بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد/ افت طلا و رشد ۳ بازار

بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد نشان می‌دهد که دلار، سکه و بورس با رشد همراه بودند و طلا با افت مواجه شد. بازار سرمایه بیشترین و سکه کمترین رشد را داشت.

بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد نشان می‌دهد که دلار، سکه و بورس با رشد همراه بودند و طلا با افت مواجه شد. بازار سرمایه بیشترین و سکه کمترین رشد را داشت.

بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد، نشان می‌دهد که سه بازار رشد داشته‌اند و یک بازار افت کرده‌ است.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته چهارم خرداد، ۲، ۳ درصد رشد داشت.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد، نرخ فروش دلار را ۲۷۴۳۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۱۹ خرداد، ۲۶ هزار و ۸۹۲ تومان ثبت شده بود.

در بازار آزاد دلار پس از روند افزایشی روزهای ابتدایی هفته، در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. دلار صرافی ملی اما با وجود نوساناتی، در مجموع رشد داشت و وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۱، با ۱، ۹۷ درصد افت همراه بود. طلا پس از چند هفته بازدهی مثبت، نزولی شد.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۵ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۱۹ خرداد، به قیمت یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود.

قیمت سکه

اما خریداران بازار سکه در هفته چهارم خرداد، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی مثبت برای سکه طرح جدید، ۱، ۰۷ درصد بود. سکه در دو هفته نخست خرداد، بیشترین رشد را در میان بازارهای مالی داشت. برای مثال بازدهی مثبت فلز گرانبها در هفته دوم خرداد، ۵، ۳۷ درصد بود. در هفته سوم اما ۲، ۳۵ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۶ خرداد، ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش از آن، به ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسیده بود.

بازارهای طلا و سکه، در هفته اخیر نوساناتی داشتند. سکه حتی به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسید اما در ادامه به کانال ۱۴ میلیون تومانی سقوط کرد. طلا نیز تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پیش رفت، اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. بعضی کارشناسان رشد هیجانی بازارها را پس از صدور قطعنامه شورای حکام و در ادامه روند نزولی آنها را پیش‌بینی می‌کردند. کنترل قیمت در بازار ارز نیز بر کاهش نرخ طلا و سکه موثر بود.

بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۱

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد، شاخص کل بورس نیز رشد کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۳۳۳ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، پنجشنبه ۱۲ خرداد، به حدود یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۹۸ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد ۲، ۹۰ درصدی شاخص کل است. این بیشترین بازدهی مثبت در میان بازارهای مالی در هفته اخیر محسوب می‌شد.

بورس در هفته گذشته بازدهی منفی را تجربه کرده بود. اما در هفته جاری، در مجموع روند رو به رشدی داشت. البته آخرین روز معاملات را سرخ‌پوش به پایان رساند.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس، گفت: این روزها عوامل بنیادی در بازار وجود دارد که مقداری شرایط بازار را خاص می‌کند. مهم‌ترین نکته واگرایی است که بین ارز نیما و دلار آزاد دیده می‌شود. همزمان با رشد دلار و افزایش تورم، بهای تمام‌شده بسیاری از کالاها بالا رفت. این در حالی است که شرکت‌ها مجبور هستند محصولاتشان را با نرخ دلار نیمایی بفروشند. حال آنکه سایر بازارها موازی نیز رشد داشتند و در حال حاضر بازار سرمایه یکی از راکدترین بازارهاست.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد

 در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و صدور قطعنامه شورای حکام قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

در روزهای ابتدایی هفته گذشته تحت تاثیر صدور قطعنامه شورای حکام، هیجان در بازارها افزایش یافت. برخی کارشناسان این شرایط را طبیعی و موقت دانستند. بر همین اساس، از میانه هفته گذشته با اقدامات کنترلی بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار دلار و طلا نزولی شد.

۲ خبر مهم برای بازارها

در این میان، دو خبر داخلی و خارجی می‌تواند هفته آینده روی بازدهی بازارهای مالی، به ویژه دلار، طلا و سکه موثر باشد.

تحریم‌های جدید علیه ایران

نخستین خبر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته از وضع تحریم‌های جدیدی علیه دو شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران خبر داد. شرکت‌های هدف تحریم‌های جدید در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کنند.

با وجود این، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز پنجشنبه در سخنانی در «مرکز امنیت جدید برای آمریکا» ادعا کرد که علیرغم مشکلات، امکان بازگشت به توافق هسته‌ای برجام همچنان ممکن است.

در مقابل، مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت خارجه ایران گفت:  تحریم‌های جدید تاثیری بر روند کار ما ندارد. پتروشیمی ما تحریم بوده است و از مسیرهای مختلف فروش را انجام می‌دهیم.

افزایش نرخ بهره آمریکا

در خبر مهم دیگری برای بازارها به ویژه طلا،  بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره اصلی خود را ۰.۷۵درصد افزایش داد. این رقم بزرگترین افزایش نرخ بهره در ۲۸سال اخیر است. مقامات پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بهره تا پایان سال به ٣.۴ درصد می‌رسد.

این اقدام می‌تواند اونس جهانی را کاهشی کند.

تعدادی از این موارد یا بر بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد اثرگذار بودند یا احتمالا بر هفته آینده تاثیر بگذارند.   همچنین کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 29373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha