ویتالیک بوترین : رمز ارزها نمی‌توانند جایگزین ارزهای سنتی شوند

ویتالیک بوترین یکی از بنیانگذاران اتریوم، فکر می‌کند که دارایی‌های دیجیتال فرصتی برای ربودن برتری ارزهای سنتی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اقتصاد جهانی در چند ماه گذشته در بهترین حالت خود نبوده است. با در نظر گرفتن قیمت‌های رو به رشد روزانه تدارکات و خدمات و جنگ مداوم بین روسیه و اوکراین، تصویر آینده حتی تیره‌تر به نظر می‌رسد.

این روندهای منفی باعث شد بسیاری از کارشناسان تصور کنند که ارزهای ملی مانند دلار، یورو و سایر ارزها ممکن است بخشی از قدرت خود را از دست بدهند. در همان زمان، افراد ممکن است تمرکز خود را به سمت دارایی‌های جایگزین، مانند ارزهای دیجیتال، برای حفظ ثروت خود تغییر دهند.

به گفته این برنامه‌نویس روسی الاصل و یکی از بنیانگذاران اتریوم—ویتالیک بوترین—چنین سناریویی که بیت کوین و آلتکوین‌ها بر ارزهای سنتی غلبه کنند، بعید است: من انتظار ندارم رمز ارزها جهان را تسخیر کنند.

قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، بوترین پول فیات را به دلیل انجام «پایداری نسبی» در چند دهه اخیر ستایش کرد. ویتالیک بوترین عقیده دارد که سیاست پولی یک موضوع پیچیده است، و اشاره کرد که نباید ارزهای سنتی را بدون درک نحوه عملکرد آن‌ها به باد داد.

اگر بیت کوین بتواند جایگزین فیات شود چه؟

تابستان گذشته، وزیر دارایی سابق یونان—یانیس واروفاکیس—استدلال کرد جایگزینی بیت کوین با ارزهای ملی می‌تواند یک حرکت فاجعه‌بار باشد. از نظر او، دلیل اصلی عدم تحقق این امر به دلیل عرضه محدود این ارز دیجیتال است: همه ما اکنون در وضعیت بسیار بدی قرار داریم. چه اتفاقی می‌افتد وقتی همه‌گیری داشته باشیم و شما نیاز به افزایش عرضه پول داشته باشید؟ شما نمی‌توانید عرضه بیت کوین را افزایش دهید زیرا عرضه آن ثابت است.

از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حداکثر عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون سکه تا به حال یک نقطه ضعف نیست. ارزش دلار، یورو و سایر ارزهای فیات در چند ماه گذشته به دلیل چاپ بی‌رویه از سوی بانک‌های مرکزی کاهش یافته‌ است.

چندی پیش، مدیر سرمایه گذاری Van Eck—شرکتی که به دلیل موضع صعودی خود در مورد BTC شناخته می شود—آینده بسیار خوش‌بینانه‌ای را برای قیمت آن پیش بینی کرد اگر بتواند جایگزین ارزهای سنتی به‌عنوان ذخیره جهانی شود. این شرکت ادعا کرد که بیت کوین ممکن است بین ۱،۳۰۰،۰۰۰ تا ۴،۸۰۰،۰۰۰ دلار معامله شود، در حالی که طلا می‌تواند به ۳۱،۰۰۰ دلار در هر اونس برسد.

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 29390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha