چرا سفارش آنلاین غذا در دنیای امروز این‌همه محبوب شده است؟

صنعت غذای آنلاین تمام محبوبیت و موفقیتش را مدیون رشد فناوری و افزایش انتظار مردم از آن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امروز ما کوچ‌نشینان فناوری، لذیذترین و با کیفیت‌ترین غذاها را فقط با چند کلیک درب منزل دریافت می‌کنیم. جای تعجب نیست باوجود این‌همه مشغله، راحتی سفارش آنلاین غذا را به چالش‌های آشپزی یا غذاخوردن در رستوران ترجیح دهیم. اما چه شد که به اینجا رسیدیم؟ دلیل این محبوبیت همه‌گیر چیست؟

تغییر ترجیحات مردم درباره سفارش آنلاین غذا

سفارش غذا

فقط در طول پنج سال گذشته، حجم سفارش آنلاین غذا و تحویل رستوران‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، فروش غذای انلاین ۴۰ درصد از فروش کل رستوران‌ها را تشکیل دهد. علت هرچه که هست، بی‌ربط به مزیت‌های خرید اینترنتی غذا نیست.

نیاز مصرف‌کننده را می‌توان دلیل اصلی رشد سفارش آنلاین غذا دانست. امروز مشتری هرجا که هست می‌تواند غذای آنلاین خود را از وب‌سایت‌های سفارش آنلاین غذا یا اپلیکیشن‌های متنوع سفارش دهد و  آن را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرد. اتفاقی که در این دنیای پر از مشغله، دردسر تهیه غذا را از دوش آدم‌ها برمی‌دارد.

از سوی دیگر گسترش امکانات رستوران‌ها هم در این محبوبیت فراگیر بی‌تأثیر نیست. رستوران‌ها پابه‌پای تقاضای مشتری رشد کردند تا با گسترش فرهنگ سفارش اینترنتی، بستری برای درخواست غذا به‌صورت آنلاین داشته باشند. امروز حدود ۴۰ درصد رستوران‌های دنیا خدمات سفارش آنلاین ارائه می‌دهند و سفارش غذا از اپلیکیشن‌ها دیگر اتفاق عجیبی نیست. این اتفاق شیرین چه مزایایی دارد؟

مزیت‌های وسوسه‌آمیز خرید اینترنتی غذا

مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین مزیت‌های درخواست غذای آنلاین و دلایل رشد چشمگیر فرهنگ خرید اینترنتی غذا طی سال‌های گذشته هستند.

۱. صدها گزینه در منو غذای آنلاین

غذای خوشمزه

صدها غذای لذیذ و خوشمزه در آشپزخانه رستوران‌ها تهیه می‌شود و دست مشتریان برای انتخاب باز است. مشتری می‌تواند غذای دل‌خواهش را به‌اندازه یک وعده سفارش دهد یا برای مهمانی‌ها و مجالس روی سفارش آنلاین غذا حساب کند.

۲. سادگی و راحتی سفارش غذای آنلاین

جز در مواقعی که هدف مردم حضور در یک فضای عمومی مثل رستوران و کمی تفریح بیرون از خانه باشد، آدم‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای خروج از خانه و صرف غذا در محیط پر رفت‌وآمد رستوران‌، غذای محبوب خود را با چند کلیک سفارش دهند و در آرامش محیط خانه نوش جان کنند.

۳. به‌روزرسانی لحظه‌ای موجودی غذاها

با امکان به‌روزرسانی موجودی تک‌تک غذاها در اپلیکیشن یا روی صفحه وب رستوران، کمتر اتفاق می‌افتد مشتری با ذوق وارد رستوران شود و جمله «شرمنده، این غذا تمام شده» را بشنود.

۴. رضایت مشتری از سفارش آنلاین غذا

اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا پیامی حاوی آدرس، کد سفارش و اطلاعات تماس مسئول تحویل سفارش برای مشتری می‌فرستند تا خیالش بابت دریافت به‌موقع غذا راحت باشد. حتی برخی از رستوران‌ها سعی می‌کنند با ارائه خدمات ویژه مثل تحویل غذا در نیمه‌شب یا تحویل رایگان درب منزل، رضایت مشتری را بیشتر جلب کنند.

۵. امکان رتبه‌بندی رستوران‌ها با ستاره و ثبت دیدگاه

گذشت دوره‌ای که تا خودمان کیفیت، طعم، قیمت و خدمات رستوران را ندیده بودیم یا از نزدیکانمان نشنیده بودیم، وارد آن نمی‌شدیم. امروز بیشتر رستوران‌ها از مشتریان آنلاین خود می‌خواهند بازخوردشان از کیفیت و نحوه ارسال غذا را روی اپلیکیشن و وب‌سایت رستوران ثبت کنند. مشتری جدید نظرات مشتریان قبلی را می‌خواند و درخواست غذا را با اطمینان کامل ثبت می‌کند.

۶. تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه سفارش انلاین غذا

امروزه مشتریان می‌دانند که با خرید اینترنتی غذا تخفیف بیشتری شامل حالشان می‌شود. حتی بعضی از رستوران‌ها با ایجاد «باشگاه مشتریان» برای کاربران اینترنتی و ارائه تخفیف‌های هیجان‌انگیز و منظم، سفارش انلاین غذا را فوق‌العاده به‌صرفه‌تر می‌کنند. هزینه کمتر یکی از انگیزه‌های مهم مشتریان برای سفارش آنلاین غذا است.

۷. ارسال سریع و امن سفارش غذا

سفارش آنلاین غذا محدودیت‌های جغرافیایی را برداشته و باعث شده درخواست غذا از دورترین رستوران شهر فرق چندانی با سفارش از یک رستوران نزدیک‌تر نداشته باشد. رستوران‌ها برای تحویل سریع و مطمئن غذا باهم رقابت می‌کنند و این به‌معنی نهایت تلاش برای ارائه خدمات بهتر به مشتری است.

۸. گزینه‌های متنوع برای پرداخت هزینه سفارش آنلاین غذا

روش‌های پرداخت هزینه سفارش انلاین غذا در رستوران‌ها، هرکدام به‌نحوی کار مشتری را راحت‌تر می‌کنند. دیگر فقط پرداخت نقدی تنها روش نیست. می‌توان با کشیدن کارت در لحظه تحویل یا تنها با چند کلیک ساده از طریق درگاه بانکی هزینه سفارش را پرداخت کرد. امنیت این تراکنش‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفارش غذا به‌صورت اینترنتی محسوب می‌شود. سرویس خرید اعتباری هم گزینه جذاب تازه‌ای است. با این روش، مشتری سفارشش را امروز دریافت می‌کند و تسویه‌حساب را آخر ماه انجام می‌دهد.

کلام آخر

صرف غذا در محیط رستوران یا سفارش غذا به‌صورت تلفنی هیچ‌وقت به‌طور کامل کنار گذاشته نمی‌شود اما با آمدن سفارش اینترنتی غذا و تحویل درب منزل، قطعا همیشه انتخاب اول مشتری نخواهد بود. محبوبیت روزافزون سفارش آنلاین غذا نشان می‌دهد رستوران‌ها فهمیده‌اند چگونه و با ارائه چه خدماتی رضایت مشتریان را جلب کنند و روزبه‌روز به این هدف نزدیک‌تر می‌شوند. این صنعت تا عمق ذهن مردم نفوذ کرده و به احتمال فراوان در آینده نزدیک شاهد رشد بیشتر آن خواهیم بود.

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 29479
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha