فرمول محاسبه قیمت خودرو باید شفاف شود

جدی با بیان اینکه فرمول محاسبه قیمت خودرو در کشور باید شفاف شود، گفت: طبق طرح مجلس، کارخانجات خودرو موظفند که تمام خودروها را در بورس عرضه کنند و این کار باعث شفاف سازی در عرضه و تقاضای خودرو در کشور می شود.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتو گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به طرح پیشنهادی مجلس برای عرضه خودرو در بورس گفت:  طرح ساماندهی خودرو یکی از طرح های مجلس برای بهبود شرایط بازار خودرو است که در آن تعیین می شود که قیمت پایه خودرو با چه فرمولی محاسبه می شود و شورای رقابت باید جزئیات این فرمول را مشخص کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز هیچ فرمول مشخصی برای تعیین قیمت خودرو در کشور وجود نداشته است و فقط آیین نامه هیئت تعیین قیمت هاست که چند وزیر تهیه کرده اند و قیمت کالاهای داخلی برمبنای آن محاسبه می شود و یقینا تعیین قیمت خودروی داخلی در بورس می تواند باعث شفافیت مبنای قیمت خودرو در کشور باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تعیین قیمت پایه خودروی داخلی در بورس بر عهده شورای رقابت است، تصریح کرد: ارائه فرمول قیمت گذاری خودرو برایمان مهم است و باید شفاف سازی شود و منظور ما این نبوده که سازمان حمایت از مصرف کننده، قیمت خودرو را تعیین کند.

فرمول محاسبه قیمت خودرو باید مشخص شود

وی با بیان اینکه کارگروه صنعت و کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شده است، گفت: تا به امروز 8 جلسه فشرده با خودروسازان، قطعه سازان خودرو، کارشناسان نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و ... در این کارگروه تشکیل شده است و به زودی طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون عمران و سپس در صحن علنی مجلس به رای گذاشته  می شود. 

جدی ادامه داد: طرح عرضه خودرو در بورس به طور دقیق بررسی شده و مباحثی همچون صادرات و واردات خودرو، تولیدات داخلی خودرو و قیمت گذاری آن تعیین شده است و از آنجایی که قبلا شورای رقابت قیمت های خودرو را سلیقه ای تعیین می کرد، اما در این طرح باید فرمول نهایی آن را اعلام کند و حتی یک فرمول برای این کار تعریف کرده ایم.

نایب رئیسکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دست دلالان و سوداگران را از بازار خودرو قطع کنیم، تصریح کرد: دلالان یکی از مهمترین عوامل تشدید قیمت ها در بازار خودرو هستند و مدام در تلاش هستند که خودرو را از کارخانه دریافت کنند و در بازار به نرخ روز بفروشند و همین موضوع باعث شده که برخی بازار خودرو را دچار تشنج کنند و عرصه را برای حضور مصرف کننده در این بازار سخت کنند و یقینا عرضه خودرو در بورس می تواند در حمایت از مصرف کننده باشد.

کارخانجات موظفند تمام خودروها را در بورس عرضه کنند
وی افزود: طبق طرح مجلس، کارخانجات خودرو موظفند که تمام خودروها را در بورس عرضه کنند و خارج از بورس امکان هیچ گونه فروشی ندارند و این کار باعث شفاف سازی در عرضه و تقاضای خودرو در کشور می شود و همین مسیر، باعث قطع سوداگران خودرو می شود چرا که شرایطی در این طرح تعیین گردیده که دلالان نمی توانند سرمایه خود را به بخش خرید خودرو با قیمت کارخانه و فروش در بازار با قیمت بالا معطوف کنند. 

جدی با اشاره به اینکه شفاف سازی عرضه و تقاضای خودرو در بورس ممکن است، گفت: عرضه خودرو در بورس باعث حذف تقاضای کاذب می شود و باعث می شود که مصرف کننده برای خرید خودرو اقدام کند و یقینا حذف تقاضای کاذب از سوی دلالان خودرو، باعث رفع مشکل تورم بازار خودرو می شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به ثبت نام های فعلی خودرو در کشورمان گفت: این روزها شاهد هستیم که کارخانجات تولید خودرو، شرایطی را برای تعداد محدودی از مردم برای فروش خودرو تعیین می کنند و گاها از یک خانواده شاهد ثبت نام 5 نفره هستیم که با نیت خرید خودرو با قیمت کارخانه و فروش در بازار سیاه است و یقینا این روش جوابگو نیست و عرضه خودرو در بورس باعث حل این مشکل می شود و در آن شاهد افزایش تقاضای کاذب نخواهیم بود. 

حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو جزو سیاست های ماست
وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه فولاد در بورس باعث کاهش قیمت این کالا نشد و آیا ممکن این که این جریان در راستای عرضه خودرو در بورس هم اتفاق بیفتند؟، گفت: سالانه 30 میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید می شود و مصرف داخلی ما 16 میلیون تن است و 14 میلیون تن مازاد داریم و متاسفانه شاهد عرضه 20 درصد از تولیدات فولاد کشور در بورس هستیم و همین موضوع باعث شده که درصد زیادی از فولاد کشور دربازار آزاد به فروش برسد و همین موضوع عاملی بر افزایش قیمت فولاد در کشور محسوب می شود اما در طرح عرضه خودرو در بورس، ما تاکید داشته ایم که تمام خودروهای تولید داخل کشور در بورس عرضه شود و دست کارخانجات برای فروش خودرو در خارج از بورس را کوتاه کردیم. 

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پایان درباره حمایت از قطعه سازان داخلی گفت: حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو به جهت افزایش انگیزه تولید نیز در طرح مجلس ارائه شده است و در تلاش هستیم با سیاست گذاری مناسب، باعث تقویت فعالیت تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی خودرو شویم.

انتهای پیام/ 
 

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 2950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha