تابستان سبز در انتظار بازار سرمایه / چرا بازار سرمایه تحت تاثیر رشد دلار قرار نگرفت؟

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری دانایان با بررسی چرایی افت اخیر بازارسرمایه بیان کرد: پس از ماه‌ها رکود امکان رویارویی بازار سرمایه کشور در تابستان گرم و سبز امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری دانایان با بیان این مطلب گفت: با توجه به رکودی که در ماه های اخیر پس از ریزش بازار سرمایه شاهد آن بودیم می توان گفت به نوعی اعتماد سرمایه گذاری در این بازار برای ورود نقدینگی جدید کاهش پیدا کرده است؛ همچنین اکنون با توجه با اتفاقات اخیر بین‌المللی که در عرصه سیاست و در پی آن اقتصاد کشور اتفاق افتاده، سرمایه‌ گذاران به نوعی دچار سردرگمی شده‌اند.

محسن کرکه آبادی اضافه کرد: در این شرایط سرمایه گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک هایی مانند تغییرهای قیمتی محصولات شرکت هایی که نرخ‌های آنها دستوری هستند، نوسانات ارزش دلار در پی اتفاقات و اخبار سیاسی موجود، وضع قوانین جدید و لغو آنها مانند عوارض صادراتی، ابهام در وضع یا عدم وضع مالیات بر سپرده های بانکی و چندی دیگر از این قبیل قوانین یک شبه و لغو لحظه ای آنها نیستند.

او تصریح کرد: حال اگر بخواهیم از منظر عوامل بنیادی و تاثیر آنها بر افزایش و کاهش سود دهی صنایع و شرکت ها به بررسی بازار بپردازیم، مشاهده می ‌کنیم با وجود رشد قیمت دلار آزاد، اما به دلیل ثابت ماندن دلار نیما که منشا معاملات ارزی شرکت‌هاست، بازار سرمایه تحت تاثیر این رشد قیمتی قرار نگرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته با ابلاغیه دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز توسط بانک مرکزی که به تازگی اعلام شده به نظر می رسد بالاخره تاثیر ارزش واقعی دلار به این بازار نیز ورود کند و سبب افزایش سطوح قیمتی سهم ها، به خصوص شرکت هایی که نرخ محصولات آنها از ارز تاثیر می پذیرد، شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت «سرمایه‌گذاری دانایان» با اشاره به برگزاری مجامع و اثر آن بر بازار گفت: همانگونه که می‌دانید در حال حاضر نسبت قیمت به سود اکثر صنایع و شرکت های بورسی و فرابورسی بنیادی محور به پایین ترین میزان خود در ماه های اخیر رسیده، به نوعی که بعضا شرکت هایی نظیر صنعت فولاد با نسبت قیمت بر عایدی ۴ و ۵ با ارزش گذاری دلار سنا در حال معامله هستند.

او افزود: در این شرایط به نظر می رسد با توجه به نزدیکی به فصل مجامع، تقسیم سود شرکت ها و بروزرسانی PE سهم های بنیادی با دلار آزاد و رقابتی، بازار سرمایه به زودی بتواند یک رالی صعودی جدید را آغاز کند، البته که اگر این ابلاغیه نیز مانند قوانین دیگر لغو نشود.

کرکه آبادی اظهار کرد: باید این نکته را نیز در نظر گرفت که با توجه به کمرنگ تر شدن توافقات برجامی و احتمال قوت برخی تحریم ها، ممکن است شرکت های صادراتی با کمی کاهش در مقدار فروش محصولات صادراتی خود و یا تخفیف در نرخ های محصولات به دلیل دور زدن تحریم ها مواجه شوند که البته افزایش نرخ دلار (آزاد شدن فروش دلار شرکت های صادراتی در صرافی ها) آنقدر محسوس است که بتواند اثر آنها را خنثی کند و حتی باعث افزایش سود دهی آنها نیز شود

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 29378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha