ببینید| سلام مرحوم احمد مهدوی دامغانی به امام رضا (ع) از فیلادلفیا

احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و محقق پیشکسوت، جمعه، ۲۸ خردادماه در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛مرحوم پروفسور احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پست دکتری بود. وی هر روز که از ساختمان محل اقامت خود در فیلادلفیا خارج می‌شد با ایستادن به سمت ایران به امام هشتم حضرت امام رضا(ع) سلام می‌فرستاد.

احمد مهدوی دامغانی درگذشت + بیوگرافی

احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و محقق پیشکسوت، جمعه، ۲۸ خردادماه در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

 اکبر ایرانی، مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، با تأیید این خبر گفت: بله متأسفانه خبر صحت دارد و دختر او این خبر را به من داد.

 همچنین نسیم محمدی، نوه احمد مهدوی دامغانی، در صفحه خود نوشت: «بابا احمدم رفت.»

احمد مهدوی دامغانی ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در مشهد در خاندانی اهل دانش و متدین و با اصالت دامغانی دیده به جهان گشود. علوم متداول قدیم و جدید را در آن شهر فراگرفت و سپس در تهران اقامت گزید. در سال ۱۳۲۷ از دانشکده معقول و منقول (بعداً الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت.

در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت و موضوع رساله دکتری او تصحیح کتاب «کشف‌الحقایق» عزیزالدین نسفی به راهنمایی محمدتقی مدرس رضوی بود.

پس از گذراندن دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی اشتغال داشت. مهدوی دامغانی چندین سال سردفتر اسناد رسمی در تهران و از سال ۱۳۵۴ رئیس کانون سردفتران اسناد رسمی بود.

احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکترا و پست دکترا بوده است. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی است.

وی فرزند آیت الله شیخ محمدکاظم مهدوی دامغانی (احیا کننده حوزه علمیه مشهد) است. از هم دوره‌های مهدوی در حوزه علمیّه مشهد، می‌توان به شیخ کاظم مدیرشانه چی، شیخ محمّد واعظزاده، عبدالجواد فَلاطوری، سید جعفر سیّدان، سیّد علی حسینی سیستانی، اشاره کرد.

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 29415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha