اسپری که جایگزین بسته‌بندی پلاستیکی می‌شود

محققان دانشگاه راتگرز و هاروارد یک پوشش گیاهی ابداع کرده‌اند که روی مواد غذایی اسپری می‌شود و جایگزینی ایمن‌تر از بسته‌بندی پلاستیکی است. همچنین این پوشش به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از انگجت، محققان روشی را توسعه داده‌اند که طی آن فیبرهای تولید شده از پلیمز زیستی و پلی ساکارید (یکی از معمول‌ترین کربوهیدرات‌های موجود در غذا) دور غذا را در بر می‌گیرند.

پوشش محافظتی حاصل به اندازه‌ای قدرتمند است که غذا را در برابر ضربه‌خوردن محافظت می‌کند و عامل‌های آنتی میکروبال طبیعی (اسید سیتریک، نیسین و روغن آویشن) در آن به کار رفته که می‌تواند با باکتری و ویروس‌های خطرناک مقابله و همچنین از فاسدشدن مواد جلوگیری کند.

این پوشش در آزمایش‌ها عمر نگهداری آووکادو را ۵۰ درصد افزایش داد. در کنار این موارد باید اشاره کرد می‌توان آن را با آب جدا کرد و شست. همچنین ۳ روز طول می‌کشد تا پوشش مذکور در طبیعت تجزیه شود. محققان حتی معتقدند این فیبرها را می‌توان به حسگرهایی تبدیل کرد که پس از فعالسازی باکتری را از بین می‌برند.

هنوز مشخص نیست پوشش اسپری مذکور چه زمان تولید می‌شود اما ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا میوه یا قرص نانی با این بسته‌بندی حافظ محیط‌زیست در قفسه فروشگاه‌ها فروخته شود.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
کد خبر: 29549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha