یک کرسی و ۴ مدعی/چه کسی جانشین عبدالملکی می شود؟

نام‌های متعددی به عنوان مدعیان کرسی ریاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شنیده می‌شود. اما از بین آنان نام ۵ نفر بیش از سایرین بر سر زبان‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق شهردار تهران، رئیس بانک ملی، رئیس «دانشگاه امام حسین» و یک «امام صادقی» جدی‌ترین گزینه‌های وزارت کار هستند.

شانس زاکانی روی کاغذ بیشتر از سایر گزینه‌هاست و او آماده خداحافظی با شهرداری تهران است.

از لامبورگینی داخلی تا وزارت کار؛ «وزیر توئیتری» رفت

حجت عبدالملکی از همان روزی که به عنوان وزیر کار دولت سیزدهم به مجلس یازدهم معرفی شد، بیشتر از آنکه حامی داشته باشد، منتقد داشت. اصولگرایان و رسانه‌هایشان از او به عنوان «وزیر توئیتری» یاد کردند. فعالان اصلاح‌طلب و مستقل نیز با یادآوری مسائلی چون لامبورگینی تولید ایران، ایجاد شغل با یک میلیون تومان، شرکت تولید فرزند و... به انتقاد از عبدالملکی پرداختند. حالا و براساس استعفای توییتری‌اش او اولین وزیری است که کابینه ابراهیم رئیسی را ترک خواهد کرد اما با استعفا و نه استیضاح.

استیضاح ممنوع!

عبدالملکی در شرایطی کابینه رئیسی را ترک می‌کند که تلاش‌های نمایندگان مجلس یازدهم برای استیضاح او و دیگر وزرای دولت نظیر فاطمی امین، وزیر صمت و زارع‌پور، وزیر ارتباطات و حتی خاندوزی، وزیر اقتصاد راه به جایی نبرد. مجلس یازدهم بنا به برخی توصیه‌ها اجازه استیضاح وزرا را ندارد. نمایندگان مجلس در مقاطع مختلف این مساله را تایید و تاکید کردند که هیات رئیسه مجلس هیچ یک از طرح‌های استیضاح را برای اجرا به صحن علنی ارجاع نمی‌دهد.

۶ مدعی، ۴ امیدوار

نام‌های متعددی به عنوان مدعیان کرسی ریاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شنیده می‌شود. اما از بین آنان نام ۵ نفر بیش از سایرین بر سر زبان‌هاست. پایگاه خبری تابناک نوشته که از میان سعید محمد، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، محمدرضا حسنی آهنگر و محمدرضا فرزین یک نفر وزیر کار خواهد شد. در این میان محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت کار شده است. بنا به پیگیری‌های شرق، شانس علیرضا زاکانی، محمدرضا فرزین و حسنی آهنگر در کنار زاهدی وفا بیش از سایر گزینه‌هاست و از قرار معلوم رایزنی‌هایی نیز با آنان برای تصدی وزارت کار و معرفی به مجلس صورت گرفته است. یک منبع مطلع گفت که رئیسی از این افراد درخواست ارائه برنامه کرده است..

خداحافظی با بهشت؟!

علیرضا زاکانی ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ رسما شهردار تهران شد در حالی که قانونا تا ۲۳ مرداد همان سال نماینده مجلس بود و البته رئیس مرکز پژوهش‌ها. او حالا در یک قدمی انتخاب به عنوان وزیر کار است و خداحافظی با بهشت. عملکرد زاکانی در شهرداری تهران با انتقادات بسیاری همراه بوده اما حمایت نهادهای تاثیرگذار می‌تواند نقطه امیدواری او برای تکیه بر کرسی وزارت کار باشد. زاکانی در مجلس برای جلب رای اعتماد هم کار ساده‌ای ندارد هرچند که کارش سخت هم نیست. اعضای جبهه پایداری قطعا از او حمایت خواهند کرد و این یعنی ۱۰۰ رای بدون مشکل. او در صورت همراهی نهادهای بیرونی، می‌تواند حمایت نمایندگان مجلس را همچون اعضای شورای شهر داشته باشد و بدون مشکل به عنوان وزیر کار انتخاب شود.

بازگشت برنامه نویس؟!

محمدرضا فرزین دیگر مدعی کرسی وزارت کار است. او هم اکنون ریاست بانک ملی را برعهده دارد اما از جمله چهره‌های نزدیک به شخص رئیسی به شمار می‌رود. او یکی از اصلی‌ترین نویسندگان برنامه اقتصادی ۷ هزار صفحه‌ای رئیسی است و قرار بود به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شود که با برخی فعل و انفعالات نه چندان شفاف، میدان رقابت را به خاندوزی واگذار کرد. او سابقه فعالیت در سازمان اقتصادی رضوی و همچنین بانک کارآفرین را هم در کارنامه دارد و از این رو احتمالا در صورت معرفی به مجلس، با حمایت نهادها ی  بیرونی و البته شخص قالیباف و یاران احمدی‌نژاد در بهارستان می‌تواند به کرسی وزارت کار برسد.. شنیده‌ها حاکی از وجود ارتباط نه چندان حسنه میان معاون اول و فرزین است. نظر مساعد مخبر نقش بسزایی در حذف و اضافه به تیم اقتصادی دولت دارد.

سرداری دیگر وزیر می‌شود؟!

محمدرضا حسنی آهنگر دیگر گزینه جدی تکیه بر کرسی وزارت کار است. او سردار است و در صورت اضافه شدن به جمع وزرا، نهمین سردار و چهره فعال در سپاه است که ردای وزارت به تن خواهد کرد. حسنی آهنگر امروز به عنوان رئیس دانشگاه امام حسین، وابسته به سپاه پاسداران مشغول فعالیت است. این دانشگاه از اصلی‌ترین دانشگاه‌های تکمیل کادر سپاه به شمار می‌رود.. از او مقالاتی درباره امنیت موشکی در دوران پسا برجام هم منتشر شده که نشان دهنده دیدگاه های اوست. سابقه اجرایی آهنگر اما از زاکانی و فرزین کمتر است. «ریاست کنفرانس همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» و «ریاست کنفرانس سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی» از مهم‌ترین سوابق اجرایی او در کنار ریاست دانشگاه امام حسین به شمار می‌رود.

مدعی خاموش از «امام صادق» می‌آید؟!

برگ برنده محمدهادی زاهدی وفا در این میان نزدیکی به محمد مخبر است و همین حالا هم به عنوان معاون هماهنگی او مشغول فعالیت است. نام او در ابتدا به عنوان وزیر اقتصاد دولت رئیسی اعلام شد اما در نهایت چنین نشد. زاهدی وفا با جبهه پایداری و سعید جلیلی هم ارتباط حسنه‌ای دارد و سال ۹۲ مسئول کمیته اقتصاد ستاد جلیلی بود. زاهدی وفا از جمله تئوریسین‌های «اقتصاد اسلامی» است. او حالا ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق را برعهده دارد و امروز به عنوان سرپرست وزارت کار انتخاب شد. شانس زاهدی وفا برای معرفی به عنوان وزیر کار به مجلس روی کاغذ کمتر از ۳ گزینه دیگر است اما در صورت تحقق این مهم، با حمایت جلیلی و جبهه پایداری و مخبر همراه خواهد شد.

ترمیم ادامه دارد؟!

یک منبع مطلع به خبرنگار شرق گفت که عبدالملکی آخرین چهره‌ای نیست که از جمع دولت سیزدهم جدا خواهد شد. از قرار معلوم افزایش مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی در ایران سبب شده تا رئیسی و مخبر رفته رفته بیشتر به فکر ترمیم تیم اقتصادی خود بیافتند. تیمی که رئیسی وعده هماهنگی آن را داده بود ولی حالا آنچنان که باید و شاید هماهنگ عمل نمی‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از عبدالملکی، احتمالا شاهد خداحافظی وزرای صمت و اقتصاد هم از دولت سیزدهم باشیم. با این حال بعید است این تغییرات در کوتاه مدت رخ دهد و احتمالا تا پاییز، عبدالملکی تنها تغییر دولت سیزدهم خواهد بود.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 29424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      معلومه با عجله فقط می خواستید منتشرش کنید 6 مدعی، یا 5 یا 4؟ متنتان را بخوانید زاهدی وفا هم خیلی وقت است که رئیس دانشکده نیست!
      • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
        0 0
        متن منتشر شده از روزنامه شرق نقل قول شده است.دکتر زاهدی وفا الان رییس دانشکده اقتصاد نیستند و دکتر مهدی صادقی ریاست دانشکده را بر عهده دارند.ایراد جنابعالی کاملا وارد است.تشکر.سردبیر سایت
    • مجتبا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      کی جلسه رای اعتماد به وزیر این وزارت خونه هست؟
    • سید متین محمدی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      به نظرم احمد امیر آبادی فراهانی بهترین گزینه‌ است