جهان در آستانه شوک گرسنگی

سازمان ملل متحد هشدار داده که ادامه جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها مبدل کند، زیرا بی‌شک قحطی و گرسنگی در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، در حالی که نیروهای اوکراینی در دونباس در شرق این کشور زیر آتش نیروهای روسی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارند، گزارش‌ها نشان می‌دهد مسکو برای فتح شهر استراتژیک لیسیچانسک آماده می‌شود. نبردها برای چندین هفته است که در ناحیه سورودونتسک و لیسیچانسک، دو شهر کلیدی برای کنترل دونباس متمرکز شده است. سرگوئی گایدایی، فرماندار این ناحیه، در پستی در کانال تلگرامی خود گفته است شهر سورودونتسک « «بمباران‌شده‌ترین مکان» در استان لوهانسک است و نبرد سختی در جریان است که در آن نیروهای روسی در حال گلوله‌باران کردن خانه‌ها و ویران‌کردن شهر هستند.

به گفته این مقام محلی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی، از جمله ۳۸ کودک، در کنار سربازان اوکراینی در کارخانه بزرگ شیمیایی آزوت در سورودونتسک پناه گرفته‌اند. آقای گایدایی افزود: «آن‌ها نمی‌خواهند تخلیه شوند و فکر می‌کنند ماندن در آنجا امن‌تر است. ما سعی کردیم با آن‌ها صحبت کنیم، اما آن‌ها نمی‌خواهند چنین کاری را انجام دهند.»

پیشتر در شهر لیسیچانسک در آن سوی رودخانه دونتس، یک حمله موشکی روسیه به «خانه فرهنگ» این شهر چهار تن از ساکنان محلی را که در آن پناه گرفته بودند کشت. روز جمعه سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در سراسر اوکراین و به ویژه در شرق دونباس را «بسیار نگران‌کننده و رو به وخامت» خوانده بود. لیسیچانسک، واقع در استان لوهانسک که قبل از جنگ ۱۱۵ هزار نفر جمعیت داشت، در حال آماده شدن برای نبردهای خیابانی احتمالی در صورت تصرف کامل سورودونتسک توسط نیروهای روسی است. علیرغم برتری روسیه در دونباس مقاومت نیروهای اوکراینی امکان بازپس گیری مواضعی نظیر محله بیلوگوریوکا را، که در ماه مه توسط مسکو تصرف شده بود، برای آنان فراهم آورده است.

خسارات سنگین ارتش اوکراین

در این شرایط، ولودیمیر کارپنکو، ژنرال ارشد ارتش اوکراین در مصاحبه با مجله آمریکایی «دفاع ملی» گفته است از زمان آغاز جنگ «تجاوزکارانه» روسیه ارتش اوکراین متحمل خسارات مادی سنگینی شده است. او افزود: «تخمین زده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ و گاهی تا ۵۰ درصد خسارات تجهیزاتی داشته باشیم». این ژنرال ارتش اوکراین گفته است ۱۳۰۰ خودروی جنگی، ۴۰۰ تانک و ۷۰۰ سامانه توپخانه از بین رفته‌اند.

جهان در آستانه شوک گرسنگی

سازمان ملل متحد هم هشدار داده که ادامه جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها مبدل کند، زیرا بی‌شک قحطی و گرسنگی در پی خواهد داشت. مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با دادن این هشدار تکان‌دهندده گفت کمبود بی‌سابقه مواد غذایی ممکن است به شورش و عصیان در ده‌ها کشور دنیا بینجامد.او هشدار داد که محاصره دریای سیاه بر فشارهای اقتصادی جهانی از ناحیه انتقال غلات و سایر مواد حیاتی خوراکی افزوده است. به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، در صورت تداوم جنگ و به‌ویژه حصر بنادر صادراتی اوکراین، دنیا به سوی گرسنگی پیش می‌رود.

به گفته او، دنیا حتی پیش از یورش روسیه به اوکراین نیز با بحران جهانی بی‌سابقه غذایی دست و پنجه نرم می‌کرد که دلایل آن، افزایش قیمت سوخت و همه‌گیری کرونا بود. او گفت، فکر نمی‌کردیم که دنیا از دوران کرونا نیز می‌تواند بدتر شود اما حال با جنگی ویرانگر در اوکراین روبه‌رو هستیم. دیوید بیزلی اضافه کرد که شمار افرادی که شوک گرسنگی را تجربه کرده‌اند، از ۸۰ میلیون تن به ۳۲۵ میلیون انسان در دوره اخیر افزایش یافته است. شوک گرسنگی وضعیت انسان‌هایی است که قوت لایموتی دارند و نمی‌دانند وعده بعدی غذا در کار خواهد بود یا نه. او افزود که تعداد انسان‌هایی نیز که از گرسنگی مزمن در رنج هستند، از ۶۵۰ میلیون تن به ۸۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 29466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha