فرار سرمایه از طریق شبکه‌های ارز دیجیتال/ بیشتر حوالجات درهم صرف خرید کالا و مسکن در امارات می‌شود

دبیر کل کانون صرافان اظهار داشت: نکته بسیار مهم این است که فرار سرمایه به صورت زیر پوستی از طریق شبکه‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود و به همین دلیل است که به مدیریت فعالیت‌های سامانه‌های ارز دیجیتال تاکید داریم چراکه فعالیت ارزهای دیجیتال بخش بسیار زیادی از بازار غیررسمی را فعال نگه داشته و امروز عمده نیاز ما که در حواله درهم در امارات مصرف می‌شود و با آن کالا و مسکن خریدای می‌شود از طریق ارز دیجیتال بوده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛کامران سلطانی‌زاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به روند تقاضا و عرضه در بازار ارز اظهار داشت: بخشی از افزایش تقاضا در بازار ارز در چند روز گذشته به دلیل جو روانی و سیاسی و بخش عمده آن به بحث تورم سالانه بر می‌گردد و مردم برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول، متقاضی کالاهایی مانند ارز، طلا و ... شده‌اند.  

وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از این تقاضای ارز برای فرار سرمایه بوده‌ است؟ گفت: نکته بسیار مهم این است که فرار سرمایه به صورت زیر پوستی از طریق شبکه‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود و به همین دلیل است که به مدیریت فعالیت‌های سامانه‌های ارز دیجیتال تاکید داریم چراکه فعالیت ارزهای دیجیتال بخش بسیار زیادی از بازار غیررسمی را فعال نگه داشته و امروز عمده نیاز ما که در حواله درهم در امارات مصرف و با آن کالا و مسکن خریدای می‌شود از طریق ارز دیجیتال بوده‌ است.  

دبیر کل کانون صرافان با تاکید براینکه از بازار غیر رسمی آمارمشخصی نداریم، ادامه داد: هر چند از بازار غیر رسمی آماری نداریم اما وقتی شاهد اثرگذاری آن بر روی نرخ ارز هستیم نشان دهنده تاثیرحجم تقاضای بالا در این بازار است.

وی افزود: اساسا در شرایطی که خروج ارز مسافری از کشور با محدودیت‌هایی مواجه است، مشاهده می‌کنیم که حواله‌جات ارزی به صورت غیررسمی برای خرید مسکن مصرف می‌شود و مشخصا نشان می‌دهد که افراد راه‌های جایگزینی پیدا می‌کنند و ارز از طریق این راه‌های جایگزین قاچاق می‌شود مانند ارز دیجیتال که هم حجم آن بالاست و سرعت آن و از سوی کار سهولت بالایی دارد.

سلطانی‌زاده درباره روند بازار ارز اظهار داشت: از زمانی که بانک مرکزی بخشنامه  امکان ورود صرافی‌های مجاز به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی را صادر کرد، شاهد شیب ملایب کاهش نرخ ارز بودیم و تعدادی از صادرکنندگان نسبت به فروش ارز با نرخ توافقی با صرافی‌ها اقدام کردند و در همان ساعات اولیه شاهد کاهش ملایم نرخ ارز بودیم که با رفع ابهامات این بخشنامه و نگرانی‌ها بابت نحوه معاملات و اجرا، شیب نزولی قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند.

دبیر کل کانون صرافان در پاسخ به این سوال که آیا این بخشنامه بانک مرکزی در مقابل تنش‌های سیاسی و تورم بالای کشور می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد، گفت: تنش‌های سیاسی مساله جدیدی در اقتصاد ایران نیست و بیشترین تحریم‌ها در دنیا علیه ایران در حال اجرا است و عملا با تمام این تحریم‌ها در کشورمان فعالیت‌های اقتصادی در حال جریان است. از سوی دیگر تورم خلق پول هم موضوع جدیدی در اقتصاد ایران نیست و همواره با این مسائل مواجه بوده‌ایم واساسا با تورم بزرگ شده‌ایم و موضوع ناآشنایی نیست.

وی ادامه داد: این مصوبه و بخشنامه بانک مرکزی باعث می‌شود حجم بالایی از ارز به چرخه اقتصادی برگردد. می‌دانیم که صادرکنندگان ارز قابل توجهی در اختیار دارند که به جهت محدودیت‌های قیمتی تمایلی ندارند که ارز حاصل از صادرات را به اقتصاد برگردانند این در حالی است که سود صادرکننده از تعدد صادرات کالاست و  هر چه سرعت چرخه خرید و صادرات افزایش پیدا کند، سود آن بالا می‌رود.  

سلطانی‌زاده درباره احتمال افزایش نرخ ارز نیمایی با اجرای این بخشنامه اظهار داشت: ارز نیمایی برای مصرف حواله‌جات است و نرخ توافقی برای مصارف اسکناس در جامعه است. در این میان ما با نیاز نهفته  مواجه هستیم اگر نتوانیم به این نیاز در سامانه رسمی پاسخگو باشیم، این نیاز به بازار آزاد کشیده می‌شود و تمام بازارها هم را تحت ثاثیر می‌گذارد اما از طریق افزایش عرضه ارز و کنترل بازار می‌توانیم سامانه نیما را هم مدیریت کنیم.  

دبیر کل کانون صرافان همچنین درباره افزایش تقاضای مردم برای خرید ارز در اوج افزایش قیمت آن گفت: زمانی که نرخ ارز به کانال ۳۳ هزار تومان ورود کرد شاهد آن بودیم که بسیاری از مردم عادی به خرید ارز، طلای آب شده و سکه دست زدند و از انجایی که درباره خرید ارز محدودیت‌هایی وجود داشت این تقاضا در طلای آب شده و سکه بیشتر بود. اما اگرمردم در سامانه‌های بانک مرکزی ارز بخرند ریسک‌هایی مانند توزیع اسکناس جعلی، پولشویی و ... کاهش پیدا می‌کند و بانک مرکزی می‌تواند رصد دقیق‌تری در بازار داشته باشد و از سوی دیگر عرضه ارز به مردم با قیمت واقعی برای صادرکننده افزایش پیدا می کند.

وی همچنین درباره روند برگشت ارز حاصل از صادرات در چند ماه گذشته گفت: گروه‌هایی مانند پتروشیمی‌ها، فولادی و معدنی‌ها در نیما حضور دارند که با توجه با افزایش نرخ نفت هر چند حجم صادرات پتروشیمی‌ها افزایش ملموسی نداشت اما به جهت افزایش قیمت مشتقات نفتی حجم بازگشت ارز صادراتی هم افزایش پیدا کرد به طوریکه که حجم برگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما در دو الی سه ماه گذشته چیزی حدود ۹ میلیون دلار بوده که نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. 

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۷
کد خبر: 29353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha