جاماندگی بورس نسبت به ارز جبران می‌شود/دلار بالاتر از ۳۵ هزار تومان دور از ذهن نیست/تصمیم های خلق الساعه دولت ریسک زیادی را به بازار تحمیل می کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق محاسبات، نرخ اقتصادی دلار مابین ۳۲ الی ۳۵ هزار تومان بوده که برای نرخ محتمل‌تر باید دو سناریوی توافق و یا عدم توافق را بررسی کنیم؛ در صورت عدم توافق رخ ۳۵ هزار تومان دور از ذهن نیست و حتی امکان دستیابی به مبالغ بالاتر نیز وجود دارد و در مقابل اگر تحریم‌ها لغو و برجام شکل بگیرد، با توجه به پایه‌های اقتصادی موجود نرخ کمتر از ۲۶ هزار تومان (کمتر از نرخ نیمایی) بعید است.

با افزایش نرخ ارز، بازار سرمایه هم قطعا (بعد از یک وقفه زمانی موقت) رشد خواهد کرد؛  کما اینکه اگر نگاهی به روند بازار سرمایه در سنوات قبل داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر زمان نرخ ارز رشد کرده، بازار سرمایه هم با یک وقفه زمانی حرکت خود را آغاز کرده است؛ به طور نمونه بعد از رشد نرخ ارز در سال ۹۶ و ۹۷، بازار سرمایه چند ماهی واکنشی به افزایش نرخ ارز در بازار نداشت اما بعد از یک وقفه زمانی چند ماهه بازار سرمایه رشد خیره کننده ای را پشت سر گذاشت و بیش از نرخ ارز، جهشی در کارنامه بازار سرمایه ثبت شد؛ اکنون نیز اگرچه نرخ ارز در سامانه نیما به صورت دستوری پایین نگه داشته شده اما اقتصاد با دستور حرکت نخواهد کرد. با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، نرخ ارز شیب افزایشی خواهد داشت و بازار سرمایه هم حتما تحت تاثیر افزایش نرخ ارز رشد خواهد کرد؛  حتی اگر دولت مدتی اصرار به سرکوب نرخ ارز نیمایی داشته باشد، در صورت جهش نرخ ارز، شاخص بورس در بلندمدت حتی بیش از نرخ ارز، رشد کرده و جاماندگی خود را جبران خواهد کرد.

مهدی خزائی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو پایگاه خبری تحلیلی با رادار اقتصاد در خصوص پیش بینی بازار سهام، اظهار کرد: همواره متغیرهای مهمی بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و با نگاه به داده های تاریخی خواهیم فهمید که فاکتورهایی نظیر نرخ کامودیتی، بهره و دلار و... بیشترین تاثیرگذاری را بر روی سهام دارد. به نظر می رسد که در حال حاضر تصمیم گیری های دولت و به تبع آن نرخ دلار و بهره و ... متاثر از تحولات سیاسی بوده و این موضوع تاثیر زیادی بر واکنش و بازخوردهای سهامداران دارد.

وی درخصوص تاثیر تحولات سیاسی بر بازار سهام گفت: کشور ما سالهاست درگیر مسائل مربوط به برجام بوده و با توجه قطعنامه شورای حکام و اقدام متقابل ایران و همچنین اظهارنظر مسئولان دوطرف مذاکرات، دستیابی به توافقی مبنی بر رفع تحریم حداقل تا دو الی سه فصل آتی احتمال بسیار ضعیف دارد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: هرچند که مسائل سیاسی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و عده‌ای بر این باورند که ایران با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوبی که دارد ناچار به پذیرش شرایط و حرکت به سوی برجام است و همچنین آمریکا برای کنترل نرخ نفت ناچار به همکاری با خواسته‌های کشورمان بوده اما با وجود همه این احتمال‌ها، اخبار حاکی از عدم دستیابی به توافق است که این موضوع علاوه بر تاثیر بر نرخ ارز، از نظر روانی نیز بازار را مشنج می‌ کند.

وی درخصوص پیش‌بینی نرخ دلار، بیان کرد: طبق محاسبات، نرخ اقتصادی دلار مابین ۳۲ الی ۳۵ هزار تومان بوده که برای نرخ محتمل‌تر باید دو سناریوی توافق و یا عدم توافق را بررسی کنیم؛ در صورت عدم توافق نرخ ۳۵ هزار تومان دور از ذهن نیست و حتی امکان دستیابی به مبالغ بالاتر نیز وجود دارد و در مقابل اگر تحریم‌ها لغو و برجام شکل بگیرد، با توجه به پایه‌های اقتصادی موجود نرخ کمتر از ۲۶ هزار تومان (کمتر از نرخ نیمایی) بعید است. در حال حاضر شرکت‌های بورسی با نرخ نیمایی به مبادله و خرید و فروش می‌پردازند، درنتیجه کف قیمتی دلار تهدید و ریسکی برای بازار سهام به حساب نمی‌آید.

خزائی درمورد یکی از مهمترین ریسک‌ این روزهای بازار سهام، تصریح کرد: تصمیم گیری های اقتصادی خلق الساعه دولت ریسک زیادی را به بازار تحمیل می کند؛ هرچند که اهالی بازار سهام با این ریسک‌ها آشنا هستند اما ریسک های مربوط به نرخ گذاری دستوری و دیگر تصمیماتی که سودآوری صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار می دهد باعث کاهش تمایل سرمایه گذاران به خرید سهم می شود و دولت باید برای جلوگیری از آسیب پذیری بازارهای مالی از چنین رفتاری پرهیز کند.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 29382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha