرخ بیش از ۴۰ هزار تومان نیست اما در بازار سهام گزینه هایی که دربرابر دلار، اهرم دارند (مانند برخی نمادها در گروه کانه های غیر فلزی ) که می‌توانند بازدهی بسیار بهتری نسبت به دلار ایجاد کنند.

۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 29640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      لطفا داغ مارا تازه نکنید. بورس زندگی ما و دخترم را نابود کرد. دریغ از یک کلمه حرف با صداقت.. که وجود ندارد. خوشا انان که در بلاد کفر زندگی می‌کنند.