خواننده شاهکار «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» در گذشت + فیلم

محمدعلی کریم‌خانی خواننده مذهبی و مداح درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  همشهری آنلاین، بهزاد کریم‌خانی فرزند مرحوم محمدعلی کریم‌خانی خبر درگذشت پدرش را تایید کرد و گفت که این هنرمند فقید ساعاتی پیش (شامگاه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱) به علت بیماری در ۷۲ سالگی درگذشت. 

محمدعلی کریم‌خانی متولد سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین، مداح و خواننده مذهبی ایرانی بود. او با خواندن قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده-خط امانی زِ گناهم بده» برای امام رضا (ع) با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد شناخته شد.

محمدعلی کریم‌خانی از کودکی خواندن آواز در مجالس مذهبی را آغاز کرد و بعد از این که متوجه توانایی‌های خود شد، پیش از جوانی به تهران مراجعه کرد.محمد اصفهانی (خواننده) در مورد او گفته است: «از سال ۶۴ با محمدعلی کریم‌خانی آشنا شدم و سال‌های بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری می‌کردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس می‌کردم صدای کریم‌خانی شناخته نشده است».

همایون شجریان قطعه «من کجا، باران کجا» از آلبوم «ایران من» خود را که بر اساس نحوه خواندن مرحوم کریم‌خانی تهیه شده، به او تقدیم کرده است.

پیکر این محب اهل بیت (علیهم السلام)سه شنبه ساعت ١٦ در زادگاهش تاکستان شهر نرجه میدان ولیعصر(عج) تشییع و به خاک سپرده می شود.

آلبوم «ساقی سرمست» در رثای شهیدان کربلا نیز از دیگر آثار اوست. از بهترین آثار وی می‌توان به «آمدم ای شاه پناهم بده» و همچنین «نجوای عاشورایی، حسین آرام جانم و حسین روح و روانم» اشاره کرد.

 محمدعلی کریمخانی در انتخاب شعر دقت خاصی داشت، بطوری‌ که برای مداحی در یک مجلس و یا یک محفل، اشعار زیادی را مطالعه می‌‏کرد و دیوان‌‏های مختلف را بررسی می‌کرد و با یک دقت نظر، اشعار زیبا، پرمحتوا و اشعاری که از روح والای شاعران نشأت گرفته باشد را گلچین می‌کرد. همین وسواس در انتخاب شعر کار کریمخانی را از دیگران متمایز می‌کرد. او همه قابلیت‏‌های صدای خود را بکار می‌گرفت و به عبارتی دیگر با تمام وجود و با صلابتی خاص و با انتخاب زیباترین و در عین حال مناسب‏‌ترین آهنگ‏‌های دستگاه‏‌های موسیقی اصیل ایران، آثار فاخر و ارزشمندی را ارائه می‌کرد.

پیکر این مرحوم بناست  سه‌شنبه ۳۱ خردادماه از ساعت ۱۶ در استان قزوین، تاکستان، روستای نرجه، میدان ولیعصر(عج) تشییع شود.

 قطعه معروف «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» را در زیر بشنوید:

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 29522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      روحش شاد