تحریم شرکت‌های پتروشیمی موضوع جدیدی نیست/ وضعیت بازار سهام مناسب است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحریم شرکت‌های پتروشیمی در این سطح نمی‌تواند عملکرد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: با توجه به وضعیت فعلی بازار، قیمت کامودیتی‌ها و نیز نرخ ارز نگرانی خاصی تهدیدکننده معاملات بازار نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛  احسان عسگری به تحریم سه شرکت بورسی و نیز تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: شرکت‌های پتروشیمی از گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با چنین تحریمی‌هایی بودند. اکنون اتفاق رخ‌داده برای سه شرکت پتروشیمی چیز جدیدی نیست که موردبحث قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: عملاً شرکت‌های پتروشیمی که در دوران تحریم در حال فعالیت بودند به خوبی با فضای تحریم آشنا هستند و همواره راهکارهایی را در پیش گرفتند که بتوانند با حداقل تحمیل هزینه برای شرکت و سهامداران، محصولات خود را در بازار جهانی به فروش برسانند و منافع حاصل از آن را وارد کشور کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که تحریم شرکت‌های پتروشیمی در این سطح نمی‌تواند عملکرد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین نباید نگرانی زیادی بابت تحریم این شرکت‌ها وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به درگیری چند ساله ایران با تحریم‌های سختگیرانه دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: رشد و توسعه رخ‌داده در شرکت‌های پتروشیمی و نیز دیگر شرکت‌های صادرات محور ناشی از آن بوده که شرکت‌ها توانسته‌اند تحریم‌ها را با راهکار و سازوکارهای سازنده پشت سر بگذارند.

وی به علت افت شدید شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: انتشار خبر تحریم سه پتروشیمی؛ زمینه‌ساز ایجاد چنین نوسانی در معاملات روز گذشته بازار نبود، بلکه بخشی از این نوسانات به ذات بازار و نیز ورود و خروج سهامداران حقیقی و نیز تحلیل‌های انجام شده بر می‌گردد.

عسگری اظهار داشت: بخش عمده‌ای از افت شاخص بورس در بازار روز گذشته ناشی از افزایش نرخ بهره آمریکا و نیز  پیش‌بینی تداوم قرنطینه در چین بود که باعث ایجاد روند کاهشی قیمت کامودیتی‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: این روند کاهشی در قیمت کامودیتی‌ها متاثر از قیمت نفت و نیز تاثیرگذاری آن بر روند معاملات بازار سرمایه ایران بود.

وی آینده معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی بازار، قیمت کامودیتی‌ها و نیز نرخ ارز نگرانی خاصی تهدیدکننده معاملات بازار نیست.

عسگری اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد که به دلیل وجود ارزندگی در سهام شرکت‌های بورسی، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی با سودآوری پایدار می‌تواند تامین کننده منافع آتی سهامداران باشد.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 29465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha