واکنش بورس به تحریم‌های جدید چیست؟

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران را تحریم کرد. در لیست این تحریم‌ها دو شرکت پتروشیمی وجود دارد که به گفته کارشناسان اثر روانی این تحریم، صنایع پتروشیمی را نزولی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز؛ خزانه‌داری آمریکا از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داد، این تحریم‌ها روی بورس و اقتصاد کشور تاثیر منفی دارد. بر همین اساس دو شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران را تحریم شده است.

در لیست این شرکت‌های تحریم شده، نام دو پتروشیمی فعال در بورس دیده می‌شود. پتروشیمی خارک و پتروشیمی مارون دو شرکتی هستند که روز پنجشنبه توسط آمریکا تحریم شدند.

از سوی دیگر دو شهروند هند و چین به دلیل ارتباط با شرکت نفت ایران «تریلیانس پتروشیمی» (Triliance Petrochemical) که از پیشتر تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، تحریم شده‌اند. پتروشیمی فن‌آوران و چهار شرکت نفتی از امارات و دو شرکت از هنگ‌ کنگ در لیست این تحریم‌ها حضور دارند.

بررسی تجربه ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد لغو یا اجرای یک تحریم جدید حداقل یک الی دو سال زمان نیاز دارد و نمی‌توان گفت بلافاصله پس اعلام یک تحریم جدید اقتصاد کشور نزولی می‌شود. در اغلب اوقات پس از اعلام تحریم‌های جدید اقتصاد کشور و بازارهای مالی آن به علت جو روانی موجود تغییر روند می‌دهند و پس گذشته مدتی به مدار معمول خود باز می‌گردند.

همچنین افزایش تحریم‌ها می‌تواند امیدها نسبت به مذاکرات نتیجه‌بخش هسته‌ای کاهش دهد و این یعنی تورم بیش از پیش. باید منتظر ماند و دید که طی ماه‌های آینده ایران به توافقی دست می‌یابد یا خیر!

بورس منفی می‌شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تحریم پتروشیمی‌ها می‌تواند دو اثر منفی روی بازار بگذارد. در وهله نخست روال گذشته مبنی بر توافق وین برهم می‌خورد و این دومین سری تحریم‌ها در دو ماه گذشته است و خبر از جبهه ناملایم برای حل و فصل مسائل برجامی و هسته‌ای می‌دهد.

وی ادامه داد: تحریم‌های جدید برای این سه شرکت و صنایع پتروشیمی می‌تواند یک تهدید محسوب شود. اما اثر روانی تحریم‌ها تاثیر بیشتری روی بازار سرمایه خواهد گذاشت. البته این نکته را نباید فراموش کرد که وضع تحریم‌ها تا زمان اجرایی شدن آن به یک الی دو سال زمان نیاز دارد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: تحریم‌ جدید آمریکا را می‌توان یک نمایش سیاسی در بازار سرمایه دانست و قطعا اثر منفی در بورس دارد.

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 29384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha