درخواست عجیب دولت پاکستان از مردم: کمتر چای بخورید!

یکی از وزرای دولت جدید پاکستان از مردم خواست تا برای کمک به صرفه جویی در واردات کمتر چای بنوشند اما سخنان احسن اقبال وزیر برنامه‌ریزی پاکستان با موجی از انتقادها رو به رو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو؛پاکستان یکی از بزرگترین واردکنندگان چای در جهان است، این نوشیدنی محبوبیت بسیاری در میان ثروتمندان و فقرا در این کشور ۲۲۰ میلیون نفری دارد و دولت سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای واردات چای هزینه می‌کند. گفته می‌شود که هر پاکستانی به طور متوسط حداقل سه فنجان چای در روز می‌نوشد.

شهباز شریف نخست وزیر کنونی که در آوریل و پس از برکناری عمران خان به قدرت رسید، متعهد شده است که اقتصاد بیمار کشور را بهبود بخشد و در تلاش برای احیای بسته کمک مالی ۶ میلیارد دلاری، شرایط تعیین شده توسط صندوق بین المللی پول را برآورده کند. با این حال درخواست احسن اقبال بسیاری‌ها را شگفت زده کرد. اقبال روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از مردم می‌خواهم که نوشیدن چای خود را به یک یا دو فنجان در روز کاهش دهند، زیرا ما برای چای وارداتی نیز پول قرض می‌کنیم.» برخی در شبکه‌های اجتماعی آشکارا به اقبال توصیه کرده اند که استعفا دهد.

دل‌شیر که یک غرفه فروش چای کنار جاده‌ای در حومه اسلام آباد دارد گفت: «دیروز احسن اقبال از ما خواست که چای کمتری مصرف کنیم و فردا ممکن است بگویند کمتر بخوریم.» دولت تاکنون قیمت سوخت، گاز طبیعی و برق را تا ۴۵ درصد افزایش داده است که باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است. هفته گذشته کابینه شریف اولین بودجه خود را برای تصویب به مجلس ارائه کرد و مالیات بیشتری از ثروتمندان وضع کرد و متعهد شد که یارانه انرژی و سوخت را طبق درخواست صندوق بین المللی پول حذف کند.

دولت شریف در نیمه شب سومین افزایش ۲۴ روپیه‌ای قیمت بنزین در سه هفته گذشته را اعلام کرد و آن را به حدود ۲۳۴ روپیه در هر لیتر رساند. هنگامی که خان در ماه آوریل برکنار شد، بنزین حدود ۱۵۰ روپیه در هر لیتر در پاکستان بود.

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۵
کد خبر: 29355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha