بانک مرکزی صادر کنندگان ایرانی به روسیه را به معنای واقعی استثمار می کند/مردم بدانند ارز نیمایی به همه تعلق نمی گیرد/وزارت صمت به ابزاری علیه تجارت آزاد تبدیل شده است

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: بانک مرکزی صادر کنندگان ایرانی به روسیه را به معنای واقعی استثمار کرده و روبل آنها را به ارزان ترین قیمت یعنی چیزی در حدود ۴۰ و ۵۰ تومان پایین تر از نرخ بازار می خرد. متاسفانه صادر کننده در این بازار غریب است لذا مجبور است با نرخ تحمیلی بانک مرکزی روبل خود را بفروشد یا کالای دیگری را صادر کند به نوعی می توان گفت صادر کنندگان درحال حاضر تبدیل به محل درآمد نظام بانکی کشور بالاخص بانک مرکزی شده اند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد ضمن تاکید بر وجود رانت و فساد ارزی علی رغم تاکید دولت بر مبارزه با فساد اقتصادی و توزیع رانت گفت: علی رغم اینکه دولت مدعی است در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گام بلندی برای مبارزه با فساد و توزیع رانت ارزی برداشته است اما عین اینکه موضوع خوبی را کلید زده یعنی جراحی اقتصادی را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کلید زده اما همچنان توزیع رانت در بخش ارز نیمایی به قوت خود باقی است.

وی در این باره افزود: با اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای جلوگیری از فساد اقتصادی سیاست بسیار خوب و قابل تاملی است اما باقی ماندن ارز نیمایی و تفاوت بین قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیما باز هم شائبه توزیع رانت را تقویت می کند.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه خاطر نشان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی که دریافت ارز دولتی برای آنها سودهای کلانی ایجاد کرده بود به حذف  این ارز به شدت اعتراض کردند و علیه این اقدام مثبت دولت جنجال آفرینی کردند اما اگر قرار است دولت بر حرف و سخن خود یعنی مبارزه با فساد راسخ باشد باید در تمام ابعاد این موضوع را به منصه ظهور برساند نه اینکه این بار با تفاوت قیمت درسامانه نیما باز هم به توزیع رانت دامن بزند.

جلیل جلالی فر توضیح داد: تداوم مبارزه با توزیع رانت ارزی و حذف هر گونه باند بازی و فساد در موضوع ارز و اقتصاد منوط به حذف ارز نیمایی است. ضمن اینکه مردم باید بدانند ارز نیمایی به همه وارد کنندگان وفعالان اقتصادی تعلق نمی گیرد، یعنی واردکنندگانی که دسترسی به ارز نیمایی ندارند دلار آزاد خریداری می کنند این مسائل باید رک و بی پرده گفته شود شاید دولت به خود بیاید و ارز نیمایی را مانند ارز ۴۲۰۰ حذف کند.

وی در خصوص عواید حذف ارز نیمایی توضیح داد: حذف ارز نیمایی به معنای توزیع عدالت تجاری در بازاراست یعنی کف بازار با یک نرخ ارز خرید و فروش می کنند و فعالان اقتصادی با حاشیه سود مشخصی بدون متضرر شدن بخش مهمی از نیازهای جامعه و تولید کنندگان را وارد می کنند، موضوعی که به تقویت واردات و صادرات کشور کمک می کند.

جلالی فر در این باره توضیح داد: برای توسعه صادرات کشور باید ارز حاصل از صادرات نه به نرخ نیمایی بلکه باید با نرخ توافقی به فروش برسد یعنی صادر کننده از این محل تحت فشارهای دولت و بانک مرکزی قرار نگیرد، اگراین موضوع عملیاتی شود به معنای آزاد شدن تجارت است که سود آن شامل همه مردم می شود در حالی که متاسفانه امروز وزارت صمت به ابزاری علیه تجارت آزاد تبدیل شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در خصوص مشکلات ناشی از ثبت سفارش و سنگ اندازی نهادها و سازمان های مربوطه خاطر نشان کرد: به غیر از چالش هایی که بانک مرکزی و وزارت صمت برای ارز نیمایی بر سر راه صادر کننده قرار داده موضوع ثبت سفارش نیز هفت خوان رستمی است که صادر کننده را به شدت لای منگنه برو بیاهای جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها قرار می دهد چرا که موانع بسیاری پیش روی ثبت سفارش قرار داده اند در حالی که هیچ جای دنیا تشریفاتی برای ثبت سفارش قائل نشده اند بنابراین یکی از الزامات توسعه تجارت حذف   تشریفات ثبت سفارش است.

وی در این باره توضیح داد: مقوله ثبت سفارش در اقتصاد ایران علاوه بر اینکه معضل مهمی در روند فعالیت های تجاری است بلکه محمل خوبی برای افزایش فساد در برخی ارگان ها شده است. حال این سوال مطرح می شود من فعال اقتصادی چرا باید ثبت سفارش کنم و برای اینکه ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات مصرف کنم آنقدر پله های وزارت صمت و جهاد کشاورزی را بالا و پایین کنم که از فعالیت تجاری پشیمان شوم؟

جلیل جلالی فر تصریح کرد: برای تامین نیازهای کشور باید به صادر کننده اجازه داده شود با ارز حاصل از صادرات خود نیازهای کشور را تامین کند از نهاده ها ها تا روغن و سایر کالاهای ضروری مورد نیاز مردم، روندی که منجر به افزایش صادرات و واردات و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور می شود از این مسیر می گذرد، چرا که صادر کننده در کشورهای مختلف در شرایط تحریمی حتی می تواند بخشی از نیازهای یک یا چند واحد صنعتی ما را از استان ها و شهرستان های کوچک کشورهای مختلف خریداری و به داخل کشور منتقل کند. این مقوله زمانی محقق می شود که ارز نیمایی نیز مانند ارز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، حذف ارز نیمایی منجر به افزایش صادرات کشور می شود و صادر کننده با خیال راحت می تواند کالای مورد نظر خود را صادرکند و نیازهای کشور را وارد کند یا ارز حاصل از صادرات را به قیمت توافقی بفروشد.

جلیل جلالی فر در خصوص سوء استفاده بانک مرکزی از تجار و بازرگانان توضیحاتی داد و گفت: قطعا دولت باید مانع سوء استفاده بانک مرکزی شود چرا که نظام بانکی جمهوری اسلامی تحریم است و تنها کشوری که مبادلات تجاری تسهیل شده ای دارد عراق است که تجار می توانند دلار یا ریال را وارد و خارج کنند در حالی که برای تجارت با روسیه ضمن اینکه بر توسعه و همگرایی اقتصادی با روس ها تاکید می شود و اینکه با روس ها اشتراکات استراتژیک سیاسی و ژئوپلیتیکی در منطقه داریم و از طریق تعامل هر چه بهتر با روسیه باید استراتژی انزوای جمهوری اسلامی که توطئه آمریکاست را خنثی کنیم شاهد عدم تسهیل در  مسیرروابط تجار ایرانی در روسیه و اوراسیا هستیم.

وی در این باره توضیح داد: به این معنا که بانک مرکزی به شکل بی رحمانه ای روبل را از تجار به پایین ترین قیمت خریداری می کند. بانک مرکزی صادر کنندگان ایرانی به روسیه را به معنای واقعی استثمار کرده و روبل آنها را به ارزان ترین قیمت یعنی  چیزی در حدود ۴۰ و ۵۰ تومان پایین تر از نرخ بازار می خرد. متاسفانه صادر کننده در این بازار غریب است لذا مجبور است با نرخ تحمیلی بانک مرکزی روبل خود را بفروشد یا کالای دیگری را صادر کند به نوعی می توان گفت صادر کنندگان درحال حاضر تبدیل به محل درآمد نظام بانکی کشور بالاخص بانک مرکزی شده اند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 29558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha