رمز ارزهایی که با یک اشتباه از بین رفتند/ ۱۵ میلیون ایرانی در بازار رمز ارزها فعال هستند!

رئیس کارگروه فناوری انجمن بلاکچین گفت: اگر فردی آدرس توکن رمز ارزی را برای انتقال پول اشتباه وارد کند، پول فرد از دست می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛حدود ۱۵ میلیون نفر از ایرانیان در بازار رمز ارزها فعال هستند. بازاری که ریسک های متعددی را در خود می بینید و یکی از این اتفاقات ورود توکن(رمز یک بار مصرف) به صورت اشتباه و در نهایت تباهی سرمایه افراد در کیف پول های دیجیتالی آن هاست.

در گفت و گو با آقای امیر حسین مردانی رئیس کارگروه فناوری انجمن بلاکچین ، به بررسی ریسک هایی که به تباهی مالی در این بازار ختم می شوند پرداخته ایم.

چه ریسک های پیش روی معامله کنندگان رمزارز است؟

 مردانی: در بازار رمزارزها سه نوع اشتباه رایج وجود دارد. اولین ریسک نبود آگاهی و آموزش کافی است، دومین اشتباهات ریسک های رفتاری و دسته سوم اشتباهات مربوط به کلاهبرداری در بازار رمز ارزهاست. این بازار پیچیده تر از سایر بازارهای مالی است و ورود بدون آگاهی به آن ریسک بسیار خطرناکی است.

افراد به دلیل اینکه آموزشی برای فعالیت در بازار رمزارزها ندیده اند، روال فعالیت در این بازار را هم نمی دانند در نتیجه این امر باعث بروز اشتباهاتی می شود، به طور مثال فردی حساب بانکی داشته و کار با اینترنت بانک را نمی داند و در این بین حین انتقال وجه از طریق اینترنت بانک، وجه را به حساب  دیگری واریز می کند.

اشتباهات رفتاری در بازار رمزارزها، همان تصمیمات هیجانی است؟

 مردانی: اشتباهات رفتاری زمانی رخ می‌دهد که افراد برای سود بیشتر، ریسک می‌کنند و یا برای اینکه جلوی ضررهای خود را بگیرند، اشتباهات معاملاتی را انجام می‌دهند؛ پیچیدگی و فنی بودن این بازار منجر شده تا افراد و سودجویانِ بسیاری دنبال کلاهبرداری و روش‌های مختلف کلاهبرداری در بازار رمز ارزها باشند.

به عنوان مثال، حساب‌های اجاره‌ای و روش‌های کلاهبرداری فیشینگ (نوعی حمله سایبری) از دو نوعِ رایج ریسک‌هایی هستند که در این بازار وجود دارند.

 عمده ترین دلایل متضرر شدن فعالان بازار رمز ارز چیست؟

 مردانی: معمولا افراد برای سود بیشتر، با در اختیار قرار دادن حساب‌های بانکی به دیگران، فریب می خورند؛ کلاهبرداران با استفاده از این حساب‌های بانکی اقدام به پولشویی کرده و با سایت و مکالمات جعلی، حساب‌های رمز ارزی افراد را خالی می کنند.

در صورت اشتباه وارد کردن آدرس توکن توسط افراد پول سرمایه گذار چه می‌شود؟

 مردانی: اگر افراد آدرس توکن( رمز یکبارمصرف) رمز ارزی خود را برای انتقال پول اشتباه وارد کنند، سرمایه شان از دست می‌رود.

حساب و آدرس‌های کیف پول، تحت قانون بانکی نیست، بنابراین  باید دقت به خرج داد.

 سرمایه گذاران برای کاهش ریسک در معاملات باید چه اقدامی انجام دهند؟

 مردانی: سرمایه گذاران برای کاهش ریسک در معاملات باید به دنبال آموزش و یادگیری باشند. بسیاری از افراد به خاطر اینکه سرعت رشد این بازار را می بینند، هیجانی شده و به سرعت وارد این بازار می‌شوند.

ممکن است تازه واردها به دنیای رمز ارزها به صورت موقتی  نیز سود کنند، اما به علت اینکه بازار رمز ارز بسیار متکی بر علم و دانش است، پس از مدتی علاوه بر از بین رفتن سود، زیان می‌کنند و کل سرمایه فرد از بین می‌رود.

تاکنون چه اشتباهاتی از سوی سرمایه گذران پول آن‌ها را پوچ کرده است؟

 مردانی: تاکنون اشتباهات فنی بسیاری در بازار رمز ارزها اتفاق افتاده یکی مثل وارد کردن آدرس اشتباه است که پول فرد به طور کامل از بین می‌رود. دیگر اینکه بازار رمز ارزها یک بازار غیر متمرکز است. افراد مختلف و عادی پروژه تعریف می‌کنند و روی آن پروژه‌ها فعالیت‌های بازاریابی به صورت گسترده انجام می‌دهند و افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهند.

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 29360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha